Gå till innehåll

Colan's ATS Bygge - Försök #1 (av säkert många)


Colan

Rekommenderade inlägg

Hej

Var på gång för snart 3 år sen med ett ATS bygge men det blev aldrig av, nu 3 år efter står jag fortfarande och bråkar med nitratet så det är dags för ett DIY bygge till mitt 575+140 liters kar.

Tanken med bygget är att gå på senaste rönen gällande ATS bygge, HighFlow och röda LED för att skapa maximal tillväxt (Närings export) av alger .

Har via några vänliga själar här på forumet fått tag på ett lite blandade sorter av röda LED's som första test, väntar i skrivande stund på ytterligare ett paket med driver/led.

Tanken är att den ska minst motsvara en sk. L4'a i belastning (4 kuber/dag) även om jag inte matar ens hälften. Bättre bygga "overkill" för ev. framtida byte av kar, funkar detta så blir det nog en uppgradering av karet framöver.

Hade tänkt att börja med belysningen, få till rätt driver och antal LED. Här är frågan vad för delar jag behöver, det jag vet i nuläget är att 660nm verkar vara det optimala spektrumet för tillväxt efter att ha läst antalet artiklar om odling, även på div forum och sidor för "hemmaodlare" som tyvärr dominerar det mesta på nätet när man söker. Nåväl valet i slutgiltiga versionen blir baserat på 660nm , ev några 610-630nm som jag redan har. Kommer beställa ett antal LED's framöver men vill först känna mig bekväm med ström/driver/led så man inte blåser alla på en gång :D

Tidigare pratades det om ca 12w / kub - gäller det även för LED ? Vad för driver(s) bör jag använda om jag vill ha möjlighet att dimma ner vid behov?

Alla tips är välkomna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer inte ångra dig. Ska bli kul att följa. Tyvärr har jag inte så bra koll på dina frågor. Jag sköt från höften med mitt bygge. Men hade jag byggt nu hade jag nog byggt en mindre smidigare variant.

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag anlände äntligen ett Schenker paket med 14 st led - 10 röda som ska användas i detta projekt tillsammans med enklare driver.

Testade och allt fungerade,

Har ännu inte påbörjat skissandet av själva boxen eller hur belysningen ska sitta i förhållande till lådan, ska sätta mig med ett 3d program och skissa lite så får vi se vad som känns enklast. Ambitionen är ju alltid långt över förväntat resultat , den där sista finishen får man ju aldrig till utan rätt verktyg/redskap.

Har fixat ett aluminium fyrkantsrör som kommer användas för kylning till belysningen, akrylskivor och tillhörande lim finns redo samt screen-material för ett antal ATS.

Tänkte nog dela upp projektet i flera delar, Belysning/Kylning - PVC - Akryl och sist injustering av allt.

Börjar med Belysningen:

Frågan nu är om jag ska köra på flera drivers eller om jag kan hitta en som passar antalet LED's för slutgiltiga versionen.

Om jag ska ha 12 W / Fryskub så blir det om jag räknar rätt 16 led (16*3W) per sida ? finns det någon bra driver (helst dimbar, om man behöver justera ner ljuset) som klarar alla 32 Led eller ska jag dela upp det och köra ex LDD-700 driver och externt nätagg? Tänkte försöka göra all elektronik så enkel som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir 2st drivers (en till var sida) - tänkte göra det enkelt och beställa från Elfa även om det säkert blir lite dyrare.

Tanken är en driver som klarar mellan 8 och 16 st 3w Led , helst enkelt dimbar (potentiometer) , kollar man på Elfa finns det en uppsjö av drivers, små variationer på specarna (som känns som hebreiska för mig).

Dubblelkollar på RapidLed's hemsida med deras olika drivers, och hittar en del som finns på Elfa men känner mig ännu mer förvirrad :D

Behöver därför lite hjälp att hitta "rätt"

De jag kan hitta är följande av Mean Well drivers:

ELN-30-48

ELN-60-48

Någon av er som är duktiga på elektronik kommentera gärna eller slå en pling på 0739-127166, tack på förhand :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ELN-60-48D är väl "klassikern" när det gäller LED-drivning för oss akvarister.

De blir lite varma och tar förhållandevis stor plats, men fungerar ju som avsett.

Ingen spänning på DIM-terminalen ger ingen ström ut (på mina iallafall). Så det behövs en extern 0-10V med pot då.

Finns en mindre variant som jag tror heter LPF-xx-xx som blir mindre varm och ger max ström ut när DIM-terminalen inte är ansluten...

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok,, Du har inte tittat på surf modellen den är lite mindre energi krävande och är tystare.

OM man bygger så som Turbos High Flow är byggd går det att få den helt tyst. Om man dessutom använder vattnet som kommer från överrinningen så blir det ganska energisnålt också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Visst var det du och jag som diskuterade macroalger och näringsexport? Det här projektet är intressant att följa och gällande näringsexport verkar det här bättre mot att odla macroalger enbart för näringsexport. Rätta mig om jag var fel :) Hoppas det här fungerar och ser fram mot bilder :) Funderar själv att ha något liknande i nästa akvarium då ett välfungerade ATS verkar vara effektiv. Du kanske redan skrivit det redan men jag ställer frågan ändå. Hur många timmar/dygn är belysningstiden?

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gurra600: kollade på Surf modellen, verkar också intressant. Dock har jag lite platsproblem i sumpen att ha en sådan flytands, men funderar på att bygga en för skojs skull.

Anderas: Jo det var vi som diskuterade macroalger, mitt refugium i lilla karet har jag bara racemossa kvar, enda som vill gro, ska bli spännande med en ats i mitt omöjliga kar (600L)

Zapf: Gillade din version och resultatet talar för sig själv.

Har inte klurat ut riktigt hur stor version jag ska göra, då denna kommer sitta på sidan av sumpen med rör som leder tillbaka vattnet ner i sumpen så kan den bli en större modell än tänkt.

Sitter just nu och har 3st drivers hemma för LEDarna, köpte en 60-48D som kan användas till något annat senare men just nu skulle jag behöva hjälp att hitta en lösning för att styra 0.10V enkelt, Ni som kan det här med elektronik, funkar det med en adapter på 10v och en Pot? eller finns det något annat enkelt som kan kan köpa/beställa snabbt?

Återkommer med mer info om bygget imorgon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter just nu och har 3st drivers hemma för LEDarna, köpte en 60-48D som kan användas till något annat senare men just nu skulle jag behöva hjälp att hitta en lösning för att styra 0.10V enkelt, Ni som kan det här med elektronik, funkar det med en adapter på 10v och en Pot? eller finns det något annat enkelt som kan kan köpa/beställa snabbt?

Pot på 50Kohm eller så funkar utmärkt. +10/12V till ena änden, jord till andra och sedan löparen till DIM+.

Naturligtvis ska ju jord till DIM- också.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej

Har inte hänt så mycket senaste tiden (lillkillen bestämde sig för att börja gå så det har varit 100% fokus på honom).

Kommer bygga 2st ATS'er, en liknande Surf modell, och en traditionell med vattenfall.

Behöver få tag på något att limma korallkrossen innuti ena boxen, Kenny (Gurra600) använde ju Nils Malmbergs 275, har svårt att hitta just det och letar alternativ epoxy för just fäste av korallgruset. Är det någon som vet om ex. Biltemas Super Epoxy kan användas, ser inget i databladet om det är skadligt, enda som står är brandfarligt. http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/362421_TDS.pdf

Återkommer senare ikväll med lite bilder på bygget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Haft svärmor över så lite extra tid till att bygga på första vattenfallsversionen är snart på gång. Saknade lite aluminium (kylning) till LED'arna och försöker klura lite över hur jag ska ha boxen modulär så belysningen kan kommas åt om man behöver bygga ut eller byta någon led framöver. Dumt att limma ihop allt :D

Tack också till Sune för material för akryllimning.

Bilder kommer strax.

Surf-versionen får vänta tills jag hittar något substitut till epoxyn (kostnad)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det nära..

Belysningen på första sidan klar, andra sidan redo för montering av LED. Blir 30Watt per sida, lite blandade våglängder mellan 620-660nm.

Håller precis på test av pump, rör och försöka få till flödet för vattnet att kunna flöda så bra som möjligt över nätet.

Räknar med att sista delarna kommer på plats under morgondagen. Vem vet, kanske den är redo för uppstart då.

Fler bilder kommer lite senare, blev lite överarbetat med akryl men trevligare att titta på :D

post-5968-14468933194501_thumb.jpg

post-5968-14468933194155_thumb.jpg

post-5968-14468933194332_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilderna visar hur det såg ut för några dagar sen.

Valde att montera led på en aluminiumplåt som skjuts ner i en slott i resp. ljusbox. Verkar som om den håller sig relativt kall (läs fisljummen) i nödfall så finns plats kvar i boxen för att montera kylflänsar eller använda dubbla lager aluminiumplåt. Tror att det räcker,efter 30 minuters test hade tempen inte fått upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Okey gott folk, dags en uppdatering av läget.

Som småbarnspappa med en liten kille (14 mån med snabba fötter och långa fingrar) som kräver total uppmärksamhet har projektet gått segt framåt. Vissa dagar när tid har funnit har inte projektledaren/konstruktören eller även kallat den trötta filuren till pappa orkat palla sig ner till hobbyrummet.

men...

Efter ett antal timmar i hobbyrummet, limmande och sågande har ett totalt överarbetat projekt färdigställts. Väljer att slänga med bilder från hela bygget.

Låt mig presentera en "förhoppningsvis" fungerande Scrubber:

Akryl 5mm transparent, Lim och resultat efter fogning

post-5968-1446893324561_thumb.jpg

Första ljusboxen klar för test, provmonterat belysningen för att få en uppfattning om ljusstyrkan (2x30W ~660nm)

post-5968-14468933245971_thumb.jpg

Diverse detaljbilder (säkert helt onödigt, men kul att bygga), bilderna visar sk. False Bottom, stöd för spraybaren, Slot för aluminiumplåten som även fungera som kylning för belysningen. Värmen från ledarna gör plåten sk. fesljummen. Kommer inte montera några kylflänsar i denna version.

post-5968-14468933246882_thumb.jpg

Ljuslådorna klara, belysningen börjas monteras på aluminiumplåten, stod här i valet och kvalet om jag skulle bygga en gemensam botten så ljusboxarna kan låsas fast mellan botten och locket. Efter att ha lite begränsad mängd svart akryl fick det bli en svart vinylfilm på utsidan av boxen.

post-5968-14468933246505_thumb.jpg

Sista dagen (idag) så fick jag klart på lite smådelajer, skapade en del fästen och gängade så locket kan skruvas fast och samtidigt låsa ljusboxarna i rätt position. Hittade efter lite om och men nylonskruv på Hornbach. Valde även att göra slanganslutningen med gänga så att pump/slang inte behövs tas bort vid framtida skördning av alger. Belysningen kanske inte blev det vackraste, skulle lagt några minuter extra på att leta småskruv och borrat för ledarna, denna fick bli med en klick lim som tål värmen (går att byta led's vid behov)

post-5968-14468933247633_thumb.jpg

En del strul med att komma på enkelt sätt för skördning samt säkra att spraybaren håller bra position (hade gärna gängat men dyrt med verktyg för 32mm), fick bli en liten deltajlösning istället som håller spraybaren fixerad på rätt ställe.

post-5968-14468933248364_thumb.jpg

Scrubbern i sin helhet, Bild på locket upp-och-ner som passar insidan av boxen riktigt tight, ev sätter jag stänkskydd i locket som får hänga ner över röret om det skulle behövas. Längre tester och rätt flöde lär visa om det behövs. Har en liten detalj på locket som fungerar som guide för att hitta rätt position.

post-5968-14468933248896_thumb.jpg

Nu väntar endast 1 timme extrajobb på att bygga en enklare låda för drivers och kopplingsplint med tryckknapp för belysningen. Denna behövs ju iofs inte för att köra igång men skulle kännas bättre att få till också innan start, hoppas på att den blir kvar när lillkillen sover förmiddag imorgon :D

Snart dags att få in monstret i skåpet ovanpå sumpen :D

post-5968-14468933245077_thumb.jpg

post-5968-14468933245255_thumb.jpg

post-5968-14468933245429_thumb.jpg

post-5968-14468933245778_thumb.jpg

post-5968-14468933246139_thumb.jpg

post-5968-14468933246313_thumb.jpg

post-5968-14468933246696_thumb.jpg

post-5968-14468933247049_thumb.jpg

post-5968-14468933247236_thumb.jpg

post-5968-14468933247442_thumb.jpg

post-5968-14468933248182_thumb.jpg

post-5968-14468933248537_thumb.jpg

post-5968-14468933248708_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...