Gå till innehåll

Kortvarig glädje


Catchio

Rekommenderade inlägg

Till min besvikelse måste jag nog konstatera att drömmen om ett saltvattenakvarium sprack.

Jag har en kronisk sjukdom som gör att jag blir trött och tydligen även väldigt ljudkänslig.

Efter att ha haft ett RSM 130 hemma i en vecka så kan jag bara konstatera att även om jag byter pumpar, fixar skummaren och ordnar tystare kylning av belysningen

så är det konstanta bullret troligen mer än jag klarar i längden och det är nog bara att sälja det fina akvariet igen.

Jag får börja om med den research jag borde gjort från början.

Finns det några riktigt tysta lösningar i storlek och utförande som passar en nybörjare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp ett kar i storleken 150-200 liter och skaffa riktig överrinning & sump.

Köp en tyst skummare (Fish-streets nya D700?), en tyst returpump (Jebao DC3000/6000?) samt streamers som t.ex. Tunze 6025:or utan intervallkörning.

Då har du dig ett i princip knäpptyst kar.

Ett Lido 120 alt 200 med borrning för överrinning skulle t.ex. vara ett bra alternativ då de kommer med bänk också. Sump finns det folk som kan limma åt dig & PVC fixar du säkert att montera med lite handledning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att göra ett akvarium så lättskött som möjligt så är det bra att överdimensionera filtrering. Stora pumpar som syresätter vattnet kraftigt och en redig skummare, gärna några filtermattor som används på ett smart sätt(droppfilter är bra). Men det kräver nästan en sump för att gå att ordna. Och en sump blir aldrig tyst, den kommer alltid föra oväsen.

Har man möjlighet till det så är det bästa att placera sumpen i ett annat rum. Då kan man få det ljudlöst, då blir det bra.

Men kan man inte göra så och vill ha ett akvarium så skulle jag istället satsa stenhårt på att göra det så enkelt som möjligt.

Sten, låg belastning, ljus och en pump. Skötsel med vattenbyten. Det kräver att du gör mycket av arbetet för att få akvariet att se ut som du vill själv. Men det blir den tystaste lösningen. Har man bara en pump så förenklas all sökning av ljudkällor och försök till att få de till ett minimum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns olika ljudisolerande mattor på biltema som man klistrar fast,, testa för några hundringar sätta detta på ytor i sump i huven med belysning...

trist fall måste ge upp en dröm..

finns nog lite saltakvarium runt växsjö,,fråga här på gudien att få göra lite studiebesök för få tipps och se hur olika lösningar låter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så ska du nog glömma ditt akvarium. Oavsett vad alla skriver ovan så brummar alla akvarium. En skummare låter alltid när den drar luft och även en Dc-pump låter. Jag har en i släkten som har samma problem och han har lagt ned alla funderingar på att starta akvarium igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går faktiskt att köra skummarlöst, till och med utan att behöva göra mer vattenbyten, så länge man inte överbelastar karet.

Och dom kan vara minst lika fina på sitt eget sätt.

WildGrown2.jpg

Och visst, det finns inga pumpar som ger inget ljud av sig, men det finns dom som är extremt tysta.

Mycket beror på vad dom har för fötter och kontakt med glaset, samt vad akvariet står på osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle rekommendera ett skummarlöst closed-loop system som endast körs på en pump. Hänger man en riktigt tyst returpump i en lång bit silikonslang kan man nog lyckas med ett knäpptyst kar. Man blir lite begränsad vad gäller korallval pga låg cirkulation. Men zoanthus och gorgonier kan göra ett grymt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle rekommendera ett skummarlöst closed-loop system som endast körs på en pump. Hänger man en riktigt tyst returpump i en lång bit silikonslang kan man nog lyckas med ett knäpptyst kar. Man blir lite begränsad vad gäller korallval pga låg cirkulation. Men zoanthus och gorgonier kan göra ett grymt kar.

Vad innebär ett "closed loop" system?

Att jag kör med typ ett ytterfilter med levade sten i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad innebär ett "closed loop" system?

Att jag kör med typ ett ytterfilter med levade sten i?

Att en pump står för all cirkulation i karet + retur från sumpen. Man kan sätta flera utblås från samma pump på strategiska ställen i karet och få mer skjuts i cirkulationen. Det kräver dock en starkare pump och det kan medföra oljud. Men det är vad jag hade tittat på.

Ett tyst akvarium ska inte vara några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett lido 120 l och kör utan sump och skummare. Jag tycker att det funkar riktigt bra. Jag byter tio liter vatten i veckan utan att några värden skenar åt något håll. Små fiskar och sparsam matning tror jag är nyckeln. Det som låter mest från mitt kar är fläkten på laptopen som min seneye är inkopplad i. Det finns absolut hopp om ett käfttyst kar. Jag har hittat en streamer som inte hörs över huvud taget.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips på knäpptyst skummare är aquamedics turboflotor blue 500. Ska klara upp till 250 liter enligt tillverkaren, kanske inte den effektivaste man kan hitta men definitivt tyst! Även den större ska vara mycket tyst, haft en själv så jag vet att de är knäpptysta , seios streampumpar är grymt tysta också. Man hör inte att de är igång. Fula men tysta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips!

Hur mycket ljud jag tål vet jag inte men jag tror det mer handlar om vilken typ av ljud.

Porlande vatten eller dämpat fläktsus tror jag går bra men inte vibrerande, brummande buller.

Jag har idag ett Malawi kar med ett 900 l/h ytterfilter vilket stör mindre än det vibrerande brummet från Hydors streamerpumpen.

Så om jag sammanfattar vad jag skall titta närmare på:

Ett öppet kar på 100-200l med passivt kyld belysning, sump med tyst skummare och tyst cirkulationspump i en ljudisolerad möbel och ett par tysta streamers

alternativt

Skummarlöst och closed loop cirkulation.

Har ni något tips på bra, passivt kyld, belysning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...