Gå till innehåll

Fluvals Slang


mrnorton

Rekommenderade inlägg

Ser inga problem med de slangarna. Fast deras speciella insida är nog en fantastisk grogrund för diverse filtrerardjur och liknande så de blir nog ganska väl populerade med tiden på gott och ont.

Biltemas PVC slang använder jag i en del kar. Fungerar bra, men lik all PVC slang så blir den hård med tiden. Så pilla på den ibland och byt fall det finns risk att den lossnar eller få sämre fäste vid sina kopplingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det ju billigare att köpa silikonslang från Ocean akvarium tex :-) http://oceanakvarium.se/?category=pages/zprislista&page=pvc%20mm

Men ja, är de livsmedelsklassade så bör de fungera bra oavsett. 150 kronor metern plockar på snabbt dock. Det är ju att det blir så många utgifter som gör att det blir dyrt när varje kostar en slant...

Men det är ju en engångs kostnad om man gör det rätt så det är en bra investering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har det kommit en laddning rör till. Provade att montera 20 mm rören med en vinkel man fick verkligen trycka hårt för att få i röret fick nästan inte loss röret.

Provade med kran, muff mm samma sak röret är något för grovt. Fäster limmet ändå när det är så tajt eller ska jag försöka slipa ner röret med slippapper?

Men 25 och 30 mm rören var det inga problem att trä på sina respektive vinklar mm.

post-8179-14468933075801_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker limmet brukar smörja lite när det går trögt. Men man måste vara snabb. Limmet hugger fort när det är så tunt skikt.

Jag har aldrig slipat utan alltid fått dit kopplingarna direkt. Men det är klart att slipar man ned röret någon tiondels mm gör det naturligtvis nytta.

Är röret riktigt runt? Är det lite ovalt kan det förklara problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får inte in röret mer än 1-2 mm utan att ta till tvång sen är det nästan omöjligt att dra isär det igen då har jag ej limmat skulle jag ha på lim så får jag inte in det ordentlig.

ska prova att slipa ner det med slippapper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...