Gå till innehåll

Rött ljus inhiberar photofysiologin hos S. pistillata


herrGreen

Rekommenderade inlägg

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0092781

Läs och begrunda! Vad tror ni det får för konsekvenser i våra akvarium?

"Light spectrum plays a key role in the biology of symbiotic corals, with blue light resulting in higher coral growth, zooxanthellae density, chlorophyll a content and photosynthesis rates as compared to red light. However, it is still unclear whether these physiological processes are blue-enhanced or red-repressed. This study investigated the individual and combined effects of blue and red light on the health, zooxanthellae density, photophysiology and colouration of the scleractinian coral Stylophora pistillata over 6 weeks. Coral fragments were exposed to blue, red, and combined 50/50% blue red light, at two irradiance levels (128 and 256 μmol m−2 s−1). Light spectrum affected the health/survival, zooxanthellae density, and NDVI (a proxy for chlorophyll a content) of S. pistillata. Blue light resulted in highest survival rates, whereas red light resulted in low survival at 256 μmol m−2 s−1. Blue light also resulted in higher zooxanthellae densities compared to red light at 256 μmol m−2 s−1, and a higher NDVI compared to red and combined blue red light. Overall, our results suggest that red light negatively affects the health, survival, symbiont density and NDVI of S. pistillata, with a dominance of red over blue light for NDVI."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs och begrunda! Vad tror ni det får för konsekvenser i våra akvarium?

Jag tror inte det får någon konsekvens alls eftersom ingen akvariebelysning (inte ens MH) ger så mycket rött ljus i förhållande till övrigt spektra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan också vända på resonemanget. Rött ljus kan vara nödvändigt vid höga belysningsnivåer om det reglerar ned aktiviteten hos zooxanteller.

Kanske det kan motverka blekning som förekommer vid starkt lysdiodljus. (= blått?)

Nu får du nog läsa artikeln en gång till. Denna artikel vänder upp och ner på många sanningar. Det är inte så att rött ljus i dessa höga nivåer inhibiterar - det orsakar nekros. Blått ljus däremot visar ingen nekros oavsett styrka. Man hittar heller inte mer zooxantheller vid rött ljus (indikerar yta) utan den tätaste populationen är vid högsta nivån av det blåa ljuset. Om den får efterföljare så är det en intressant utveckling.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta Stig men jag ser inget stöd för

Man kan också vända på resonemanget. Rött ljus kan vara nödvändigt vid höga belysningsnivåer om det reglerar ned aktiviteten hos zooxanteller.

Kanske det kan motverka blekning som förekommer vid starkt lysdiodljus. (= blått?)

i diskussionsdelen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hög belysningsnivå är för mig när det närmar sig 1000 i PAR- värde. Då är det risk för blekning genom fria syreradikaler på grund av för stark aktivitet av zooxantellerna. Då kan det vara tänkbart att minska aktiviteten genom insats av rött ljus. Om det fungerar vill säga.

Obs! Jag har inte sagt att det fungerar. Jag har bara sagt att man kan vända på resonemanget.

I experimentet är problemet det motsatta. Där har vi en belysningsnivå under korallens mättnad och allt ljus som zooxantellerna kan utnyttja är av godo.

Dessutom saknas angivelse i experimentet om näringsnivå i vattnet.

Har det i slutet av experimentet t.ex blivit fosfatbrist är det en tänkbar förklaring till nekroserna. Utseendet på dem är mycket likt vad jag sett vid fosfatbrist. Är det samma vatten som cirkulerat i alla karen? I så fall är det naturligt att det drabbar de koraller som har nedsatt ämnesomsättning på grund av det låga tillgängliga ljuset genom att det röda reglerar ned ljusupptagningen.

Har det förekommit något tillskott av organisk näring? Ett tillskott av aminosyror eller plankton är ju positivt för Pocillipora. Vi vet alltså inte vad nekroserna egentligen beror på.

Vi vet bara att vid låg till medel ljusstyrka är rött ljus negativt för Pocillipora. Och gissningsvis för de flesta andra fotosyntetiska koraller.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Jag läste hela artikeln och det är intressant att de inte fick några problem med blekning och vävnadsdöd när de endast körde blått ljus. Så som jag läste det så är det möjligt att kontrollera mängden zooxanteller med rött ljus, och det kan ju vara användbart. Men som Peter skriver så är det väl ingen som kör 50/50 på blå och röd. Fast precis under de röda dioderna kan nog problem uppstå. Så där har lysrören en stor fördel med sin spridning. Och smala linser är nog inte heller bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...