Gå till innehåll

Höhäst


Lasse

Rekommenderade inlägg

1979 hade jag ett litet 60 liters akvarium med salt. Länge stod det på bänken i vardagsrummet med en cylinderros och en segelfenskirurg (obs det var på 70-talet :)) Kirurgen blev rätt stor - så den byttes bort mot en Sjöhäst. denna döptes snabbt om av vår då 2 åriga dotter till "höhästen". Vi flyttade och akvariet las ner och sedan har det gått många år och mycket vatten har flytet både i och utanför otaliga akvarier. Höhästar har dock alltid funnits med i bilden av den perfekta akvariefisken men inte hittat in till någon spilta hos oss. Det som hindrat mig de sista åren har varit dels att de är svåra att få tag på och att de normalt kräver levande. Det sker dock saker runt om i världen och på SriLanka odlas framförallt Hippocampus reidi i stora mängder. Det är en av de största hästarna och lite av en ardennerhäst och därmed kanske den mest lämpade för akvarium. De är också redan från början invanda på ej levande foder och äter bland annat mysis. Det är inga snabba ätare - därför skall de gå i lugnt sällskap. Igår skaffade jag två stycken som har fått en liten spilta på mitt köksbord. De skall ut till de större akvarierna vad det lider men för tillfället får de gå i ett mindre. Där gick innan 3 stycken av Eviota atriventris trodde jag. visst det stämde men när höhästarna kommit i så dök det upp en annan art också. Den hade jag inte sett på ett halvår och för alla som sett mitt köksbordskar framstår det nog lika otroligt som för mig. Arten som dök upp är troligtvis Eviota nigriventris och kom i samtidigt som de andra i början på hösten Det är en sådan dag idag - jag såg även min Liopropoma swalesi i mitt Percula 120 - det var väl ca 2 månader sedan sist :) Nu väntar jag bara på att få se min Belonepterygion fasciolatum snart också.

Men nu får jag presentera mina två höhästar Brutus och Brutta

post-2331-14468932810403_thumb.jpg

post-2331-14468932810625_thumb.jpg

post-2331-14468932810845_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt men hoppas att den "gula" inte simmar så dagligen för en artikel skrev att "flyt" bojen var knas då och det fanns något konstigt sätt att rätta till det. Typ in med hästen i en petflaska och klämma ihop ett tag för att sedan släppa tycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Rasmus Vet inte men tror det - de är väldigt snälla mot varandra och jag tittade länge. Bruttan bör var den lilla.

@Jonas. Den gör så när den letar mat - vilken den gör kontinuerligt :) Det verkar inte vara något problem med blåsan

@Ola Ja de är häftiga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Väldigt fina höhästar :) Finns med på önskelistan definitivt. Hur går det med matningen? Söker de maten aktivt? Sitter de och väntar på att födan passerar förbi dem? Jag har dödförklarat min ena eremit 2 gånger nu, men vipps så dyker den upp :) Mitt akvarium är inte stort så den har hittat ett riktigt bra gömställe :)

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Andreas. Dessa är inmatade med dött foder från början, odlade på SriLanka. De verkar föredra mysis men de äter väldigt långsamt - står och tittar länge på maten för att sedan ta den snabbt. Eftertänksamma fiskar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stora är hästarna? det brukar vara främst hästar som är 5cm eller mindre det är svårt att se könet på. Agression är nog inget man kan gå efter, jag har aldrig sett en sjöhäst som varit aggressiv oavsett om det varit blandat med honor och hanar. Här är en bra länk angående könsbestämning av sjöhästar http://www.seahorse.org/library/articles/sex.shtml

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade filmen och de verkar trivas i habitat liknande vissa arter av macroalger. Ser ut som att hästarna är ankrade vid inredningen och algerna. Nu blev jag verkligen intresserad då jag gillar macroalger och sjöhästar. Vad fodras gällande skötsel? Teknik m.m? Ska bli intressant att följa. Ser dock ut som att kravet på ljus och cirkulation inte är stort. Ska läsa på lite, intressant! Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer, kul att du skaffat sjöhästar Lasse!

Det tog ett tag innan de blev synligt vilket kön det var när vi köpte H. kuda senast. Men när de väl börjar bli vuxna tror jag att du ser det ganska enkelt.

Aggresiva? Det va nytt för mig :) Hos oss brukar alla kramas till och från, men det är klart att de kan bli parningsdans framöver.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är foderfrågan som brukar vara det stora problemet vad jag förstår - inte bara att de äter dött foder - utan också att de får tid att äta - innan någon annan hittar dit. Min största kan stå och titta på en mysis rätt länge - innan den beslutar att hugga fodret. Jag har alltid velat göra om mitt RSM till stall men har brustit i att sjöhästar brukar vara svåra att få tag i. Just nu har jag lite för livliga fiskar i RSM:et - flashergyltor så jag låter hästarna gå i ett litet kar och äta upp sig ihop med några väldigt små gobies. Vad jag siktar på framåt är ett antal hästar plus andra kantnålar i RSM:et - där draken är den mest önskade.

Dessa äter mysis framförallt - och får de möklighet till det så är det rätt så robusta fiskar - och lättskötta. Jag hade en häst under ganska lång tid på 70 talet - vilket fungerade bra med den tidens kunskap.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade filmen och de verkar trivas i habitat liknande vissa arter av macroalger. Ser ut som att hästarna är ankrade vid inredningen och algerna. Nu blev jag verkligen intresserad då jag gillar macroalger och sjöhästar. Vad fodras gällande skötsel? Teknik m.m? Ska bli intressant att följa. Ser dock ut som att kravet på ljus och cirkulation inte är stort. Ska läsa på lite, intressant! Med vänlig hälsning, ante

Finns massa "regler" att följa om man läser på tex seahorse.org. Men vad som funkar bäst är nog upp till var och en. Vissa har dom med andra fiskar, vanliga och kantnålsfiskar, och det går bra. Andra säger att man absolut inte får ha dom med andra arter kantnålar. Vissa har biotopakvarier, andra har sterila burkar.

Min erfarenhet är att de är ganska krävande jämfört med "vanliga" fiskar. Eller iaf känsligare, kan få många problem. Så just nu har våra ett eget system och kommer aldrig i kontakt med vatten,sten,alger eller något som inte har gått fiskfritt i över 6 veckor. Testar även lite probiotika. Lite tråkigt system, men just nu är prio ett överlevnad och tillväxt. Sen är ju drömmen att ha dom i ett stort biotopakvarium med andra fiskar, alger och djur.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar också som det är en fråga om arter, Enligt de som odlat dessa fiskar som jag har så har det visat sig att just reidi är den mest rubusta av arterna

MVH Lasse

Säkerligen är det så. Sen går det göra det lättare eller svårare för sig som med allt annat. Ett akvarium med enbart fokus på sjöhästar och föreslagen art är väl inte omöjligt? Hur länge har du hållit dina?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...