Gå till innehåll

teknik kunniga tunze 3155 ato


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Min gammla osmolator gick sönder.

Men tänkte fixa den om möjligt.

Optiska sensorn som va sönder är avklippt

Även om dom 4 trådar är separerade säger kontrollern att det är rätt nivå oavsett vilka jag lägger ihopa händer inget.

Men om jag "duttar" röd och orange tänds lampan att pumpen skall gå igång. Hur kan detta kommasig?

Köpte en flotör på kjell för att prova funka inte.

Hittar inga kopplibgschema på orginal sensorn

Så vet inte hur den får den "duttande" funktionen att fungera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den optiska borde fungera genom att en LED och en fototransistor som känner av vattennivån genom att den totala interna reflektionsvinkeln ändras när proben omges av vatten istället för luft.

Det kan vara så att de har system för att minska sannolikheten att den störs av annat ljus genom att mäta med LED av och jämföra med LED på, och se om se om LED ljuset når fototransistorn.. det skulle kunna förklara varför "duttandet" kan trigga den... men jag kan ta och se om jag kan se mer om principerna kring den när jag kommit hem... den är alltså så svårt skadad att det inte går att reparera kabeln?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kablen är hel så att säga men sensorn delade sig på mitten vid rengöring. Så det som behövs är i princip en ny sensor att skarva dit.

tunze säljer inte dessa seperata sa dom när jag va i kontakt med dom då måste man skicka den till tyskland betala frakt tur retur plus reperationen.

så köpte en ny. Men nu tänkte jag ha en till fraggsystrmet och hade denna liggandes så ett försök till repetation kan det vara värt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...