Gå till innehåll

Ruskigt snygg Mantis på Zoogiganten i Lomma, Skåne.


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Ibland kommer det upp folk som bara måste ha en mantis, och för de som är på jakt efter en så kan jag tipsa om en Odontodactylus scyllarus på ca 15-20cm som finns på Zoogiganten i Lomma. Riktigt snygg är den och framme vid rutan och nyfiken så fort man går förbi. :)

Hade det inte varit för att man har andra räkor, snäckor och krabbor i karet så kanske man hade köpt den redan. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den vill man ju ha. Synd att det är så långt till Lomma.... Hur stort akvarium skulle ni säga att man behöver för en sån (då jag gjort plats i förrådet för några akvarier så skulle jag mer än gärna även ha en sån). Och vad kan en liknande kosta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den vill man ju ha. Synd att det är så långt till Lomma.... Hur stort akvarium skulle ni säga att man behöver för en sån (då jag gjort plats i förrådet för några akvarier så skulle jag mer än gärna även ha en sån). Och vad kan en liknande kosta?

Vadå långt, du har ju motorväg hela vägen ner ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den vill man ju ha. Synd att det är så långt till Lomma.... Hur stort akvarium skulle ni säga att man behöver för en sån (då jag gjort plats i förrådet för några akvarier så skulle jag mer än gärna även ha en sån). Och vad kan en liknande kosta?

100 liter räcker säkert, bara den får gott om gömställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den vill man ju ha. Synd att det är så långt till Lomma.... Hur stort akvarium skulle ni säga att man behöver för en sån (då jag gjort plats i förrådet för några akvarier så skulle jag mer än gärna även ha en sån). Och vad kan en liknande kosta?

När jag va där på priset på 250 kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100 liter räcker säkert, bara den får gott om gömställen.

100 liter? Det är ju i klass med mitt akvarium i vardagsrummet med 3 krabbor, 1 pistolräka-goby kombo, 2 bangaii-kardinaler, 2 clowner, en mandarin och en sixline wrasse, + en massa annat lägre levande Jag hade hoppats på ett svar runt 30-40 liter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100 liter? Det är ju i klass med mitt akvarium i vardagsrummet med 3 krabbor, 1 pistolräka-goby kombo, 2 bangaii-kardinaler, 2 clowner, en mandarin och en sixline wrasse, + en massa annat lägre levande Jag hade hoppats på ett svar runt 30-40 liter...

Har för mig att mantisforskaren Roy Caldwell angett 100-120 liter på sin hemsida för O. scyllarus. Detta gäller dock ett fullvuxet exemplar. Du kan säkert sätta en på 10 cm i ett 54l. De blir väldigt gamla, så det tar nog ett tag innan den vuxit ur det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näe, vill ge den förutsättningar för ett långt och hälsosamt liv med en gång. får fundera om jag kan knö in ett 126-liters kanske... Bor ju på västkusten, så gratis mat har den och den får levande (i alla fall hela sommarhalvåret) och får använda sina smashers. Men måste fundera på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näe, vill ge den förutsättningar för ett långt och hälsosamt liv med en gång. får fundera om jag kan knö in ett 126-liters kanske... Bor ju på västkusten, så gratis mat har den och den får levande (i alla fall hela sommarhalvåret) och får använda sina smashers. Men måste fundera på det.

I alla fall exemplaret på Sjöfartsmuseet är riktigt förtjust i levande blåmusslor, så det är bara att knalla ombord med spann på spårvagnen till Saltholmen och leta runt i vattnet ;) annars går fiskfiléer, djuphavsräkor och musselkött ner också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...