Gå till innehåll

Nytt akvarium 120L


Sjadet

Rekommenderade inlägg

Hallå! Har startat upp ett akvarium på 120L och undrar om ni har tips på lättskötta anemoner. Det har varit igång i ett år med bara några räkor som jag fiska upp i somras, så man behöver inte vänta längre med sånt då vissa säger att man skall vänta i minst 6 månader innan man sätter ner nån anemon. Iallafall så skulle jag vilja få lite namn på anemoner som är lätta och inte kräver massa extrema ljusrör för 5000kr (om det finns)

post-8294-14468932756181_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer med svar när jag vet vad sakerna heter, det var iallafall nån skimmer som tydligen gjorde allt "jobb" så man inte behövde massa andra skummare och sånt :D Vilka ljus skulle ni rekommendera då? Mina ingick när jag köpte det utav privatperson så jag har ingen aning om vad dem har för namn

Bild på ljusrören (ifall det skulle vara till någon hjälp)?

post-8294-14468932767925_thumb.jpg

Ändrat av Sjadet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många lysrör är det?

Är det alufolie som reflektor?

Det är 2 st rör, har inget reflektor (antar att du menar en sådan som sitter framför den och är silverfärgad?) hade tänkt att skaffa en innan men #6 rekommendar ju att inte ha något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som ett juwel Lido..bör vara två rör utan reflektor..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Något speciellt rör? Varför inte reflektorer, i fiskaffären berättade dem nämligen att reflektorer var viktigt för att allt ljus skulle nå ner, dem är väldigt erfarna..(Herkules zoo heter butiken)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne säger bara att det inte ingår reflektorer när man köper dessa kar, han säger inte att du ej borde ha det :-)

Reflektorer är ett bra val, vad har du för lysrör? Bäst för saltvattenslevande djur brukar vara ett blått rör och ett vitt rör med hög kelvin färg temperatur som också innehåller mycket blått ljus.

På din bild ser ljuset mycket dunkelt ut, det är förvånandsvärt lite liv i karet framför allt i form av alger. Bara lite "tråkiga" alger längst upp. Som lasse säger borde du ha fått mer efter ett år. Om ljuset inte räcker till en allmän alg tillväxt i karet så kommer det nog absolut ej räcka till en ljuskrävande anemon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte bara att köpa rör till ett Juwel akvarium för Juwel har egna mått på majoriteten av sina T5 rör vilket gör att standard rör ej fungerar. Enklast är att köpa Juwels egna rör. Jag hade isf köpt ett av varje av dessa två sorter:

http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Lighting/Lighting-Tubes/High-Lite-T5-Lighting-Tubes/Tube-High-Lite-Marine-24-W-24-W-T5-438-mm.html

http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Lighting/Lighting-Tubes/High-Lite-T5-Lighting-Tubes/Tube-High-Lite-Blue-24-W-24-W-T5-438-mm.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne säger bara att det inte ingår reflektorer när man köper dessa kar, han säger inte att du ej borde ha det :-)

Reflektorer är ett bra val, vad har du för lysrör? Bäst för saltvattenslevande djur brukar vara ett blått rör och ett vitt rör med hög kelvin färg temperatur som också innehåller mycket blått ljus.

På din bild ser ljuset mycket dunkelt ut, det är förvånandsvärt lite liv i karet framför allt i form av alger. Bara lite "tråkiga" alger längst upp. Som lasse säger borde du ha fått mer efter ett år. Om ljuset inte räcker till en allmän alg tillväxt i karet så kommer det nog absolut ej räcka till en ljuskrävande anemon.

Att jag inte har några alger beror på att under hela året så har det stått tomt, bara en korall och räkor. Men värdera har legat bra under hela tiden så det har inte varit några problem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...