Gå till innehåll

Ytavrinnings funderingar


byggarebob

Rekommenderade inlägg

Då det planeras för nytt kar som jag vill ha så bra som möjligt, så dyker det upp lite frågor.

1: var är bäst att placera ytavrinningen? Baktill, på en sida?upptill, ner mot botten? Eller i botten rent av?

2:hur stor Box eller dylikt behöver man göra?

3: returen, var anses vara den bästa placeringen, utformandet?

djupet ska bli 1000mm, sen osäker om det blir 1200, 1500, beror på vilket pris man får per glas skiva.

Höjden blir 700mm, högre blir svårare att nå ner till botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boxens placering har nog ingen betydelse för funktionen, det är mest om du ska komma till den så kan det vara lägligt att inte ha för stort kar, 1000x1500 gör att du antingen får ha en trapets i taket o hänga ifrån eller möjlighet att klättra upp på karet ifall du behöver lyfta ur något djur som tagit sig ner i boxen tex. Med så stora kar kan du med fördel göra två boxar, en i varje bakkant tex för att ha tillgång till dem utan att de tar upp väldigt stor plats i ett av hörnen. Var du sedan borrar hålen är up till dig, jag har sett och haft båda varianter med hål både i botten och nu i bakruta, det har för mig ingen betydelse.

Det finns en länk här på SG där man räknar ut hur mycket kam man behöver för att en viss pump, som ska klara av flödet ner utan att rinna över kammens tänder. Minns dock inte var den ligger.

Returen gör du som du vill och som funkar för dig.

Jag har haft en grendelning på en enkel retur samt nu har jag endast ett rör ut i karet igen, jag har sett de som har 3 förgreningar innan det kommer ut i karet också. Du gör vad som passar dig helt enkelt. Vill du sätta någon form av utblås på returen så gör du det. Det du ska gör aär att borra ett hål i returen 5mm över ytan så att returen bryts vid strömavbrott och inte tömmer karets vatten tills den börjar suga luft...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack lagge, lutar mest åt 1000 djup, 1200 längd å 700 höjd. Då sumpen är 1100 lång.

ja man kanske kan göra 2 boxar på typ 30cm lång(standard kam) 10cm djup å 20cm hög(borde räcka)

placera dom i varsin hörna, sen ett utlopp bredvidbredvid var Box med sådan ledbara rör och ev tillplattat munstycke.

Undrar om 1eller 2, 25 mm på avrinning å 1, 20mm på retur räcker..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja hade kikat lite på cost to cost avrinning istället för 2 boxar, bioted tx har avrinningskammar som är 100cm. om du väljer boxar hade jag kört hävert i 25mm rör och haft ett 32mm rör som backup. kör du med 2 avrinningar och 2 returer så hade jag statsat på 2 st 25mm upp och typ jebos dc 12000 pump till dessa. i stora kar kan det va skönt att få bra flöde ifrån returpumpen så slipper man ha så många eller stora streemers i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är cost to cost? Känner ej till det..

de flesta avritningar e väl nån typ av Box, tankarna e lite mot red sea Max utseende ang , avrinning, retur.

Vill när det är klart, kunna titta på det och var riktigt nöjd, konstatera att det blev så bra som de kunde med mina förutsättningar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lasse gav en bra förklaring. men sök på youtube eller google på cost to cost owerflow. vet inte riktigt ut rsmet ser ut. vill du borra i botten eller bakglaset? ska du borra bakrutan så är väll en "balkong" med kam hela vägen en bra lösning. klär du sen med btn eller kör i svart glas så får men ett bra helhetsintryck. i min håla är svart glas hutlöst dyrt så jag "spacklade" hela boxen med svart Silicon. tjockleken på rör får du ju styra lite beroende på vad du vill ha för returpump skummare ochsåvidare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade mitt akvarium med måtten 110x90x70 så upplevde jag att man fick lite "dö" zoner med den boxen jag hade. Har för mig att den var 20x20cm. Fick lite Fett/smuts yta i vissa hörn men inget man märkte speciellt då karet var inbyggt i väggen.

Hur kommer akvariet stå i rummet. 3 sidor synliga eller alla 4.a?

hade nog satt en ytavrinnings box i mitten å åt sidorna med sneda kortsidor eller en utvändig CTC /balkong lösning.

2st 25mm pvc rör å ett 32mm för extra evakuering

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med bra folk som har bra ideer.

Då vet jag lite mer om cost to cost, rsm har om jag sett rätt typ utblås i var hörn bak och typ box i mitten eller en kant.

Akvariet kommer att bli lite som rumsavdelare och mot en vägg så om jag ej klär in akvariet blir det 3 synliga rutor.

Ja en "balkong längs baksidan kanske kan vara nått, hur djup å hög bör den iså fall vara?

Sumpen är ombyggd med ett fyrkantigt fack i ena bakdelen som ska fyllas med biobollar till 3/4 del.

i motsatt sida har jag gjort bubbelfack och returfack.

Börjat kolla pris på skummare.

hittade en som verkar grym men google översätter knepigt.

här e texten i alla fall, hur mycket är 100 gallon?

Filtration Handling

Well Stocked Tank - Rated up to 100 gallons

Medium Stocked Tank - Rated up to 160 gallons

Light Stocked Tank - Rated up to 180 gallons

Features:

  • Small Footprint
  • Bubble Diffusing Chamber and Hybrid Cone Body - stabilizes foam production for less turbulence in the neck area. Organic solids have more contact time to rise and collect
  • Oversized Collection Cup - flow directional guide, drain and unit venting
  • 1/2" Clearance to remove collection cup
  • Air Silencer - quiet operation and airline mount
  • Control - precision control output valve

Skimmer Specifications:

  • Body Size: 6”
  • Foot Print: 8” x 9”
  • Neck Size: 4”
  • Total Height: 23”
  • Output Size: 1.25”
  • Output Height: 9.6”
  • Recommended sump water depth: 5.75 - 6"
    • Bubble Blaster 1000 Pinwheel Pump Features:
      • Specifically designed and built to be a skimmer pump
      • Digital control circuit board to control direction startup and RPM speeds
      • Safety auto shut off if problem is detected
      • Clear volute housing to see inside pump without taking it apart
      • Silicone Nitride shafts and bearings to resist the build up of calcium
      • Power Consumption: 40 Watts
      • Air Draw: 540 lph/19 SCFH*
      • Water Draw: 565 lph/ 150GPH**Aquarium set up will determine air and water results.
        Manufacturer's Warranty
        • 3 year on pump
        • 1 year on skimmer body

        Item #: SRO-1000LSS

post-7212-14468932756489_thumb.jpg

post-7212-14468932756712_thumb.jpg

post-7212-14468932756912_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...