Gå till innehåll

Problem med Tunze Osmolator 3155


Colan

Rekommenderade inlägg

Hej

Har en Tunze Osmolator 3155 (dock utan magnetpucken, har troligen en äldre modell) som används i drygt 1 år nu, denna vecka har den strulat och känner inte av nivån korrekt, påfyllning börjar när nivån sjunker, men den kör sen på och tömmer i princip hela osmosbehållaren (20 liter) vilket kommer få karet att sänka salthalten ganska omgående. Har varit med om det 2 ggr nu och börjat tappa tilliten till den tyska giganten.

Är det någon annan som varit med om liknande, denna har en saftyswitch och en nivågivare.

(Köpt i butik i Sthlm för ca 1.5-2 år sen, kvittot är också tyvärr borta )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känns som glappkontakt på elsidan. tappar den strömmen så fyller den tills högnivå brytaren slår till. är det i ditt 575 liters system som du syftar på så skulle jag inte va orolig över om 20 liter sötvatten fylls på. Salthalten kommer ändra sig obetydligt ca 1/2 enhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något el-knas lär det vara, flyttar jag upp den optiska mätaren några mm/cm (ovanför ytan) så reagerar den inte alltid, tidigare går den från grön till orange lyse.

Annars är allt i så gott som nyskick.

Edit: Plockat ur allt och rengjort allt från ev saltstänk osv i kranvatten, testat i ett glas flera gånger nu och den reagerar som det ska.. Mycket skumt,får helt enkelt hålla ett öga på den. Sumpen är rätt överfylld just nu så jag får ev justera salthalten om den droppat för mycket.

Ändrat av Colan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har en Tunze Osmolator 3155 (dock utan magnetpucken, har troligen en äldre modell) som används i drygt 1 år nu, denna vecka har den strulat och känner inte av nivån korrekt, påfyllning börjar när nivån sjunker, men den kör sen på och tömmer i princip hela osmosbehållaren (20 liter) vilket kommer få karet att sänka salthalten ganska omgående. Har varit med om det 2 ggr nu och börjat tappa tilliten till den tyska giganten.

Är det någon annan som varit med om liknande, denna har en saftyswitch och en nivågivare.

(Köpt i butik i Sthlm för ca 1.5-2 år sen, kvittot är också tyvärr borta )

jag hade samma amma problem med min, återförsäljaren ville inte ta den på garanti så jag köpte en till. Samma fel tro det eller ej, den nya återförsäljaren skickade både till tunze som reparerade dom på garanti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

flottören sitter rätt högt upp (läge att sänka den om det går med det knasiga tunzefästet) , osmostanken sitter under sumpen och slangen sitter en bra bit ovan just för att förhindra hävert.

Ska göra några tester till och se om den beteer sig konsekvent. i mitt andra kar har jag någon enkel flotör (Reef Octopus), den har fungerar felfritt i över 3 år, så man hade hoppats på att denna var minst lika bra :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...