Gå till innehåll

Nivågivare Clas Ohlson


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Använder man flottörer för nivåreglering så kan det vara bra med en viss säkerhetsredundans, exempelvis timer.

Min egen DYI-nivåvakt med flottör var nära att orsaka mig pampiga vattenskador eftersom sniglarna tyckte att det var helfränt att klänga på flottören, varpå vatten pumpades in i överflöd.

Måhända är det kanske bra med timer eller liknande oavsett vilken typ av reglering man har, som Stig skriver ovan så tar saltvatten knäcken på det mesta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
  • Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

kalas, tack.

Ngn som har ytterligare tips eller varning för bygga en ATO baserad på lösningen i denna tråden, samt använda nivåvakat från Kjell & Co?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt en med givare och skymmningsrelä från kjell.com, det vara enkelt ochh billigt, men den är ju inte överdrivet säker.

Då det bara är en givare så kan det gå snett om något sker med denna givare.

Min givare trillade ner i sumpen efter att den släppt från fästanordningen jag byggt, hela det 40L kar som jag har som vattenbehållare tömdes i karet. Det var inte hela världen för mig då jag har utrymme för det utan att det svämmar över men det kan vara värt att tänka på. Jag har haft ett missöde på de ca två år jag haft min, och då var det för att jag klantat mig i min konstruktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, vet du om man kan vända på flottören på nivågivaren från Kjell så man kan koppla 2st i serie som då ger skydd för överfyllning med?

Edit: det finns 2st varianter, NO och NC antar det är Normal Open/Closed (även om beskrvning säger normal öppen på båda)

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/nivabrytare/nivastrombrytare-nc-p36037

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/nivabrytare/nivastrombrytare-no-p36036

Inte säker på jag tänker rätt. om man vill ha 2st nivågivare, 1 för påfyllning (NC?) och en som skydd mot överfyllning (NO?) i serie med skymmningsrelät?

~Henrik

Jag har byggt en med givare och skymmningsrelä från kjell.com, det vara enkelt ochh billigt, men den är ju inte överdrivet säker.

Då det bara är en givare så kan det gå snett om något sker med denna givare.

Min givare trillade ner i sumpen efter att den släppt från fästanordningen jag byggt, hela det 40L kar som jag har som vattenbehållare tömdes i karet. Det var inte hela världen för mig då jag har utrymme för det utan att det svämmar över men det kan vara värt att tänka på. Jag har haft ett missöde på de ca två år jag haft min, och då var det för att jag klantat mig i min konstruktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att försiktigt lossa på en liten platta som håller fast själva flotören sen är det bara att vända det upp och ner så byter du håll. Jag hade köpt fel, så jag vände på flötet och då funkade det. Så det du beskriver går säkert att göra om man kommer på ett sätt där stop flotören "over rular" påfyllnads flotören.

Jag vet inte om jag förkarade speciellt bra, säg till om du inte förstod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt riktigt. som Stoffswe skriver.

NO och NC är samma komponent, bara reverserad flottör.

Jag har ett specialbygge som använder två av dessa flottörer.

Jag har kopplat dem i serie. Dvs, båda två måste indikera lågt vatten för pumpen ska aktiveras.

Har dock övervägt lägga en 3-e i serie som ska bryta vid för högt vatten.. Och ha den precis vid maxnivå i sumpen för att bryta topoff-en helt..

det blir lite som 3xsäkerhet då.

Har landat i dessa tankebanor när jag funderat över olika "fel-moder" för auto-top-off-systemet. Finns ju både algtillväxt, bakterietillväxt och saltavlagringar som kan jamma flottörerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar ju med de flesta mindre powerheads, annars funkar det även med Tunze-kopior från Biltema så länge den endast används i sötvatten. Jag köpte en till mitt nano, men har inte plockat upp den ännu, så ifall det kan passa så kan vi lösa det via PM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag är livrädd för att koppla 230 volt med utrustning som är stämplad max 100v vid vatten och tycker vi är för få saltisar, inte för många så har jag gjort en test.

Biltemas pentrypump 25-980 drar ungefär 1,7 A vid 12v och fritt vattenflöde. Om man håller för utloppet drar den ungefär 0,9 A.

Det är för hög ström för Kjells nivåbrytare så man bör ha ett relä emellan. T.ex http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/relaer/rela-12v-(15a-125v)-p36102

Jag testade med en väggbula märkt 1,25 A som utan att blinka lämnade 1,7 A. Spänningen sjönk till 11,8 v. Men man bör ju ha en kraftigare väggbula.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte skymmningsrelä och 2st nivågivare idag på Kejll, ca 250kr. Sedan behövs slang samt har en maxijet 1200 hemma som får vara pump.

Har skruvat isär skymmningsrelät och provat det med givarna.

Min tanke är att ha en givare för start påfyllning och stänger av när det nått rätt nivå. Den kommer sitta i sumpen på en RSM 130 så inga sniglar där, men som säkerhet kommer jag sätta en nivågivare som stänger av pumpen om påfyllningsgivaren fastnat eller ngt. Är väl samma teknik som Tunze har på sin tror jag.

Kommer inte montera en 3:e som man har annars i påfyllningskärlet så pumpen ej kan gå torr.

Fråga: Ngt tips på att bygga ett fäste för givarna? Tänke mig limma (epoxi) plexiglas i L vinkel som hänger på sump kanten?, men vill se till se det sitter fast ordentligt. Ngn som har tips på en konstruktion för givarna?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja. sedan kopplar på vanlig timer så den går bara typ 1gång/dag eller hur ofta man vill det ska starta. slipper då att det går på/av ofta, samt kan sätta en tid då man normalt är hemma för extra säkerhet/kontroll.

~Henrik

ursäkta om jag lånar tråden

Hur gör ni med styrningen av nivå givarna, kör man bara på givaren så går pumpen an och till hela tiden

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har tips om hur bygga hållarna för nivågivarna?

~Henrik

ta en remsa plexiglas typ 4-5 mm tjock 30 mm bred o så lång du vill ha den värm sedan med värmepistol o bocka den runt något i ena änden o i en vinkel i andra änden

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej

Ngn som har tips på hur ,man löser det med 2st nivåvakter i serie och en ska vara vakt för övrfyllning, dvs. hur man 'over rular' påfyllnads flottörer med stop flottören som skrevs nedan?

Dvs. det går ej koppla dem rakt av i serie med en av vakterna med vänd flottör.

~Henrik

Det går att försiktigt lossa på en liten platta som håller fast själva flotören sen är det bara att vända det upp och ner så byter du håll. Jag hade köpt fel, så jag vände på flötet och då funkade det. Så det du beskriver går säkert att göra om man kommer på ett sätt där stop flotören "over rular" påfyllnads flotören.

Jag vet inte om jag förkarade speciellt bra, säg till om du inte förstod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slingan är normalt öppen, så båda givarna behövr bryta (där en är för överfyllandsskydd).

Har löst det nu, givarna ska kopplas paralellt ej i serie. Annars funkar det ej med den 2:a givaren.

~Henrik

Tvärt om, dom måste kopplas i serie annars fyller det ingen funktion. Den ena NO lite lägre monterad än den andra, den andra lite högre upp måste också vara NO om jag tänker rätt.. Som sagt, det är bara att vända på flytkroppen om du fått "fel" givare.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde jag med från början, men det funkar inte, har provat det.

Däremot paralellkopplat och båda flottörern (en sitter högre upp från vattentan) så fungerar det om de bryter på samma sätt.

~Henrik

Tvärt om, dom måste kopplas i serie annars fyller det ingen funktion. Den ena NO lite lägre monterad än den andra, den andra lite högre upp måste också vara NO om jag tänker rätt.. Som sagt, det är bara att vända på flytkroppen om du fått "fel" givare.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde jag med från början, men det funkar inte, har provat det.

Däremot paralellkopplat och båda flottörern (en sitter högre upp från vattentan) så fungerar det om de bryter på samma sätt.

~Henrik

Nej, dom måste sitta i serie, men däremot så måste bägge vara NC (jag skrev NO förut)

Annars får du gärna skicka ett kopplingschema hur du kopplat parallelt, det finns lite olika sätt at koppla när du har ett relä med, och jag är hemskt nyfiken hur du fick ihop det, eftersom det fungerar för dig! Kan du inte kladda lite enkelt i typ paint och visa?

Jag har lite i min "DIY tråd" och just elektronik är ju ganska kul :)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är förvånad själv, för hade tänkt mig ha dem i serie och provade det med alla kombinationer på NO, NC för båda givarna samt dem inviduellt för se så givarna funkade OK.

Som sagt nu är de parallellkopplade och det funkar som jag hade tänkt. Men ska ordna ngt kopplingschema.

~Henrik

Nej, dom måste sitta i serie, men däremot så måste bägge vara NC (jag skrev NO förut)

Annars får du gärna skicka ett kopplingschema hur du kopplat parallelt, det finns lite olika sätt at koppla när du har ett relä med, och jag är hemskt nyfiken hur du fick ihop det, eftersom det fungerar för dig! Kan du inte kladda lite enkelt i typ paint och visa?

Jag har lite i min "DIY tråd" och just elektronik är ju ganska kul :)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag postar lite i den här tråden istället för att starta en ny.

Biltema har ju lite grejer, som går på 12V istället vilket sänker "farligheten" ganska grovt :-)

Nivåvakt: http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Nivavakt/Nivavakt-automatisk-25975/

Pump: http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Drankbar-pentrypump-12-V-25980/

Sedan behövs bara något att driva det med men det borde inte vara något problem att skaka fram.

Är det någon som testat dessa? Nivågivaren får man nog sätta upp och ned såklart. 3 cm kanske är lite grovt men på ett större kar och i ett inte allt för stort fack där nivån sjunker borde det fungera. Skulle nog behöva ha en att pilla på, men det känns som dålig design om den inte skulle klara av att stå dränkt tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...