Gå till innehåll

Mikrobubblor?


jensnordfalt

Rekommenderade inlägg

Gjorde rent den pump som för upp vatten från sumpen förra helgen och har sedan dess haft en del små bubblor (mikrobubblor?) i akvariet. De kommer stötvis och med jämna mellanrum.

Har sökt här på forumet om mikrobubblor men jag får ingen riktig känsla för om det som kallas mikrobubblor bara är bubblor som kommer från skummaren. Har inte heller (och detta är ju viktigare) lyckats skapa mig en bild av om det är ett problem eller inte. Är det farligt/skadligt? Går det över?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jens,

Vet inte om jag är helt ute och cyklar men jag har tidigare haft liknande problem. Den gången var orsaken att det lilla hål jag borrat på returröret för att undvika hävert vid strömavbrott hamnade precis vid vattenytan. Detta medförde att hålet, med jämna mellanrum beroende på programmet på streampumparna, hamnade ovanför ytan vilket medförde att en del luft sögs med i röret.

Vet inte om detta hjälper, men det kanske kan vara en förklaring?

Mikrobubblorna är inte farliga utan bara en estetisk fråga.

/// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Viktor,

Det viktiga är förstås att det inte är något farligt.

Höjde vattennivån i sumpen för att se om det var att någon del som suger in luft hade hamnat ovanför ytan. Konstigt nog minskade det bubblorna lite men inte helt. Om jag har något litet hål eller liknande som suger in luft borde det ju antingen inte upphöra alls eller upphöra helt.

Nåja, det är inte så många bubblor så om det inte ökar får det nog vara tills det löser sig alternativt att jag kommer på vad det beror på så att jag kan åtgärda det. Tänker inte gnugga de grå mer om det inte är någon skada för djurlivet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...