Gå till innehåll

Kh problem


Raymond

Rekommenderade inlägg

Mina värden I DAG

KH 17,2 dKH

Magnesium 1350

Calsium 460

PH 8.0

Är det någon som kan ge mig ett råd, om hur jag sänker KH?

Har provat bikarbonat i går, när det var 16 dKH! Men som nu då höjt, istället för sänkt...... Blir snurrig på det här.

En mjuk korall verkar ha lämnat in helt, antar att det har med mitt höga KH att göra!

post-8153-14468932642578_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev en artikel om det hela när jag försökte få klarhet i alla dessa samband mellan kalcium, magnesium och KH. Där hittar du en stegvis introduktion till ämnet och på slutet i artikeln finns en problemlösningsguide:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?37401-PDF-om-kalcium-magnesium-och-KH&p=370566&viewfull=1#post370566

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en guide här som förklarar allt om du söker efter saltvattenskemi för dummies tror jag den heter. Men bikarbonaten skall värmas 20% och blandas med resten.

Har man inte problem med lågt pH så finns ingen anledning att göra det.

Man kan göra det om man vill.

Jag har aldrig bakat mitt bikarbonat, ser dock ut som jag kan behöva göra det till mitt nya kar, men det får gå ett tag till innan.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med att baka bikarbonaten ger ju bara en tillfällig effekt på pH jämfört med att inte baka den. Det som händer när den ugnsbakas är att koldioxid lämnar vilket gör att bikarbonaten blir till karbonat. Tillsätter man den sen till akvariet så kan pH öka men bara för en tid. Snart är pH tillbaka på det värde som bestäms av akvarievattnets koldioxidtryck vilket i sin tur bestäms av konsumtion och produktion av koldioxid i akvariet samt rummets koldioxidhalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...