Gå till innehåll

Fånga fisk - utan att riva hela karet?


Colan

Rekommenderade inlägg

Har en kub på 60x60x60 med en hel del sten och sps'er. tyvärr så startade jag upp det för ett år sen med 4st damseller som jag efter åtskilliga försök inte får tag på. Nu när de blivit lite större har även deras beteende börjat visa sig, river ner alla fraggar som inte är fastlimmade, bråkar med andra fiskar (oavsett storlek).

Jag har provat fiskfälla men ingen vågar sig in, försökt med håvar men de små #*%¤ gömmer sig hela tiden. Läste tidigare om något om en fiskelina och krok utan hulligar men hittade inte tillbaka till sidan.

Någon som har bra tips på hur man kan få tag på dem ? (har som sagt mycket sten och begränsad yta att röja runt med håvar utan att skada korallerna.

Tacksam för alla tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog en 1,5l pet-flaska som jag skar av toppen på. Dela sedan flaskan itu, en bit upp från mitten, vänd in toppen i botten. Fyll med lite sten/sand så att den sjunker, ta en räka som bete..

Fungerade över förväntan.

/Oskar

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fångat fiskar i mitt kar med hjälp av fälla.

Däremot tar det några dagar innan de flesta vågar in. Finns alltid någon modig som simmar in efter nån timme :-)

En gång fångade jag en filfisk och det tog nog 9, 10 dar innan han vågade in.

Så tålamod.

Hoppas det går bra till slut.

Mvh Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fångat de flesta av mina fiskar med min reefspy, tror de har svårare att se och därmed undvika den eftersom den är genomskinlig inte så stressande heller om man lyckas skopa upp dem lite smidigt vid matningen. Skulle däremot inte använda den till o fånga sorter som ofta hoppar. En envis damsell (blå djävul) med flera ägare innan mig hade väll lärt sig alla knep så den gick inte in i fälla (jagade in nåra andra i fällan :snurrig: ) eller lät sig fångas simmade bara in i sin håla direkt o lå där o tryckte den bodde såklart längst ned ibland stenen så fick riva det mesta för o få ut den, men den följde med stenen så behövde inte jaga den i detritusdimman.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för en del tips, verkar inte finnas något enkelt sätt, 4st är det också så det lär ta ett bra tag att få ut dem. Vill verkligen inte riva runt i karet nu när allt fungerar stabilt och korallerna växer så det knakar.

Ska ta och testa lite PVC-rör med nät runt ena sidan och se om någon är intresserad av maten i den, vanliga fiskfällan funkade inte och "fel" fisk hamnade i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...