Gå till innehåll

Vad är allt detta och vad saknas?


Curtus

Rekommenderade inlägg

Hej.

Här är en av mina nya prylar. Tror att jag börjar få lite kläm på vad allt är men är lite osäker på om och isåfall vad jag behöver eller bör ha utöver detta?

Flaska och manometer förstår jag ju, men något mer?

Hittar inte heller så mycket info om den här gamla styrningen jag har. Är den nått att ha eller ska jag försöka hitta en basitech?

Behöver man inte mäta PH alls i AC-reaktorer?

Denna reaktor har ju några år på nacken, vad bör man göra för att få den i toppskick igen? Den är i gott skick men man kanske ska byta packningar, slangar, syresten osv?

Mvh Patricpost-4468-14468932768574_thumb.jpg

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

post-4468-14468932768163_thumb.jpg

post-4468-14468932768344_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Här är en av mina nya prylar. Tror att jag börjar få lite kläm på vad allt är men är lite osäker på om och isåfall vad jag behöver eller bör ha utöver detta?

Flaska och manometer förstår jag ju, men något mer?

Hittar inte heller så mycket info om den här gamla styrningen jag har. Är den nått att ha eller ska jag försöka hitta en basitech?

Behöver man inte mäta PH alls i AC-reaktorer?

Denna reaktor har ju några år på nacken, vad bör man göra för att få den i toppskick igen? Den är i gott skick men man kanske ska byta packningar, slangar, syresten osv?

Mvh Patric[ATTACH]111844[/ATTACH][ATTACH]111845[/ATTACH][ATTACH]111846[/ATTACH]

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Du behöver kolla magnetventilen till kolsyran, får den vatten i sig så går den sönder. Slangarna och packningarna är nog ingen fara med. Du måste köpa en tyst syrepump, AC egna granulat (titta på de tyska firmorna) sist men inte roligast en doserpump som går att köra kontinuerligt. Sen har du en bra apparat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!

Ska se om jag kan testa magnetventilen.

Luftpump har jag en. Har dock inget att jämföra med ifall den räknas som tyst eller inte? Den låter men inte jättemycket.

Sen hur fungerar den här CO2 controllern(controller 2). Den styr tillförseln av gas och på så sätt behöver jag inte mäta PH i reaktorn? Men jag kanske borde ha en ph-kontroll till karet som stänger av reaktorn om ph sjunker av någon anledning?

Jag hade tänkt mata den via en avstickare från returen och på så vis slippa den extra pumpen. Synpunkter?

Mvh Patric

post-4468-14468932770211_thumb.jpg

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Ändrat av Curtus
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!

Ska se om jag kan testa magnetventilen.

Luftpump har jag en. Har dock inget att jämföra med ifall den räknas som tyst eller inte? Den låter men inte jättemycket.

Sen hur fungerar den här CO2 controllern(controller 2). Den styr tillförseln av gas och på så sätt behöver jag inte mäta PH i reaktorn? Men jag kanske borde ha en ph-kontroll till karet som stänger av reaktorn om ph sjunker av någon anledning?

Jag hade tänkt mata den via en avstickare från returen och på så vis slippa den extra pumpen. Synpunkter?

Mvh Patric

[ATTACH]111853[/ATTACH]

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Det är bra mottryck i reaktorn så att använda returen tror jag inte kommer att fungera bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kanske du kan hitta lite info:

http://www.aquacare.de/produkte/kalk/e1turbo.htm

Tack Peter.

Har suttit och läst där innan men känner mig lite osäker ändå. Detta är min första kalkreaktor och den har ju några år på nacken som sagt.

Den stora frågan är väll igentligen styrningen till denna. Det finns mycket info om Basitech3 men jag har ju föregångaren "Turbo Chalk Reactor Control ll". Vet inte riktigt vad som är skillnaden och hur den är tänkt att fungera. Antar att den fungerar på samma sätt och helt enkelt portionerar ut CO2 i reaktorn tills det är lagom mängd.

Får kontrollera Magnetventilen, skaffa en doserpump samt gasflaska med manometer så är den delen av akvarieprojektet klar=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...