Gå till innehåll

Behöver hjälp med detrius "skit på sten"


Guest

Rekommenderade inlägg

Tjenare alla goa. Någon som har kika på hur man ska göra eller vad det kan tänkas vara.

Mitt problem är att jag får dagligen blåsa ren stenarna från en massa detrius. Detta är hemskt va fort det kommer.

Det jag gjort är för 2 månader sedan tog jag ut alla stenar sög hela botten och rengorde stenarna. vart ej bättre. Så för typ 4 veckor sedan gjorde jag om samma prosses men denna gång med hårdare borste.

Kör med mekansikt filter 24/7

Allt denna strul startade med fosfat remover men nu med 30kg ny sten och med en massa vattenbyten borde det vara borta.

Kör med bra skummare specad för 1000l karet är på 250l

Har ett skapligt tryck med pumpar i karet just nu totalt 22000l/h lpserna klarar inte mer tryck men det hjälper ej.

Alla koraller ser fina o krya ut vattenvärdena är bra. vet i fn hur detta ska lösas

Det är i en extrem takt denna skit kommer blåser bort skiten dagligen det sitter ganska hårt.

Funderar på någon bakterie?

post-7043-14468932919839_thumb.jpg

post-7043-14468932920097_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma problem i mitt lido 120...hade även massa alger på stenen, så jag köpte en salaris och då försvann både algerna och detriusen.

jag tror att en salaris tar bort Detrius då den konstant nafsar på stenarna:)

Eller ett gäng eremiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Städpatrull har jag. 20-25 snäckor av olika slag. eremiter massor. salarias har jag med en samt kirurger som nafsar. men hjälper föga.

Jag kör kolkälla nopox. kör RedSeas hela program just nu. kör nu utan sand filter samt trickelfiler. utan bara skummare och ett powehead med filtermatta.

Har kört kolkälla väldigt länge brukar göra ett uppehåll då och då ett par veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nopox är väldigt, väldigt effektivt. Jag låg på 3 ml i mitt akvarium (ca 420 liter) och började undra varför vattnet var dimmigt. Nu kör jag 1 ml per dag! Jag vet inte om deras övriga produkter kan ha kolkälla också - kör idag på 10 resp 15 ml av reef energy A resp B också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kristall klart vatten. 3ml nopox tänkye gå ner till 2 o se. Reef enegy a+b kör kag 6ml sedan rästen by the bokk ut efyer råd på korallfisken. Men tror du dom jag att det är någpn bakterie relation. Det går fruktansvärt fort innan skoten kommer igen.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bildas nytt hela tiden. tror det är någon form av bakterie tillväxt eller något. Eventuellt är det rester kvar av fosfatremover i systemet som orsakar detta. blåser bort skit dagligen som fångas upp ev mitt filter som jag i sin tur kramar ur dagligen.... Ev så är det stenen som har en massa skit i sig men det tror jag ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä jag har bara fiji sten i karet. problemet har ej minskat gjorde ett 40 vattenbyte igår och sög upp en massa. Ro anläggningen jag använt till detta byte är bara 2 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Samma sak här, kan inte vara så mycket annat en no3/po4-X. Lite småsegt, kan stå o suga ut skiten under en hel dag, men dagen efter börjar det komma nytt, nu va det 2 veckor sen sisst och hela sumpen är fylld och även karet, det samlas i stora högar men blåser man bort det så blir det microskåpiska partiklar som inte ens den finaste damstrumpan tar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...