Gå till innehåll

5V PWM till 10V PWM?


lexwin

Rekommenderade inlägg

Jag går lite i tankarna att bygga en egen LED-kontroller med en Arduino. Det skulle innebära att jag behöver omvandla två av Arduinons 0-5V PWM signaler till 0-10V PWM signaler som mina LED drivers Mean Well ELN-60-48P vill ha. Skulle detta gå att göra på ett relativt enkelt sätt? Mina elkunskaper är rätt begränsade men med en konkret lista på ingredienser som behövs skulle jag nog kunna få ihop det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

PWM signalerna går bra vilket som, 5v som 10v vill säga. Dock problem om du kopplar 10v till något som vill ha 5v.

Jag förmodar att det är 0-10v analog som du funderar kring? Jag gjorde en sådan med en transistor (som jag drev från pwm-pinnen på arduinon) och en 10v strömkälla. Men kika i den här tråden så kan du någ bilda dig en uppfattning om hur du skall göra.

http://forum.arduino.cc/index.php/topic,17548.0.html

Mvh

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förmodar att det är 0-10v analog som du funderar kring? Jag gjorde en sådan med en transistor (som jag drev från pwm-pinnen på arduinon) och en 10v strömkälla. Men kika i den här tråden så kan du någ bilda dig en uppfattning om hur du skall göra.

Nej, eftersom jag har P varianten av drivern så är det PWM den skall dimmas med. Jag har dock bestämt för mig att jag läst någonstans att den vill ha 10V PWM och inte 5V som de flesta andra men kan inte hitta var nu. Spelar det verkligen inte roll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man inte nödvändigtvis skall bygga själv köper du en färdig kontroller för 50$, som klara både 5 och 10 volt, får du knappt kontrollern och nätaggregat för

http://shop.stevesleds.com/Typhon-Typhoon-LED-Controller-Typhon.htm?productId=117

Exakt den har jag hemma. Ett parallellt spår jag utvärderar är att programmera om den. Fördelarna med att göra en egen är dels att man får fler interface in dels att jag har den gamla kvar som backup om jag klantar till det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Har du testat att köra 5v pwm? För i databladet får jag det till att man kan använda 1-10v för pwm. Och PWM är ju bara på och av så att säga, spänningen borde inte ha någon betydelse så länge den är över gränsvärdet som jag i det här fallet får till 1v.

Mvh

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du testat att köra 5v pwm? För i databladet får jag det till att man kan använda 1-10v för pwm. Och PWM är ju bara på och av så att säga, spänningen borde inte ha någon betydelse så länge den är över gränsvärdet som jag i det här fallet får till 1v.

Det kan jag ju faktiskt testa eftersom Typhonen som jag har har 4 st 5V PWM output och 4st 10V. Men å andra sidan kan man ju då fundera på anledningen varför den ens har det om det nu fungerar som du säger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du testat att köra 5v pwm? För i databladet får jag det till att man kan använda 1-10v för pwm. Och PWM är ju bara på och av så att säga, spänningen borde inte ha någon betydelse så länge den är över gränsvärdet som jag i det här fallet får till 1v.

Läser man sista sidan här http://www.meanwell.com/search/eln-60/default.htm så tycker jag att man tydligt kan läsa att de menar 10V men jag skall definitivt testa med 5V uttagen från Typhonen och se. Återkommer med resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du testat att köra 5v pwm?

Ok, nu har jag testat att flytta den blå kanalen från 10V PWM till 5V PWM och effekten blev att den kanalen började lysa svagare. Är väldigt svårt att avgöra med blotta ögat men jag skulle säga att det var ungefär som om jag sänker 10V dimmern från 50% till 25%.

Jag fattar inte hur det kan bli så. Det borde ju bara vara pulskvoten som spelar roll vid PWM styrning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Ja, det var ärligt talat lite oväntat.

Kan ju vara något annat som spökar, t.ex. pwm-frekvens då 100Hz - 3kHz var det som driver ville ha. ATMega328 med arduino bootloader så ligger det på 32kHz och 64kHz om man inte ändrat.

Antingen skall det bli rätt eller inte lysa alls om vi inte når upp till gränsspänningen (10v?) det borde alltså vara helt svart på 5v.

Vi får nog sluta oss till att det är så att det är 10v som gäller om det skall fungera. Vad det beror på är det nog MeanWell som får svara på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Databladet säger : "FUNCTION DIMMING CONTROL (OPTIONAL) 1 ~ 10VDC or PWM signal : 100Hz ~ 3KHz" . Kan det vara så lurigt att P versionen även klarar analog styrning? Dvs, ADC'n klarar att sampla 3khz.

Det skulle ju förklara lexwins test. Så 50% duty cycle samt 5V drivning (50% motsvarande ljusstyrka av 10V) => 25% totalt?

Plexwin: Har du en potentimeter liggandes? Vore intressant att testa om du kan analogstyra drivaren.

Ändrat av remne
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas: Visst måste det vara som du säger. Kan ju vara så att båda gör en analog mätning oavsett modell men att det sitter ett litet filter som jämnar ut på PWM-modellen. De säger ju bara att den skall styras av en 10V pwm och det kommer den ju funka med. Sen att den inte drar nytta av att det är PWM är ju en annan femma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Databladet säger : "FUNCTION DIMMING CONTROL (OPTIONAL) 1 ~ 10VDC or PWM signal : 100Hz ~ 3KHz" . Kan det vara så lurigt att P versionen även klarar analog styrning? Dvs, ADC'n klarar att sampla 3khz.

Det skulle ju förklara lexwins test. Så 50% duty cycle samt 5V drivning (50% motsvarande ljusstyrka av 10V) => 25% totalt?

Plexwin: Har du en potentimeter liggandes? Vore intressant att testa om du kan analogstyra drivaren.

Jag känner mig ganska nöjd med att jag iaf typ förstår vad du menar. För ett par månader sedan visste jag knappt skillnaden mellan ström och spänning. Har inte mycket elprylar liggandes men det kanske är ett experiment som går att greja i framtiden. Men jag behöver även då en 10V källa? eller skulle det funka att testa med ett 9V batteri?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...