Gå till innehåll

Hållfasthet i golv och andra funderingar


Keller

Rekommenderade inlägg

Jag har sökt och läst de trådar jag hittat om hållfasthet i golv men det hjälper inte. Jag är fortfarande ambivalent i ämnet.

Grejen är att jag bor i ett hus byggt 2006. När vi köpte kåken ringde jag hustillverkaren (Sidensjöhus) och frågade om jag kunde ställa in mitt 576 liters i huset med tanke på att det var byggt med krypgrund. Jag fick då svaret att 750 kilo var inga problem om måtten var 160x60. Jag fick dock ingen uppgift om mått på reglar och så där, antagligen eftersom jag inte förstod att fråga efter det. När akvariet var fyllt till 80% knakade det dock från golvet. Jag minns inte hur mycket men det var tillräckligt för att frugan skulle förbjuda mig att fylla upp akvariet helt och då var det lika bra att sälja allting. Trist på mina stora fina Frontosa som fick flytta in till Akvarielagret (och förhoppningsvis sedemera till en seriös akvarist) men inget att göra åt.

Nu har jag börjat fundera på att uppgradera akvariestorlek. Helst av allt skulle jag vilja ha minst 120x60x60 men ett sånt akvarium med sump hamnar på över 500 liter, och det på en mindre yta än mitt 576 liters. Jag har läst en del om detta som sagt och kommit fram till att eventuellt knakande lika gärna kan komma från parketten, men jag är en hare och vågar liksom inte chansa. Skulle jag orsaka golvras i vardagsrummet pga en i vissa ögons onödig hobby så är skiljsmässan ett faktum skulle jag tro, och det unviks gärna. Hehe

Så frågan är vad man gör. Engagera en vettig byggare som kan hjälpa mig med att palla upp grunden kunde vara ett alternativ, eller göra det själv. Men det känns ändå lite vanskligt för skulle något ändå hända så står man där med hundhuvudet.

Ett annat alternativ är att "nöja" sig med ett mindre akvarium. Frågan är dock hur stort man vågar välja, för man vill ju ha så stort som möjligt.

Nåväl, denna post är bara ett sätt att tänka högt. Jag tror att det möjligtvis finns fler som har funderat i de här banorna och det vore kul med lite olika infallsvinklar och synpunkter. Kanske det till och med finns ingenjörer eller husbyggare som har lite koll på moderna hus som kan komma med tips och råd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm det ser ut som om din grund är ganska lik min. Jag har också sådana där skivor under så att man inte riktigt kan se vart reglarna går. Det får nog bli någon sån lösning. Frågan är dock om det behövs ifall jag försöker begränsa mig till säg 400 liter total vattenvolym.

Grymt bra beskrivning över allt förresten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade 750 liter vatten plus akvarie, träbänk och teknik på 1,2 m2 på vår ovanvåning (gissningsvis runt 900kg), det var inga större problem, så har svårt att se att det skulle vara det hos er. Räkna ut vad du själv väger per m2 så ska du se att akvariet är en rätt så lätt sak egentligen. :) Knaket är mest troligt i parketten som du skrev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd 45x170mm eller 45x195mm reglar när du stöttar upp golvet. Det är höjden som är avgörande för hur mycket det orkar hålla emot, inte bredden.

Jag har 400mm mellan mina golvreglar. Jag tror att du har detsamma. Du kan ofta se vilket avstånd du har mellan reglarna om du kryper ner under huset och titta hur massoniten är spikad. Alltså på vilket avstånd spikarna sitter på. Är du osäker så ta hjälp av en snickare. Det gjorde jag.

post-6674-1446893266699_thumb.jpg

Jag har ett 360 liters med en sump på ca 120 liter. Och glöm inte syllpappen som Odel68 skriver för cementplattor kan suga åt sig fukt.

Lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja skiva är också bra det fördelar men ett normalvärde som hustillverkare säger brukar vara 450kg/m2, ibland är man många och tittar på karet också då är det skönt att ha stämpat riktigt under tycker jag, ser ju bra ut Daniel vet ngn till som har det så;) mvh Odel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade 750 liter vatten plus akvarie, träbänk och teknik på 1,2 m2 på vår ovanvåning (gissningsvis runt 900kg), det var inga större problem, så har svårt att se att det skulle vara det hos er. Räkna ut vad du själv väger per m2 så ska du se att akvariet är en rätt så lätt sak egentligen. :) Knaket är mest troligt i parketten som du skrev.

Hehe nu är jag inte direkt morbidly obese så det är väl inte riktigt applicerbart? Förvisso på en bra mycket mindre yta men mina modiga 70 kilo verkar golvet klara av utan att svikta. :)

Jag läste om ditt 750 liters och tyckte nog allt att du var ganska modig som hade det på ovanvåningen. Välbyggt hus det där. Antagligen är mitt också hyfsat byggt och det är säkert ingen fara men man vill vara 100% säker liksom.

Men tack för input!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd 45x170mm eller 45x195mm reglar när du stöttar upp golvet. Det är höjden som är avgörande för hur mycket det orkar hålla emot, inte bredden.

Jag har 400mm mellan mina golvreglar. Jag tror att du har detsamma. Du kan ofta se vilket avstånd du har mellan reglarna om du kryper ner under huset och titta hur massoniten är spikad. Alltså på vilket avstånd spikarna sitter på. Är du osäker så ta hjälp av en snickare. Det gjorde jag.

[ATTACH=CONFIG]111369[/ATTACH]

Jag har ett 360 liters med en sump på ca 120 liter. Och glöm inte syllpappen som Odel68 skriver för cementplattor kan suga åt sig fukt.

Lycka till :)

Ja jag har kollat på din tråd och de mått du har är ganska likt det jag vill ha. Jag håller helt med om synpunkten att det ibland kanske flockas en skara åskådare och då vill man ju att golvet ligger still. Jag gör nog som du föreslår.

Någon som vet om en kunnig snickare i stockholmsregionen som gör hembesök? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar ingen roll men vid stöttning av golvet fläska på med den bredaste plankan du kan hitta. Tjockleken gör ingen nytta direkt mot vad höjden gör i detta fall. Så hellre en 45x190 eller 45x220 mot att du skruvar ihop 2st 45x145.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla trägolv rör sig beroende på luftfuktigheten, det han menar är att det golvet kan inte röra sig som du ställer karet på.Övriga golvet irummet kommer att röra sig det kan bli en större spricka mellan karet och laminatet/trägolvet om du har sådant golv mvh Odel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla parkettgolv skall läggas med glipa mot alla väggar för rörelse vid fuktighet samt temperatur. Har du sett ett parkettgolv som det är berg och dalar så att säga beror detta på att golvet ej kan röra sig därav benämningen flytgolv. Låser du ett ställe med akvarium och anda änden med tunga soffor eller annat så kan golvet gå isär när det torkar därav glipor. Mycket att tänka på när man ställer ett akvarie någonstans tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men vågar man ha akvarium överhuvudtaget då? Jag har bokhyllor på motsatt sida av rummet och de är nog ganska tunga. Mitt lilla Lido står i köket och där har jag inte sett några skador på golvet.

Ja, det vågar man... Om man vill ha sitt hus i nyskick skall man nog plombera dörrarna och aldrig gå på golven heller... (Kan bli märken i parketten om man går runt med ett sandkorn i strumpan)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis, nyskicket är redan förverkat eftersom vi har barn och en Maine Coon som efter skrämselhicka då och då kan göra ganska betydande repor. Men man vill ju inte att golvet spricker i mitten av rummet liksom. Det låter dock lite extremt och händer nog inte så ofta så jag tror att jag chansar. Frågan är bara om jag ska palla upp golvet och köra på önskestorleken eller hålla mig inom 300 - 400 liter total volym och inte göra nåt åt grunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...