Gå till innehåll

Major fxxkup...


Anders_R

Rekommenderade inlägg

Ok, ibland gör man ett stort misstag...idag gjorde jag ett. Jag har just hällt i 70 ggr den dagliga dosen av FM UltraMin S.

Jag har gjort ett 25% vattenbyte och lagt till en överdriven mängd kol...vad skall jag göra mer, än att strypa skummaren tills den lugnar sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyra timmar har passerat...alltså kan man konstatera att det är fullt möjligt att tömma en dryg halv 100ml flaska UltraMinS i en 250l RSM utan att den dör direkt.

Doseringsnivåerna är mao tillräckligt svagt tilltagna och produkten är faktiskt 100% katastrofsäker.

Slutsats: Det GÅR att klanta sig med FMs produkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyra timmar har passerat...alltså kan man konstatera att det är fullt möjligt att tömma en dryg halv 100ml flaska UltraMinS i en 250l RSM utan att den dör direkt.

Doseringsnivåerna är mao tillräckligt svagt tilltagna och produkten är faktiskt 100% katastrofsäker.

Slutsats: Det GÅR att klanta sig med FMs produkter.

Skönt! Får jag fråga hur du råkade göra denna tabbe?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pinsamt, men sant.. jag misstog flaskan för en annan och hade tagit av droppkorken för att dra upp med spruta....efter 25 år i branschen kan man tydligen klanta sig rejält fortfarande. Tur att just den här produkten inte är direkt dödlig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan jag stänga det här ämnet i alla fall om direkt verkan. Inga SPS eller LPS har över huvud taget reagerat occh jag kan inte se att fiskarna påverkats heller. Det betyder, i alla fall i min värld, att Ultramin S är tillräckligt utspädd för att i alla fall inte kunna döda vid en överdos av den här klassen...värt att tänka på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att höra med tanke på hur lite det är man ska dosera. Förstår dock inte varför inte FM flaskor kan var spetsigare så man lättare kan droppa ner i akvariet utan att mäta eller iaf så man kan vända ner flaskan i en behållare utan att det rinner på sidan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du i 75ml? Tror dock inte att det borde va en katastrof då de innehåller mest mat och näring för koraller och filtrrare.

Jag tycker FM flaskorna är bra eftersom det mäts i ml och det är ganska lätt att lirka ner sprutspetsen, vända upp och ner på flaskan och dosera ur med sprutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det var formen på flaskan, utan nivån av klantarsle på användaren som skapade det här problemet... :)

Jag har börjat märka den uppenbara effekten av överdoserad kolkälla nu...dvs slembakteriebeläggning på det mesta i burken. Det kommer gå över inom några dagar, som vanligt, men jag kommer behålla alla droppkorkar på framöver...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...