Gå till innehåll

ej nöjd än zeovit


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Uppnår långt ifrån resultatet jag önskar med zeovit.

Måste bero på mitt förhöga po4

Provat följande.

Biomate 10dr 2ggr veckan

Amini 10dr var dag

utan resultat

Även provat sluta dosera allt utom zeobak o start samt flera vb.

Korallerna blir inte så ljusa som jag önskar. Min dosering jag kört med är följande.

sten 2.5kg bytar 2kg var 8vecka

Kol 0.5kg kör i reaktor där av helften.

10dr bak 2ggr vecka

10dr biomate 2ggr

13dr iron 2ggr

13dr jog 2ggr

5dr amino dagligen

2ml zeostart dagligen

8dr food7 2ggr

Kört detta ca 8månader

Mäter 0 nitrat red sea

0.04 po4 hanna

Resultatet ät är marginelt gemförelse mot pellets

Känns som utkastade pengar för stunden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad har du för värden?

Vad har du för genomströmning i reaktorn?

Hur mycket matar du och vad matar du med?

Hur mycket fisk och koraller?

Vad har du för bottenmaterial?

Hur skulle du bedömma kvaliteten på din levande sten? Är det även tidigare död sten eller konstgjord sten?

Hur funkar din skummare? Vad får du ut och i mängd och färg?

//Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för värden?

Vad har du för genomströmning i reaktorn?

Hur mycket matar du och vad matar du med?

Hur mycket fisk och koraller?

Vad har du för bottenmaterial?

Hur skulle du bedömma kvaliteten på din levande sten? Är det även tidigare död sten eller konstgjord sten?

Hur funkar din skummare? Vad får du ut och i mängd och färg?

//Hans

Kh 7

Ca 410

Mh 1340

Salt 1.025

nitrat 0

Po4 ca 0.05-0.04

K+390

Reaktor 900l/h

Foder 2ggr dagen pellets o flakes äts upp

Bestånd

10chromis

2paletter

1gul kirurg

1 achilles

2clowner

1filfisk

1mandarin

1fridman pseudochromis

2 andra små

Botten kz argonite

Sten från förra karet ca 60kg utan p04 problem 15kg död sten (lakades ur 6månader)limmade med reefbond

Skummare hea 200s(eller 250s) till 2500l kar är den

Får ut gsnska tjockt lager på kanterna i koppen sen mörk flytande vätska i koppen kommer inte mycket i koppen faktiskt va 1cm på 1 vecka men tycker den skummar på bra matar ganska lite och har inget jätte bestånd av fisk (kanske det som är problemet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt! -Tummen upp

Tackar.

Resultatet är tyvär inte där jag vill hamna :)

Når inte ulns pga av po4 därav vissa koraller inte färgar ut ordentligt. Bäst utfärgning är i topparna sen tråkig bas samt dålig tillväxt i basen på många koraller växer inte fast mot stenen ordentligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet ser kanonfint ut annars, hur är det med tillväxten ?

Jag skulle nog dra ner på food7 och amino för att svälta ut dem lite mer (du kan ju prova halvera mängden under 2-4 veckor och se om det blir skillnad) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillväxten är riktigt bra är bara vid basen på 3-4sps slm det inte växer nedåt kan bero på ljuset inte kommer till.

Började dosera amino för att få ner po4 fick tips på det men utan verkan fick bara mer skit på sanden och po4 sjönk inte

Slutat dosera amino o food sedan 1 vecka tillbaka ska skippa det 2v sen börgar jag på 3dr food och ser vad som händer

Frågan är om Man ska mata mer så man får upp nitraten så kanske po4 sjunker

Vill inte köra remover känns bara som en temporär lösning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut kan det putsas på.

Just med det höga po4.

Har provat b balance hände inget.

Zeospur känns lite som en genväg då jag inte är nere i näringsvärdena.

Tar imot tipsen så ni inte tror jag letar efter en fix som inte finns.

När jag nått lågt po4 då är det möjligen dags att köra på lite fler tillsatser men just nu känns det som bortkastade pengar.

Problemet är att på zeovit forumet recomenderas amino för att kunna få ner po4 (utan framgång)

Sen även att sluta med amino o food för att karet kan vara mättat därav brun sand och lite mörka koraller.

Så känns lite som ett dödläge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aminosyror är väl organiska, så att det smutsar ner låter logiskt. Hellre för lite än för mycket vid dosering. Finns ju preparatet Sponge Power som indirekt ska sänka PO4 genom att ge svamparna i stenen sina stereoider och dessutom bättrar på färgerna hos korallerna...

Annars finns ZeoZym som ska accelerera bakteriernas nedbrytning, har det själv och är ganska nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

B-balance är mellanvägen mellan spur och spårämnen, du får lite av båda med den.

Jag hade lite strul med fosfat när jag körde zeo, det var väl delvis därför jag gav upp i längden...

Zeo är ju en kolkällemetod och utan nitrat(alt.amino) så har du inget som hjälper bakterietillväxten så att man kan skumma ut näringen.

Det är i slutändan nästan alltid problemet med kolkälla, nitraten tar slut och effekten avtar samt så kan korallerna bli lidande av nollad nitrat/amino.

Kommer man till en balanspunkt där fosfaten slutar släppa från sten etc så kommer även belöningen med att köra zeo, men det verkar inte vara garanterat att man uppnår de läget.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara fosfaten som ska ner skulle jag istället dosera 1-2 droppar fosfatremover (dvs Ultra Life's flytande fosfat remover) i veckan - kanske lite mer om beroende på hur dina värden påverkas. Tyvärr är denna flaska VÄLDIGT dyr i svenska butiker (några butiker tar t.o.m över 400kr / flaskan) - går att beställa utomlands för runt $17 annars. Doseras direkt i skummaren, ej i karet då det bara binder fosfaten. Snabbt resultat garanteras :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

B-balance är mellanvägen mellan spur och spårämnen, du får lite av båda med den.

Jag hade lite strul med fosfat när jag körde zeo, det var väl delvis därför jag gav upp i längden...

Zeo är ju en kolkällemetod och utan nitrat(alt.amino) så har du inget som hjälper bakterietillväxten så att man kan skumma ut näringen.

Det är i slutändan nästan alltid problemet med kolkälla, nitraten tar slut och effekten avtar samt så kan korallerna bli lidande av nollad nitrat/amino.

Kommer man till en balanspunkt där fosfaten slutar släppa från sten etc så kommer även belöningen med att köra zeo, men det verkar inte vara garanterat att man uppnår de läget.

//NiXoN

För eller senare måste ju fosfaten ge med sig?

Kör med biomate som ska sänka fosfaten men får ge det mer tid kanske.

tror problemet ligger i att nitraten är för låg så fosfaten inte sjunker i linje

Får jag inte ner fosfaten känns hela zeovit konceptet onödigt.

Ska ge det ett bra tag till dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

biomate löser väl mest sediment i stenen liknande gravel cleaner.

med fosfaten runt 0.05-0.04 borde det ju inte vara någon panik direkt, gissar på cyano lotto om du kliver under 0.04 men det är bara en vild gissning.

När jag körde zeovit gick fosfaten ner till runt 0.08-0.04 - N03 stod fortfarande skyhögt (25-40) tillslut gav jag upp - i mitt fall är det total obalans i bakteriefloran (tog 3år att identifiera)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

biomate löser väl mest sediment i stenen liknande gravel cleaner.

med fosfaten runt 0.05-0.04 borde det ju inte vara någon panik direkt, gissar på cyano lotto om du kliver under 0.04 men det är bara en vild gissning.

När jag körde zeovit gick fosfaten ner till runt 0.08-0.04 - N03 stod fortfarande skyhögt (25-40) så då gav jag upp - i mitt fall är det total obalans i bakteriefloran (tog 3år att identifiera)

Absolut ingen panik har bra utfärgning men har stagnerat lite i utvecklingen i karet för att bli en "zeovit burk"

Just det med att jag har några koraller som vägrar färga ut helt och beläggning på sanden tyder på något inte stämmer i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina "problem" fick mig att fundera på vad jag tidigare fått lära mig just när det kommer till utfärgning, så jag skrev ihop en enkel sammanställning av det jag kunde hitta på nätet. (lite off topic, men kanske något av det är en av dina faktorer till utfärgningen). Hittade även en artikel som kan vara värd att läsa om just utfärgning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina "problem" fick mig att fundera på vad jag tidigare fått lära mig just när det kommer till utfärgning, så jag skrev ihop en enkel sammanställning av det jag kunde hitta på nätet. (lite off topic, men kanske något av det är en av dina faktorer till utfärgningen). Hittade även en artikel som kan vara värd att läsa om just utfärgning.

Va lång men bra läsning fick lite ny information in i skallen :)

Gul acro håller jag gul(lite grön ton just nu) och även lila osv.

Så något rätt gör man. Är nästan 100 på att det som hindrar mig är fosfaten tack vare läsningen.

Efter som jag lyckas hålla lila acro lila som skall vara svårast så är nog den mörka tonen i basen på vissa sps fosfaten som gör gör detta.

Så att man måste ligga mega lågt i fosfat för att upnå bra utfärgning lite av en myt i mitt tycke då jag mätte idag och låg på 0.07-0.05. Och har denna utfärgning på lila sps

Nu står denna mitt under min ena radion. Tittar man på den gula acron ser man den är lite mörkare samt lite grönaktig. Troligen jod överdos eller iron tror inte aahc eller food7 gör den grönaktig.. Tror mest på jod då jag tappat lite lyster i gröna tumidan.

Dock enligt salifert ligger jag lågt.

Missat skriva att jag doserar 1ml dagligen kalium. Får mäta det igen då även det kunde skapa mörkare färger vid od

post-4956-14468932839489_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är nog inne på rätt spår med nitratet, det måste finnas nitrat tillgängligt för att bakteriefloran ska kunna ta upp fosfatet.

Kommer inte ihåg den exakta kvoten men vill minnas 1 del fosfat mot 6 delar nitrat, eller något åt det hållet.

Finns en del trådar i ämnet någonstans på guiden.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har helt rätt på zeovitforumet, du måste kompensera med aminosyror om du ej har nitrat. Annars kommer näringsexporten med baterier aldrig fungera. Obalans mellan N och P är kolkällans akilleshäl, det är väldigt många som dundrar in i kaklet utan nitrat och stigande fosfat.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...