Gå till innehåll

AC-RC:s LED-spotlight, 18w


Rasmus Pedersen

Rekommenderade inlägg

Jag är mer förtjust i högre K på de vita - men det är nog en smaksak förutom en del färger blockeras inte ut lika lätt som med originalet. Jag har ett exempel av originalet som Sparrow provar just nu - det är ganska bra det också. Jag tror dock att Rasmus är väldigt nöjd med 14 - 15 000 K

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Tack för tips, skulle kanske funka be dom byta ut dom på 6500k mot 14000 k , tänkte bara ha en över mitt juwel med kvarhållande originalbelysning på 2x36w, som känns lite i underkant i dagsläget, mvh Ronnie

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Tack Rasmus! Det är standard 112L 80x35x40. Blir till att beställa 2st med armar och testa. Skall jag köra på Lasses setup eller borde jag öka delen blåa till fraggkaret?

Skulle du ha med 45- eller 60-gradiga linser?

Jag kan bara tala för LED-uppsättningen jag har. Koraller växer bra under dem, har dock lyckats bleka både en Cycloseris och en Platygyra (den senare gick från brunlila till nästan helvit, överlevde dock), så man får vara lite försiktig med vad man placerar under dem.

Dum fråga, men sitter de i vanliga "lamp" hållare eller måste man ha en DC eller nått för strömmen? Funderar på om en st skulle räcka i 65L ca (60x30x30)

Dessa lamphållare (E27-modellen) för 39 spänn använder jag till mina, inget märkvärdigt: http://www.clasohlson.com/se/Lamph%C3%A5llare-med-lampsladd/Pr365422000

Vad ska du ha i akvariet? Rent spontant skulle jag ta två stycken för en längd på 60 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag kan väl tipsa om att deras lamphållare (gooseneck) är bortkastade pengar. Använder man fästet på karet hamnar lampan ca 2-3 cm från vattenytan... Med andra ord får man skruva den på väggen.

Plasten på e27 hade dessutom gått sönder, så jag fick köpa nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta foto på det och skicka till AC-RC så får du med största sannolikhet nya.

Vad gäller Goosnecken så har du har ett väldigt lågt (25 cm om jag mins rätt) kar vilket innebär att du får höga PAR värden. Med deras 45 gradiga linser har du ett parvärde på ca 1800 i luft på 30 cm. På 50 cm - ca 800 och 70 cm - ca 400. Nu valde du 60 gradiga linser vilka innebär att du omkring 20-40 % lägre värde vid samma höjd. Hade du haft ett normalhögt akvarium (ca 50 -60 cm) hade det fungerat bättre. Fördelen med att få upp dem är att du nog klarar dig med 2

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...