Gå till innehåll

Herbie Overflow


PatrikD

Rekommenderade inlägg

http://gmacreef.com/herbie-overflow-reef-tank-plumbing-method-basics/#prettyphoto/0/

Denna metod vill jag använda istället för Durso standpipe.

Men då måste jag handla i USA för att få tillgång till kranar - gate valves - för att kunna reglera flödet till utloppet noga. I Sverige finns konstigt nog inte sådana vad jag förstår.

Kan någon ge råd och tips om detta? Internetbutik?

Då detta är mitt första inlägg ska jag be att få tacka för alla intressanta inlägg på saltvattensguiden. Och det finns många snygga kar!! Jag har haft stort nöje en massa timmar de senaste två månaderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns att få tag på här i sverige, och på

aqualine.se finns bra membranventiler som är exakta

bild8_1.gif

Membranventil,

Invändig lim, dubbel union

Tackar tackar, möjligen lite dyrt för mig, mer än 1000:-,men detta kanske löser problemet. Det fanns lite olika varianter som jag inte förstod mig på.

Ändrat av PatrikD
grammatik
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade denna.

http://www.tracepartsonline.net/(S(jkzmt145cb1duumfkkbiij45))/partdetails.aspx?PartFamilyID=10-10052012-133974&PartID=10-10052012-133974&sk_Reference=&Class=GEORG_FISCHER&ClsID=/F_GEORG_FISCHER/14635/811/812/814/916/&fwsid=GLOBALV3&ManId=GEORG_FISCHER

George Fisher är väl det märke butiker i Sverige använder som Triton och Bioted. Kanske de kan ta hem åt en. Jag tycker detta börjar bli komplicerat för en man i sina bästa år :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är det vanliga avloppssystemet vi har i Sverige. Men kranen brukar vi sätta längst ned för att det inte skall porla i röret.

Det brukar gå bra med en vanlig kran.

??

Kan du få fram en sån kran? På din hemsida såg jag den inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör 2 rör här. Vanlig kulventil med, men jag håller på att bygga nytt och kommer troligtvis ha en membranventil istället för lättare finjusteringar.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Ok, då börjar det klarna. Det funkar med kulventil men membranventil är bättre.

De kulventiler som säljs i sverige är alltså inte single union som är olämpliga enligt länken först i tråden?

Vad jag förstår behöver ventilen läggas i citronsyrebad efter några år för bästa funktion. Då måste man se till att den går att skruva bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kulventil här med, men kör med 3 rörppsrörs "BeanAnimal" lösningen...

Detta är Herbie med ett ytterligare utloppsrör som är ändå högre än de två andra. eller hur? Ytterligare säkerhet....

Ändrat av PatrikD
grammatik
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...