Gå till innehåll

Blipers första saltbalja!


bliper

Rekommenderade inlägg

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Finns ju gott om plats så du kan fylla på , men ta det i lugn takt så blir ofta resultatet bäst..

Lycka nu till!

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hehe jo där finns ju lite plats iaf! :-)

Ja jag kommer försöka hålla mig i denna takten jag har kört nu! Lite om lite!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Liten uppdatering!

Fick min nya systemkamera igår, äntligen! Har experimenterat vilt och jag gillar den skarpt :-)

Karet rullar på, inget nytt sen sist. Euphyllian verkar vara nöjd med sin placering gällande både ljus och flöde!

Fick dock ett litet angrepp utav vad jag tror var kiselalger, både på sanden och stenarna. Algerna producerade små bubblor, men växte inte i flak. Har rensat ur sanden, blåst rent stenarna och gjort ett 10% vattenbyte. Satte även i ett mekaniskt filter över natten för att få med alla partiklarna. Än så länge har det hållet sig i schack. Vi får väl se hur det ter sig.

Här kommer lite bilder med kameran. Observera att detta EJ är taget med macroobjektiv, utan med kitlinsen. Faktiskt ganska imponerad utav vad den klarar av, och verkligen helnöjd! Kräver dock en hel del experimenterande till innan man bemästrar det någorlunda. Nästa på önskelistan är ett macroobjektiv :-)

post-8172-14468933255107_thumb.jpg

post-8172-14468933255383_thumb.jpg

post-8172-1446893325565_thumb.jpg

post-8172-14468933255868_thumb.jpg

post-8172-14468933256065_thumb.jpg

post-8172-14468933256275_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dags för en liten update!

Förra veckan skaffade jag 2 stycken stora fina eldräkor och en sandvändande sjöstjärna som verkar stortrivas.

Igår så blev det en vända till Lomma och kom hem med en stor fin Euphyllia och en Sarcophyton. Har nu legat i karet i 24 timmar och båda har blåst upp sig fint!

I övrigt så verkar det som att dom bubbelproducerande algerna har lagt sig.. Iallafall för tillfället.

Experimenterat med kameran hit och dit, men får ändå inte riktigt till det som jag vill.. Varit och plåtat en hel del ute och där blir resultatet fantastiskt!

Aja här kommer iallafall några bilder :)

Ha de!

post-8172-14468933355061_thumb.jpg

post-8172-14468933355523_thumb.jpg

post-8172-14468933354845_thumb.jpg

post-8172-14468933355314_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se där jag börjar bli lite i karet :smiley20:nu euphyllia är snygga tycker jag mvh Ola..

Ja nu börjar det hända lite! :) Sakta men säkert!

Ja den är mycket trevlig! Långa polyper som vajar i strömmen och ett häftigt fluorescerande ljus vid moonlight :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bjuder på en liten kvällsbild. Dock väldigt ihopdragen.

Efter massor utav experimenterande och läsande långt in på småtimmarna så börjar jag nog närma mig lite bättre resultat..!

Helt oredigerad iallfall :)

post-8172-144689333776_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helbild på karet :)

Idag fick jag hem lite transparenta akrylrör!

Ska bygga ett Overflow samt sätta in en liten sump i ett utav skåpen under. Bill bli av med den fula skummaren, samt att kanske få bort lite microbubblor.

Dessutom så har jag lite större möjligheter då med aktivt kol osv. :)

Har även beställt hem lite grejer från Tyskland. Bland annat en osmolator. Kommer bli riktigt skönt att dra igång den!

Kommer även att uppdatera mig lite på ljusfronten inom kort. Blir nog till att beställa en Full spectrum LED ramp från DsunY men programmerbar controller.

post-8172-14468933383943_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja! Karet till sumpen klart :-) blir en liten en för att få plats under bänken. Vill inte börja bygga om bänken så det får bli såhär :-)

Kommer att ha skummare, doppvärmare, returpump och en strumpa med aktivt kol där i. Höjden är för att få plats med vatten om returen skulle lägga av. Där får plats typ 30 liter.

post-8172-14468933422986_thumb.jpg

post-8172-14468933422436_thumb.jpg

post-8172-14468933422719_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort lite tester idag.

Salinitet 1,026

Temp 26 C

Nitrat 15

Nitrit 0

Forfat 0 (salifert)

PH 8,1

Kalcium 450

Magnesium 1350

Ammonium 0

Har kört med nopox lite till och från. Har nu fått ner fosfater till omätbara nivåer med salifert test.. Men nitrat ligger fortfarande högt. Frågan är ju då om man ska fortsätta med nopox eller sluta upp med det lite? Det står ju att man ska dosera efter nitrat, men om jag nu har så lågt fosfat, ska jag verkligen dosera enligt nitrat då? Vill ju inte nolla?

Har även fått något som ser ut som någon slags svamp i karet.. Någon idé om vad det kan vara? Växer även på en utav mina snäckors skal..

Sen har det även börjat dyka upp såna här små rackare..

någon idé?

post-8172-14468933431182_thumb.jpg

post-8172-14468933431477_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det har hänt en hel del på det tekniska planet sedan sist!

Har slängt ut den stora fula skummaren ur huvudkaret, byggt ett eget overflow och installerat en liten sump! :)

Pga sumpen har jag nu kunnat öka vattennivån i huvudkaret och med det jag har i sumpen har jag ökat med ca 35-40 liter! :-)

Har också installerat en osmolator, då jag blev lite trött på att springa och fylla på varje dag ;-)

Har även beställt en ny LED ramp som borde komma när som helst.

Overflowet hittar nu här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?61192-PVC-Overflow&p=598092#post598092

Lite bilder! :)

post-8172-14468933508856_thumb.jpg

Overflow-systemet i höger hörna. Syns nästan inte om man inte vet om det! :)

post-8172-14468933509058_thumb.jpg

Ena delen av Overflow-systemet :-)

post-8172-14468933509253_thumb.jpg

Sumpen innehållande skummare, doppvärmare och returpump än så länge. Snart kommer jag även lägga till en liten bioreaktor.

Sumpen klarar av ca 35 liter vatten och är bara precis till för att jag ska slippa all teknik i huvudkaret.

Till höger står en 25 L dunk med osmosvatten kopplat till osmolatorn.

post-8172-14468933509674_thumb.jpgSkönt att få ut den stora fula svarta klumpen jag hade innan! :-)

Det är väl vad jag har pysslat med sedan sist. Mycket teknik, lite levande.. Det blir det ändring på snart! :)

post-8172-14468933509455_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe javisst är det ;-)

Jag bestämde mig för att prova en DsunY full spectrum ramp med programmerbar controller.

Vi får väl se om den håller måttet :)

Det lär iallafall bli garanterat bättre än t5orna jag kör med nu. För att inte nämna temperaturskilnaden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

post-8172-14468933599432_thumb.jpg

Har hänt lite i karet sedan sist.

Här om dagen så var jag i Vinslöv och hämtade 2 jättefina clowner utav en kille som skulle lägga ner. Paret är ca 4 år.

Fick även med mig ett par flak av grön montipora capricornis. Börjar sakta men säkert se ut som ett rev nu!

Har även fått hem min LED-ramp från DsunY! Väldigt nöjd överlag med controllern och armaturerna. Skulle önskat att det gick att dimma mer än 10% men det är okej :)

Dock tycker jag att det täcker lite dåligt med bara en rad utav armaturer, så jag köpte ett nytt set med 4 paneler, så jag kan köra dom i 2 rader.

Kommer förmodligen bli lite overkill med 240W LED, men då e det ju bara att dimma ner lite :)

Den andra armaturen kommer jag att byta lite dioder i och sätta över mitt 120L sötvattenskar (Som förmodligen kommer bli salt också)

Har även satt i en strumpa med kol. Vattnet klarnade upp fint!

Har dock fått lite problem med bubbelalger.. Känns lite övermäktigt att rensa för hand, så ska försöka hitta något som kan äta dessa. Några tips?

Har även fått lite cyano, dock inte så mycket. Rör i det en gång i veckan vid vattenbyten. Det håller det i schack. :)

Ska få till lite mer bilder när den andra armaturen kommer! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick igår riva revet pga att kulalgerna börjat sprida sig allt för mycket. Ser ut som att jag lyckades få upp all sten när fanns bubblor på, plockat bort dom manuellt och sköljt av stenen. Men jag inser också att algerna kommer komma tillbaka då jag garanterat missat någon.. Men nu känns det inte oövervinneligt längre!

Blev långt in på småtimmarna innan jag var klar och nöjd med scapen igen. Ingen lust att göra det fler gånger.. Puh!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...