Gå till innehåll

R.i.p =(


Magnus85

Rekommenderade inlägg

nu har min lysmata amboinensis gått bort.

men jag jag förstår inte riktigt varför, jag har haft den i ca 1,5 år och den har mått hur bra somhelst och ömsat regelbundet. men så en dag så låg den död på botten men en eremit som obducera den =) det enda vattentestet som avviker lite är magnesium som är något lågt. hur pass känsliga är dom för andra gifter? har haft en magnet i karet som har läckt in vatten och ärgat lite. inte speciellt stor fläck stor som ett häftstift ungefär.

annars ser karet friskare ut än det gjort någonsin. eller kanske har den bara dött av någon sjukdom?

man känner sig ju lite dålig när man inte kan hålla liv i sina djur..

mvh magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du många minisjöstjärnor som lever i små skrevor och fiskar med armarna?

Jag jobbar på en mycket vag teori att dom kan fånga räkor då jag såg det in action i min burk.

Läs min tråd om det är av intresse.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?59685-Sj%F6stj%E4rna-r%E4km%F6rdare/page2

Men ingen har bekräftat min teori än. Mvh. Pelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det händer att just den arten bara trillar av pin, speciellt vid ömsning. Är du säker på att det inte bara är skalet du såg att eremiten käkade på? Mina brukar alltid hålla sig borta någon dag efter ömsning. Jag tror inte heller de brukar bli så gamla heller - där är ungefär vid den tiden som mina brukar försvinna. Nu har ju jag också en stor pistolräka i karet - och den har jag sett gå på jakt efter min putsarräka.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara magneten. Räkor är mycket känsliga mot metaller.

Okej, jag hade för mig att jag hade läst det någon gång här tidigare. Får bli till att byta ut den mot en ny även om det kanske inte var den som var felet.

mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du många minisjöstjärnor som lever i små skrevor och fiskar med armarna?

Jag jobbar på en mycket vag teori att dom kan fånga räkor då jag såg det in action i min burk.

Läs min tråd om det är av intresse.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?59685-Sj%F6stj%E4rna-r%E4km%F6rdare/page2

Men ingen har bekräftat min teori än. Mvh. Pelle

jo jag har nog hundratals små stjärnor i karet både små gröna och små ormstjärnor, men har lite svårt att tro att just den sorten jag har skulle ge sig på något annat i karet. Dom håller sig mest i stenen och filter massor i "sumpen"

Men man vet ju aldrig :)

mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det händer att just den arten bara trillar av pin, speciellt vid ömsning. Är du säker på att det inte bara är skalet du såg att eremiten käkade på? Mina brukar alltid hålla sig borta någon dag efter ömsning. Jag tror inte heller de brukar bli så gamla heller - där är ungefär vid den tiden som mina brukar försvinna. Nu har ju jag också en stor pistolräka i karet - och den har jag sett gå på jakt efter min putsarräka.

MVH Lasse

Okej lite trist bara, vet inte om man ska köpa någon ny om dom nu inte verkar överleva så länge. À skalet var det inte, det har lurat mig ett par gångers tidigare men denhär gången var det lite fylligare skal som låg där:)

har du något tips på någon annan räka eller kräfta som är ganska lätt att ha? Ska man ändå köpa nytt så kan man ju testa något annat :)

Mvh magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har förlorat två putsarräkor de senaste två månaderna. Jag köpte dem i vuxen storlek och de levde i karet i drygt ett år så jag vert inte hur gamla de var. Märkte att deras antenner var kortare än normalt innan de dog samt att det började växa alger på dem när det var dags att ömsa... Annars mår alla andra invånare bra inklusive min sexy shrimp som inte har samma symptom.

Har du mätt din jod nivå i vattnet? Skumning, ozon, aktivt kol, makroalger etc. kan minska nivån av jod i vattnet och detta kan påverkar räkornas förmåga att ömsa skal. Jag ska själv skaffa ett test för att kolla mina nivåer innan jag skaffar fler räkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...