Gå till innehåll

Smala uloppsrör


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Läste en artikel av David Knop i tidningen corals att en bra idé ur ljud och elförbruknings-synpunkt ät att bara omsätta ungefär sumpens volym per timme. Alltså betydligt långsammare än de flesta gör. Har man så långsam cirkulation så borde det räcka med ganska smala utloppsrör, säg 20 mm istället för de vanliga 32 mm. Vilket i sin tur gör att avrinningslådan kan göras mindre, vilket jag gillar.

I sumpen kan man då ha en nanostreamer för att få tillräckligt med rörelse.

Vad säger ni om detta? Jag tänker mig Herbiemetoden medtvå 20mm rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent ur ljudsynpunkt så ska väl en bra avrinning vara tyst, utan att begränsa flödet så pass mycket som Knop verkar vara inne på.

Vanlig storlek på avrinningens hål brukar väl vara 2x32mm och 25mm som retur.

Just det men med långsam cirkulation krävs det inte så grova rör. Kanske tom halva diametern räcker! För min del är det inte ljudet som är grejen. Herbie ska väl vara tillräckligt tyst men att kunna ha en riktigt smal avrinningslåda skulle vara riktigt trevligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säkerligen, men det finns idag ingen mening (enligt mig) att köra högre flöde genom sumpen än vad skummaren klarar av att processa. Ska man reglera flödet enligt sumpens volym så måste man ju reglera skummaren enligt sumpens volym samtidigt, vilket blir lite knas.

Sumpens volym kan ju variera helt beroende på hur mycket plats man har för den, men du kan ha en liten skummare i en stor sump och tvärtom.

Blir man tvungen att sätta en streamer i sumpen så försvinner ju dessutom lite av grejen med att gå ner i dimension och pumpstorlek då man istället får lägga krutet på cirkulation som inte gör någon nytta i karet. Lite "ett steg framåt och två steg bak" ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med att omsätta sumpens volym per timme var nog bara en grov tumregel. Tanken är väl att gå från flera tusen liter/h till några hundra liter/h, beroende på tank. Och om man vill ha levande sten och makroalger i sumpen så kanske det är bra med en liten nanostreamer så att det inte blir fickor med stillastående vatten. Men det kanske ofta inte alls är nödvändigt med någon extra pump.

Jo jag kanske bestämt mig. Men detta är bara nåt jag läst som låter vettigt. Det kanske ändå finns nackdelar som andra upptäckt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sump på 90 liter och en burk på ca 380 liter. Jag kör 2x25mm retur och på dessa en DC6000 på steg ett av sex. Det är inte många liter per timma vilket återspeglar sig i ett HELT tyst kar. Dessutom kan det som skall ske i sumpen, skummning och algtillväxt i ATS:en ske på ett bra sätt.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sump på 90 liter och en burk på ca 380 liter. Jag kör 2x25mm retur och på dessa en DC6000 på steg ett av sex. Det är inte många liter per timma det vilket återspeglar sig i ett HELT tyst kar. Dessutom kan det som skal ske i sumpen, skummning och algtillväxt i ATS:en ske på ett bra sätt.

:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör på ett 20mm och ett 25mm nödrör på mitt akvarium.

En tunze 3000l returpump. Borde bli åtminstånde nånstans mellan 1500 till 2000 liter i retur/timme.

Jag får strypa 20mm ganska mycket så 20mm räcker långt. Dessutom billigare grejer :-)

Mvh Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer köra 2x40mm ned och en 25mm som retur med en ställbar DC-pump för retur. Tillsammans med en membranventil på primärröret ned för finlir och tyst avrinning. Sen får jag se vilket flöde jag väljer att köra genom sumpen när man väl är igång. Att det ska bli tyst är jag inte orolig över ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 8000l/h genom sumpen och avrinningen är knäpp tyst 2x40mm rör.

Detta är enbart för att kunna ha färre streamers i burken inget annat. Hade jag inte varigt begränsad med placeringen av streamers hade jag kört en pump på ca 3ggr karets volym för att ha något vettigt flöde i sumpen.

Att ha en returpump på 300l/h i ett 300l kar känns väldigt lite vatten att proccesera för diverse teknik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste artikeln en gång till. Tumregeln D. Knop föreslog var ca dubbla sumpvolymen. Det gör iofs ingen skillnad just. Det känns ändå lite när skummare drar 1000l/h igenom sig eller mer. Hursomhelst för mina mer modesta behov känns det kanon med lägre flöde så jag kan ha mindre dimensioner på rören. För mig handlar det om utrymme i och utanför karet. Ljudnivån får gärna vara låg. Men akvariet står i en hall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utrymme i karet är ju en sak, väl under så spelar det ju väldigt liten roll om det är 25 eller 32mm t.ex.

Ljudmässigt så går det ju absolut att få större dimensioner tysta.

Men som sagt, du har ju bestämt dig för vad du ska köra med så det är väl bara att bygga på och posta lite bilder sen? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt vad du bestämmer att jag bestämt mig:snurrig::ler::ler:

Men så lite jox i akvariet som möjligt känns bra och om det funkar lika bra med smala rör så visst kör jag med det. Jag tänkte ju ev. ta ut rören i sidan av akvariet. Där är det trångt. Se andra sumptråden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det är någon tokig idé alls att ha lite långsamt flöde genom sumpen. Det blir väl bara samma princip som en återcirkulerande skummare dvs att den skummar om samma vatten i facket den står i.

Med tiden tror jag det jämnar ut sig iaf. Jag tror inte det kommer bildas någon större "skillnad" på vattnet i sumpen respektive karet så länge man inte kör returen i tiotals liter i timmen möjligtvis.

Ännu mindre köper jag argumentet om att man kan ha för högt flöde genom sumpen, det borde bara utjämna skillnaden mellan att ha skummaren direkt i visningskaret desto högre flödet är genom sumpen.

Ska man inte göra något speciellt med sumpen som drar nytta av att man har högt flöde genom den klarar man sig nog utmärkt med ett svagare flöde som ger enklare installation och troligtvis även en billigare sådan.

Dock bör man nog försöka placera utblås och överrinning så långt ifrån varandra det går om man ska köra lågt flöde. Det är nog inte alls fel att ha utloppet nära botten. Så att man inte kör ner samma vatten igen som man precis pumpa upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...