Gå till innehåll

Admiral Reef drop off


Admiral

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

Innan jag börjar vill jag tacka alla som gett insperation till mitt nya kar. speciellt till Philippe Grosjean´s drop off akvarium, som var början till mitt intresse till drop off kar,

sen till Rednut på RC med sin drop off akvarium, ett kar som jag försöker efterlikna.

Och inte minst till POPOV och Maglofster, för deras fin fina kar.

Har inte all pengar i världen så försöker hålla i budgeten. Så akryl och BK skummare etc är inte på bordet.

riktigt dåligt på det där med sketchup, men så snart jag lyckas ta en bild av min model ska jag posta.

Karet ska stå i ett hörn i hallen men vid senare flytt till större boende ska den kunna vara som rumsavdelare.

post-5253-14468933004607_thumb.jpg

Karet

Reef drop off med invändigt glasbox, optiwhite glas på tre sidor 150x60x80, LxDxH

Rädd att om man bygger en "äkta" drop att det skulle bli spänningar som orsakar sprickor och läckage.

hade tidigare en 600ltr med 80högt. Älskar känslan av djup, men PITA att greja på botten.

Overflow box med tre rör ner, "beananimal" style, 10x60x40 LxDxH.

Ställning.

Vet inte riktigt hur jag ska lösa den biten. Tips? Material?

Skummare

har inte riktigt bestämt mig men behåller nuvarande BM skummare.

belysning

Har två maxspect G2 som kommer användas till att börja med.

cirkulation

Ska prova med closed loop. Gillar MP pumpar men dom låter mycket,

vill egentligen inte ha oorganiska linjer i burken, pump huvuden, sladdar etc.

blir 2 DC pumpar istället. Ganska stora, kommer placera dom över akvariet. Med intag från overflow boxen, utloppen ska placeras vid olika punkter i karet. diskret.

Sump

Inget speciellt utom att det måste gå att underhålla.

hatar att dunka skallen (flint) varje gång jag ska rengöra skummaren eller annat.

tänker på ett utdragbart sump på rollers.

Hyresgäster.

sps mest.

lps nånting kul.

fisk, lite blandat.

clown par som hängt med sen start, även om honan och jag inte ser öga till öga.

Bangai par som leker, sålt nån yngel. Men har inte haft tid för seriös odling.

en foxface, och sixline wrasse,

Sen Olika kirurger. Lite förälskad i dom. Har haft dom vanliga förr. Men vill prova lite ovanligare.

Lite funderingar,

closed loop intag, vill helst slippa borra mera hål.

Ni som har/haft closed loop, kan man ha intaget från overflow boxen.

Andra tips och förslag?

Mvh

Admiral

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Laggeman,

men blir inte overflow boxen tömd på vatten ganska snabbt? On man har pump på 6-12k/tim

Har du pumpen stående i en separat box eller torr? Är det bättre att ha pumpen ovanför karet, "noll headpressure loss"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min box töms absolut inte, då har jag 2 stycken på 4000l/h som går på maxfart hela tiden. Har dock ingen kam, utan överriningen sker rakt ner i boxen över lite sten som är limmat mot en BTN som är limmad på hela baksidan.

Min closed loop står på en hylla i sumpskåpet, den andra är returpumpen från sumpen, den står då i sumpkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Du kan köpa sådana sugkoppar på biltema. Finns två olika, en med 2 sugkoppar och en med 3. Den med 3 skall klara en vikt på 100 kg.

Jag lyfte mitt gamla kar med sådanna. 2st på varje sida, total skulle det klara 400 kg. Samt att det blir väldigt mycket bekvämare att bära det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

Liten uppdatering, lite bilder

sump

har fixat sump konstruktionen. Den går att rulla ut så man kan lättare göra rent och allmänt serva den. Underlättar om man ska ha fragghylla etc,

hade iden länge men hittade på youtube en annan som gjort med Pvc rör. får se om den håller i tiden.

Bakgrung

hittade på RC forumet en som hade gjort en ganska cool bakgrund en sk "shadowbox" jag vill ha effekten av att karet forsätter in i väggen. Läst mycket och tror att det kommer funka. Kan bli pannkaka av allt men vi får se.

måste nu måla boxen, det fanns inte så mycket i Biltemas färger av blå nyans så hoppas effekten blir bra.

mer bilder när box är klar.

post-5253-14468934112603_thumb.jpg

post-5253-14468934112811_thumb.jpg

post-5253-14468934112947_thumb.jpg

post-5253-14468934113127_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har iaf. en frostad film på baksidan och sedan blå belysning mot baksidan och det ser bättre ut än en vanlig platt bakgrund. Dock så måste du hålla bakrutan ren. Jag har inte målat blå utan boxen är vit och jag färgsätter den med led. Hade svårt att få tillräkligt med ljus in i karet från baksidan då du måste "vinna" mot belysningen i karet för att inte få reflektioner. Vitt reflekterar mer ljus så du behöver inte mata på lika mycket då. Dessutom kan man ha annan färgton på morgon och kväll om man vill.

Mvh

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...