Gå till innehåll

Mitt rev 540 L


Amazonus

Rekommenderade inlägg

Så var det dags att ge sig in i saltvattensakvarium är tanken. :-)

Jag har precis gjort läckage inspektion av karet. Det verkar hålla tätt med sötvatten iaf. Alltid en början.

Man vill ju inte ha en halvkubik vatten på golvet.

Just för tillfället håller jag på o kollar över vilket ljus jag behöver. Eftersom ekonomin styr över hela projektet kommer jag försöka hitta DIY eller begagnad lösningar.

Skynda långsamt helt enkelt, och sen är det ju alltid kul att bygga saker.

Det som är den roligaste utmaning, att hitta egna lösningar.

Om någon där ute har roliga och bra billiga lösningar på all möjlig teknik är jag alltid intresserad av att diskutera och spåna. :-)

Mitt kar är inte borrat så det får bli en överrinningslösning med pvcrör i ena hörnet av karet med en btn slimline framför för att dölja rören.

Överrinningen går ner till ett 50 liters sump. Ska byggas från ett gammalt kar.

Är 50 liter sump tillräckligt för et 540 liters rev?

Det som känns extremt dyrt för tillfället är ljuset. Skummare, returpumpar, uvc verkar man komma över till human priser på begagnat fronten.

Visst skulle en datorstyrd blåtands led-ramp vara häftigt men priserna på detta är ju nästan inte försvarbart.

Det kanske går och bygga led ramper själv till vettig peng?

Det finns mycket att luska i. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder från projektet så här långt.

post-8197-14468932669528_thumb.jpg nya ställningen, antagligen helsvetsad i stål eller aluminium. beroende på vad som gick att göra på industrin.

post-8197-14468932669706_thumb.jpg Fyllning påbörjad.

post-8197-14468932671877_thumb.jpg så här fick det stå ett dygn. Mycket på schemat samtidigt. Dessutom ville jag vara säker på att botten inte läckte.

post-8197-14468932672096_thumb.jpg Äntligen fullt. Inget läckage. -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Var ett tag sen. Men har hänt en hel del.

Överflödessystemet är ihopsatt och testkört vid flertalet tillfällen.

Akvariet som ska användas till sump står bredvid och testkört med överflödessytemet. dock bara med en väldigt enkel flödespump.

Har installerat 2 st MH-armaturer hängandes över akvariet. styrkan och skenet i dem var en bra bit över mina förväntningar. :-)

Har dessutom fått hem ballasterna till t5 lysrör.

Nästa steg blir till att planera sumpen med alla fack den ska ha.

Frågan är om man måste ha UVC eller om det går att ha mer levande sten i karet?

Har hört olika på den fronten. först var jag inställd på att ha en 36w uvc innan sumpen, men om man kan få igång karet med mer levande sten istället för uvc kan ju det vara en ide oxå?

Är det någon som kör helt utan uvc?

post-8197-14468932914534_thumb.jpg Så här blev överflödessytemet. ska bara mätas in i så rätt vatten nivå uppfylls.

post-8197-14468932917395_thumb.jpg mh armaturerna på plats. Får se hur slutgiltliga installationen blir när t5 armaturerna är klara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har stått still ett tag. Dels pga ekonomi och klurat på ideer.

Stålställningen är påbörjad av tillverkaren. ska bli skönt med en vettig och stark ställning.

Igår inköptes akrylatskivor för skiljeväggar i sumpen plus en vägg som avrinningen och returrören ska vara bakom. får bli akrylatskivor och så döljer man med sten.

Så det blir till att limma dessa skivor dem närmaste dagarna.

Dessutom köptes en Deltec sc1455 skummare in idag, och en returpump av märket NewJet NJ3500.

En reglerbar pump från 1000-3500 liter/timmer med tryckhöjd 2,5 meter. riktigt nöjd. Hoppas kvaliten är vad säljaren säger oxå. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu börjar det dra ihop sig till uppstart. :-)

Idag inköptes cirkulationspump och levande sand.

saltetet har stått och väntat på denna stund ett litet tag nu.

Det jag saknar för stunden är levande sten. Mycket levande sten.

Är det någon som sitter på en sisådär 60kg som känner att dem skulle kunna sälja lite till mig till en vettig peng?

Kan även tänka mig mindre mängder men slutresultat kommer hamna runt 60kg.

Simma lugnt! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tipps med ny levandestenen är o lägga den i ett mindre helt tomt kar med saltvatten och en cirkulationspump. Lägg sedan i lite mat efter ett par dagar och spana efter oönskade passagerare så som bobbitworms Tex. Att lägga i lite mat när det är mörkt lockar fram det mesta. Här du inget annat kar så sprid bara ut stenen på botten och speja med ficklampa när det är mörkt. Att göra detta kan bespara dig mkt skit i framtiden.

Fosfatabsorber från dag ett när stenen är i med. Fosfat gör bara att du får massa alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om man måste ha UVC eller om det går att ha mer levande sten i karet?

Har hört olika på den fronten. först var jag inställd på att ha en 36w uvc innan sumpen, men om man kan få igång karet med mer levande sten istället för uvc kan ju det vara en ide oxå?

Är det någon som kör helt utan uvc?

Välkommen till salthobbyn!

Jag måste fråga dig, vad har UVC med mängden LS att göra? Jag blir lite nyfiken på vad det är för resonemang du hört.

För din information så kör jag mitt kar utan UVC. (och utan Levande Sten men det är en annan historia)

Lycka till med uppstarten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...