Gå till innehåll

Uppstart och Tips & Tricks för Nanokar??


dimaz

Rekommenderade inlägg

Har kikat på Fluval Edge 23L och Aquael Nano Reef 20L.

Tycker Edgekaret är snyggare, men det är ju inte ett saltkar.

Nån som kan berätta vad jag behöver göra för att konvertera det till ett saltkar?

Räcker det med att byta belysning samt öka på cirkulationen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kikat på Fluval Edge 23L och Aquael Nano Reef 20L.

Tycker Edgekaret är snyggare, men det är ju inte ett saltkar.

Nån som kan berätta vad jag behöver göra för att konvertera det till ett saltkar?

Räcker det med att byta belysning samt öka på cirkulationen?

I princip har du rätt - det behövs bättre belysning och bättre cirkulation. Själv har jag ett Eheim 24 liters. Där har jag gjort ett litet fack på baksidan med hjälp av en BTN modul. Vattnet rinner från akvariet o vänstra ändan (yt och bottenavlopp) och återförs med hjälp av en wave jet 1.5. I facket sitter ett litet Eheimfilter med fosfatmedia. Det har gått i 3 år nu - se tråden här . Sedan jag uppdatera sist så har jag byggt om ljuset så jag nu har ca 25 watt LED över (blått och Vitt). Tyvärr står det framför ett fönster så det har skett värmeslag på somrarna eftersom vi har täckglas över. Just nu går det bra och två sjöhästar plus några eviotagobies bor där. Sköter du vattenbytena så kan du skippa skummaren.

Har skrivit en del om nano här, här och här

Här har du en tråd om ett annat väldigt fint nano

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började med ett Fluval Edge 23l. Är sjukt snyggt men jobbigt att hålla på med (tömma vatten för att få ner handen tex). Konverterade till led, har kylflänsen kvar om du är intresserad. Finns en tråd om du söker på min profil.

Skulle jag göra om det så skulle jag sätta en minisump i en snygg pelarmöbel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det går att köpa LS i Luleå, men sist jag köpte där så såg jag inget levande på dem.

Några fler företag som skickar?

Hur är kvalitén på Tritons LS?

Se till att köpa så färsk sten som möjligt, kolla när de får leveranser osv. Gammal sten blir gärna lite fosfatig och snabbt beprydd med diverse alger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de som startar större kar skulle jag säga köp gammal sten. Inga problem med giftiga knappar som sprider sig överallt. Inga krabbor eller mantisar.

Man kan hålla lite koll på vilka odjur man släpper in i karet. Mindre problem med nitritcykeln i och med att det är mindre döda eller döende djur med stenen. Haken är att somliga affärer förvarar sin sten i sumpen för sina fiskkar där det ofta är en rejäl fosfathalt. Men det är lättare att köra en fosfatreaktor 3 månader än att rensa från diverse odjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar.

Bor i Luleå, ska ner till Stockholm nästa vecka.

Var säljs det fin LS i Stockholm? Gärna centralt. Och hur ska det förpackas för att kunna klara ett dygn utan vatten?

Triton och Leasing

dvs täby och sundbyberg. Finns inget i själva sthlm. :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du fortfarande letar akvarium så har hornbach avlånga standardkar i alla storlekar. Bra pris, enkla att modda (du slipper vara orolig för pengarna). Gör som lasse och skärma av en del med hjälp av en BTN modul eller en glasskiva och sätt i en liten returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...