Gå till innehåll

Nitrithalt i nystartat


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Undrar om man alltid kan detektera en viss nivå av nitrit i vattnet eller om testet ska visa 0 när allt är ok?

Testade först med Seatest och mätte 0 mg/l. Sen köpte jag Salifert och med det mäter jag ca 0.01 mg/l. Akvariet har varit igång i ca 1½-2 veckor. Har en nitrathalt på ca 2 mg/l (Har beställt Zeolit). Eftersom jag har nitrat verkar det ju finnas bakterier som jobbar, är därför jag funderar på om nitrittestet ska visa 0 eller om man alltid kan se en viss liten mängd.

Nitratet antar jag inte kan brytas ner i akvariet i några större mängder? Så har beställt Zeolit.

Gjorde nog bort mig lite. Hade 40 kg LS i en stor tunna med vatten, utan belysning...antar att alger och annat kryp dog och bröts ned. Hade bara vattencirkulation, ingen skummare. När jag fyllde burken var jag korkad och tog med 70 liter vatten ur tunnan..utan att testa vattnet först!! När jag upptäckte att jag hade nitrat i vattnet bytte jag halva vattenmängden för att få ner nitrathalten. Men resten får jag nog ta veck med Zeolit.

Nån som kan ge råd?

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som kan ge råd?

/Robban

Nitriten är ett bra mått på hur balanserat ditt kar är under uppstarten. När nitriten går ner börjar det blli dax att öka belastningen på karet... och så håller du på tills du fått balansen.

När jag startade mitt i våras så började jag med att slänga i en frusen räka för att belasta. Genast kom bla nitrit. När den vände ner till 0,1 så planterade jag de första två små fiskarna (av tåligare sort) och matade duktigt. Naturligtvis gick nitriten upp igen... när den gick ner till 0,1 igen så ökade jag på nytt..

När du har balans i karet så skall nitriten vara noll. Det tog väl 1-1,5 månad innan jag var där. Jag startade med inkörd LS och 10 % inkört vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay, tack för svaren. Jag ska lägga i lite fryst artemia och följa nitrithalten, ska bli spännande att vad som händer.

Jag har läst och läst och läst och läst och läst inför uppstarten, både i böcker och på nätet. Samt sökt mycket på forumet här. Suverän sökfunktion. Men när man väl står där med vatten i burken poppar det upp hundratals frågor som man inte tänkt på tidigare. Är ju riktigt spännande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...