Gå till innehåll

Byta MH mot LED, rekommendationer?


Boerboele

Rekommenderade inlägg

Börjar bli lite varmt i rummet och är rädd att det blir överhettning i sommar av metallhalogenen. Någon som vet vad som motsvarar 150W metallhalogen (15 000K)? Eller nåt som räcker till det jag har..

Har en MH-lampa över 112 liter och en över 222 liter. I 112 går det mest LPS men även några SPS, i 222 mest mjukisar och skivor. Har även en liten blå LED som start och slut på dagen i båda karen.

Mvh Helena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tyvärr får du nog ha två st kessil på iaf det stora så då blir det lite pengar. Maxspect razor klarar du dig med en. Här finns priser: http://www.drakfisken.se/153-led-belysning.

Sen finns det såna här som är lite billigare: http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?products_id=93 men de är bara på 18 watt styck så du får nog ha 3-4 stycken per kar och det kanske inte blir så vackert. De som har koll brukar rekommdera att be tillverkaren byta ut de vita ledsen mot 16k allihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :). Ja, blir ju lite pengar.. kanske kan jag kombinera med vanlig lysrörsramp till det stora, det är ju trots allt inte så ljuskrävande där. Kanske går att finna begagnat med. Det svåra verkar vara att veta hur mycket ljus det det ska vara, hur många watt och våglängd osv...

Mvh Helena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flera har upptäckt att den som mamadubba länkade till inte är så dumma. På förfrågan byter de ut de vita till några som är på 14 - 15000 K. De är ej dimbara men det är kraft i dem. Du kan välja 60 gradiga och ha dem rätt högt- 3 till det stora och 2 till det lilla som start. Det är input 18 w men det är 18 st 2,5 W LED som körs på halva styrkan. Detta innebär att de ger ca 20 - 25 procent mer fotoner än 1 watts LED

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller är det så enkelt att 150 W MH motsvarar 150 W LED? :)

Om det är värme du vill bli av med så är ju detta den viktigaste frågan. Dvs hur många Watt mindre kan du ha med LED jämfört med MH? Och till vilken kostnad.

Säg att du kommer ner till hälften, dvs 75W och har tänt i 8 timmar så blir det bara 0,6 kWh per dag mindre spillvärme som bäst.

Är det temperaturen i rummet eller akvariet som är problemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hela rummet blir varmt, så jag skulle gissa att akvarierna blir varma sedan i sommar. Lite svårt över lag att hålla nere värmen i detta hus tyvärr, även om de står i det svalaste rummet. Som det är nu kan jag inte ha dörren stängd när belysningen är på, då blir det för varmt i akvarierna.

Mvh Helena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är rummet på solsidan?

Om det blir för varmt redan nu så finns det ju risk att det blir värre i sommar. Är elementen varma även när det är för varmt i rummet?

Vad har du mer som drar ström i rummet? Dator, TV osv. Kolla allt och vilken effekt de drar. Kanske kan du stänga av något?

Det kan ju kännas trist att investera i ny belysning och det inte blir så mycket bättre.

Om du kan stänga av andra elprylar som drar 75W ihop så kan du ju se vad som motsvarar att byta till LED, om man nu kan halvera effekten mot MH. Det har jag tyvärr inte koll på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ju bara 20W mindre?

Sant. Men med den belysningen har du en upp- och nerdimning så du kör inte på 100% hela dagen, endast ett par timmar mitt på, medan man kör på 100% med MH'n. Sen får man räkna in att man slipper byta ljuskälla varje år också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast temperaturen i rummet lär väl bli densamma? Som sagt beror på vilket problem man vill lösa.

Tempen i rummet kan säkert bli mindre också då effekten inte är kontinuerlig som Laggeman skrev. Sen gör strålningsvärmen otroligt mycket för vattentemperaturen som sagt.

Som jag tolkade TS så är det temperaturen i karet hon är rädd för, inte att man inte ska kunna vara där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Rummet är det svalaste jag har, det är lite eftermiddagssol men inte mycket. Problemet är att det är ett stenhus och svårt att få svalt då det är varmt. Kanske en AC i rummet vore det bästa? Det som ger energi är akvarierna samt denna dator som är igång ibland. Inga element förutom på vintern. Det är helt klart när det är varma sommardagar som (hela) huset blir varmt. Skall kolla upp Razorn, allra helst begagnad :) (student).

Mvh Helena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du kommer riktigt långt med t5 i det lilla..kanske även i 222 beror vad du har..du kanske kan ha nån spot som tilltugg utöver t5? http://www.pepsbutik.se/p/saltvatten-akvariebelysning-led-182w jag kommer behålla t5 och är på vippen att kompletera med deepblue solar stinger led 130 cm pga av långt kar och grunt...en razor eller dyligt tror jag är overkill för dina kar för vad det verkar får de flesta dimma ner för att inte bränna.men men du kanske har acropora o sånt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...