Gå till innehåll

Vad växer på den här stenen? (Nystartat 54-liters)


Jaques

Rekommenderade inlägg

post-6257-14468932680525_thumb.jpg

Hej,

Har just startat ett 54 liters med 45 liters sump. Är helt ny inom saltvatten, men har spenderat något år eller så här och bara läst poster och försökt lära mig så mycket som möjligt. Kommer nog återkomma med en del frågor jag samlar på mig, jag startade karet 18/2, men nu skulle jag behöva hjälp med identifikation av det som växer på den levande stenen ungefär mitt i bilden (ursäkta dålig mobilbild f.ö...).

Vad det än är så är det litet, c.a 3mm i diameter.

Med vänlig hälsning

JL

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga tror det är en glasros men har svårt att se på bilden är det en glasros är det inget att ha men var försiktig när du dödar den i så fall,de har en tendens att sprida sig prova spruta skållhett vatten mitt i munnen på den med en pipett men som sagt tror det är en sådan mvh Odel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har liknade djur i mitt akv. Växer i grupp, har en vit/grön "mun-del" och tjocka armar. Bedömer inte mina som majano eller glasros. Låter mina vara kvar då de ser fina ut i grupp, de verkar inte störa omgivande xenia eller läderkoraller. Mer vet jag inte men ta det lugnt och observera vad det blir av dem :-) Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK,

Tack för svaren så länge! Allmänna uppfattningen verkar vara att det inte är någon glasros och det tackar vi för! (Och hoppas att det stämmer). Den verkar definitivt ha fler än 8 "armar", men det är som sagt svårt at se pga storleken. Har även lagt märke till att den drar ihop sig och vecklar ut sig lite då och då, t.e.x när man tänder och släcker belysningen. Ska hålla ett noga öga på den här. Akvariet är ju som sagt nystartat så om det är något bra hoppas jag att den överlever de nitritspikar, algblomning och andra otrevligheter jag förväntar mig så här i uppstarten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...