Gå till innehåll

Ca tvärdök och KH sköt i höjden!?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Har haft väldigt stabila värden nu ett tag så jag lät det gå ett tag (1månad) mellan vattentester och det visade sig vara ett stooort misstag.

Mitt kalcium gick från 400 till 260 under denna tid och mitt KH gick från 8.3 till 15.2.

Finns det någon logisk förklaring till detta eller är det saltet jag bytt med som är åt fanders? Har blandat ut lite salt som jag ska dubbelkolla med ikväll men tänkte att jag ändå ställer frågan här. Kalcium och KH har väl nån koppling till varandra? Kan det hänt något som gjort att det blivit så här? Konstigast tycker jag är att KH ökat.

Inga andra vattenvärden har haft några större förändringar under månaden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@freguz Ja men det ökar fällningen av kalciumkarbont, med andra ord borde KH droppa också.

@Vidofner. Använder du något KH stabiliserande tillsättning som innehåller borat? Hur ser korallerna ut? Har du dubbeltestat dina testpreparat, dvs konfirmerat mätningarna med andra tester. Det skulle jag göra först eftersom värdena trotsar sans och förnuft

Edit: Tänkte en gång till - det kan förklaras om din pump löpt amok och doserat för mycket karbonat (KH)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det samma har hänt mig en gång och jag fattade först inget.

Men för mig var det så enkelt att jag blandat fel sak i balling-dunkarna, hade plötsligt två dunkar för KH och ingen för Ca, det är inte bra.

Men jag antar att du inte gjort det misstaget ;)

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@freguz Ja men det ökar fällningen av kalciumkarbont, med andra ord borde KH droppa också.

@Vidofner. Använder du något KH stabiliserande tillsättning som innehåller borat? Hur ser korallerna ut? Har du dubbeltestat dina testpreparat, dvs konfirmerat mätningarna med andra tester. Det skulle jag göra först eftersom värdena trotsar sans och förnuft

Edit: Tänkte en gång till - det kan förklaras om din pump löpt amok och doserat för mycket karbonat (KH)

MVH Lasse

Nej, inte tillsatt något förutom ballingsaltet. Är väl möjligt att pumpen fått frispel. Vi hade strömavbrott för inte allt för länge sen. Den kanske blev tokig av det? Hur kan jag undersöka saken på bästa sätt?

Har inte jämfört mina test mot andra eftersom jag bara har en uppsättning test. Jag gjorde dock flera tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det samma har hänt mig en gång och jag fattade först inget.

Men för mig var det så enkelt att jag blandat fel sak i balling-dunkarna, hade plötsligt två dunkar för KH och ingen för Ca, det är inte bra.

Men jag antar att du inte gjort det misstaget ;)

MVH

/Janne

Nej det misstaget tror jag inte jag gjort :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du fått för högt KH (för mycket bikarbonat/karbonat) så kommer det att fälla Ut till kalksten ihop med kalciumet - det kan vara anledningen till att dina kalciumnivåer droppat - undersök dina pumpar och din balling - med tanke på vad morot skrev så kan jag berätta att även här står två flaskor med samma - fast det inte skulle vara det :) Misstaget upptäcktes dock i tid :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du fått för högt KH (för mycket bikarbonat/karbonat) så kommer det att fälla Ut till kalksten ihop med kalciumet - det kan vara anledningen till att dina kalciumnivåer droppat - undersök dina pumpar och din balling - med tanke på vad morot skrev så kan jag berätta att även här står två flaskor med samma - fast det inte skulle vara det :) Misstaget upptäcktes dock i tid :)

MVH Lasse

Jaha intressant! Kan ju alltid dubbelkolla vätskorna. Är det bara testa dem som man gör med vanligt akvarievatten eller ska man spä ut det innan man testar?

Jag har faktiskt tänk på att jag haft små vita prickar på algskrapan och på bakrutan. Jag antog att det var något liknande havstulpaner men det kanske är kalksten då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa med kalciumtesten i flaskan som skall ha kalcium - du kommer inte få något omslag om det är kalcium i flaskan men är det inget kalcium så får du omslag i stort sett direkt

MVH Lasse

Edit - och så var det inte morot som skrev att han förväxlat utan Janne - Häng den som skall hängas och ingen oskyldig - ursäkta morot :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte behållarna nu och mkt riktigt gav inte kalcium något utslag medan KH gav utslag utan att ens använda den tredje vätskan.

Så vätskorna verkar vara rätt iaf.

Varken kalcium eller KH har ändrats på två dar trots att jag fördubblat kalciumdosering och stängt av KH-dosering

Fråga: Jag glömde skölja sprutan från Kalcium innan jag stoppade ner den i KH-behållaren så det blev en reaktion som ser ut som utfällningar. Nån fara eller kan jag låta det vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...