Gå till innehåll

Hur ofta gör ni rent glaset?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Hur ofta behöver ni gör rent ert kar innan det vuxit ordentligt med diatomer på det? Själv gör jag rent i snitt var tredje dag och då brukar hinnan av diatomer vara så pass tjock att mina kirurger kan beta från det och det är svårt att se detaljer när man tittar igenom det. Är detta normalt?

Har i flera andra trådar försökt få hjälp med de problem jag haft med sps:er i mitt kar och även om jag uppskattat den hjälp jag fått så har jag inte fått några konkreta tips som faktiskt hjälpt tyvärr. Trots stabila värden och låga näringsvärden så kan jag inte hålla acroporor. För nån månad sen hade jag en period när flera acroporor dog samtidigt och nu har jag bara en enda kvar och den har inte vuxit en millimeter på ett år. Mitt kar beter sig som om det var höga näringsvärden fastän så inte är fallet.

Någon föreslog att det kanske hade med spårämnen att göra men fick sen påpekat att om korallerna skulle dö pga för mycket spårämnen så borde dem först börjat bli skadade i topparna inte längst basen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att du har rätt riktat led-ljus som inte träffar glaset så mycket tycker jag inte det låter ... normalt vet jag inte om jag vill säga .... men optimalt kanske? Det är så svårt att säga något om andras kar vad som är normalt eller inte. När jag hade min razor LED putsade jag rutan nån gång varje/varannan vecka och det var mest bakteriehinna eller lite grönalger.

Med den nya t5/ledhybriden faller ljuset mer på rutorna och det blir en hinna fortare, putsar kanske var tredje dag nu.

Acropora & andra SPS dör inte av "höga" (definitionsfråga) näringsvärden ändå. Så länge värdena, både näring & de 3 stora (ca/alk/mg) är stabila och korallerna får tid att acklimatisera sig klarar de högst olika parametrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att du har rätt riktat led-ljus som inte träffar glaset så mycket tycker jag inte det låter ... normalt vet jag inte om jag vill säga .... men optimalt kanske? Det är så svårt att säga något om andras kar vad som är normalt eller inte. När jag hade min razor LED putsade jag rutan nån gång varje/varannan vecka och det var mest bakteriehinna eller lite grönalger.

Med den nya t5/ledhybriden faller ljuset mer på rutorna och det blir en hinna fortare, putsar kanske var tredje dag nu.

Acropora & andra SPS dör inte av "höga" (definitionsfråga) näringsvärden ändå. Så länge värdena, både näring & de 3 stora (ca/alk/mg) är stabila och korallerna får tid att acklimatisera sig klarar de högst olika parametrar.

Hur ser man skillnad på bakteriehinna och alghinna? Det jag får är brunt och geggigt. Angående vad du sa om acropororna så håller jag ju som sagt stabila värden och jag aklimatiserar alltid koraller minst en timme men har aldrig någonsin sett någon tillväxt på någon annan acropora än en millepora som hade en tillväxtfas ett tag men sen stannade av helt och nu håller på tyna bort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir två olika sorts beläggning på mina rutor

Brunt (kommer oftast först, och är ganska lätt att skrapa bort)

Grönt (sitter hårt och kan ibland kräva easy blade)

Jag tror att de bruna kommer för att ytan är helt ren, blir samma fenomen som när man stoppar i en liten kalksten/fraggsten eller nåt som är helt nytt (även ny sand), så kommer det bruna, och det tror jag (min egen lilla hypotes) beror på att just ytan är så ren så att det är bara brunalger som kan/vill fästa där på den ytan.

En fråga om yta alltså enligt mig :)

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får göra rent min ca var 4e dag då är det som en tunn brunaktig hinna som är mycket lätt att få bort. Halkar det efter lite mer en någon väcka kan man se gröna fläckar efter 2 veckor är där kalkalger på rutan sitter som sten.

Nya saker får fort en brun hinna i mitt kar med. men det försvinner efter några veckor och kalkalgerna tar över

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...