Gå till innehåll

ej nöjd än zeovit


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på om du har fosfat upplagrat i inredningen.

Zeoviten fungerar i och för sig också som fosfatabsorbent men inte lika effektivt som järn- eller alubaserad.

Jag är också osäker på om zeovit som tagit upp mycket fosfat avger den till vattnet vid lägre värde.

Det är inte många som mättat sin zeovit med fosfat så det finns inga referenser på det vad jag vet.

Det kan ta lång tid att få bort upplagrad fosfat. För mig tog det 1,5 år att få ren hemgjord bakgrundssten som innehöll snäckskalskross.

Så håll ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mistänker att det är den döda stenen som släpper är enda logiska för stunden misstänker kz argonitsand avger något där av problemet på sanden.

Man kanske ska köra lite remover för att få upp del fria fosfatet i vattnet.

Lakade ut stenen 5 månader släpet ingen fosfat då dock

Ändrat av akutmottagning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag höjer iaf flaggan för ultralife liquid fosfat remover vid den här typ af problem. Kör på med kolkälla till nitraten är mer eller mindre omätbar och ställ in mängden så du precis nollar och inte toknollar . Sedan tillsätter du låt säga 5 droppar remover/ dag kanske behövs 10 , vad vet jag , men tillslut kommer du få bukt på fosfaten och du kan sluta med remover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mistänker att det är den döda stenen som släpper är enda logiska för stunden misstänker kz argonitsand avger något där av problemet på sanden.

Man kanske ska köra lite remover för att få upp del fria fosfatet i vattnet.

Lakade ut stenen 5 månader släpet ingen fosfat då dock

Det är ingen mening att hålla på med Zeovit-produkter om du håller på och lakar ur död sten, köp remover istället eller börja om. Argonit används för att den har inte varit i närheten av vatten utan bryts på land och krossas, så den innehåller ingen fosfat alls. Om du läser Bomans tråd så ser du att ni har samma problem, fosfat och död sten.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalksten finns i två olika kristallstrukturer Aragonit och Kalcit. Aragonit är den form som korallerna bildar. Den är hårdare än kalcit och inte så stabil = den löses i vatten vid ett högre pH. Normalt omvandlas Aragonit till kalcit men sakta. I stort sett all om inte all fossil kalksten är kalcit. Även i havet i revens uppbyggnad är den mesta stenen kalcit. Jag ställer mig mycket frågande till om det bryts någon aragonit på land över huvud taget.

Det bildas i och för sig Aragonit vid heta källor men sådant vatten brukar ha hög metallhalt. Se t.ex här: http://www.minerals.net/mineral/aragonite.aspx

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...