Gå till innehåll

Hjälp mig bygga om mitt akvarium


Manks

Rekommenderade inlägg

Hej alla kära saltisar.

Jag är missnöjd med mitt akvarium, jag får det inte riktigt som jag vill. Jag har lite alger, stenen har inte den form jag vill. Det är för mycket sten och för lite öppet. Det är på bara 130 liter och lite speciellt. (länk till det finns i min signatur)

En tanke har väckts att bygga om det med intern sump, jag vet bara inte riktigt hur jag ska göra. Måtten i akvariet är 83 cm långt 42 cm brett 38 cm högt. Det är bara framrutan och högra sidorutan som är synlig från utsidan.

Jag funderar på att dela av ett hörn och i den ha min skummare (tunze 9004), ett vettigt filter för fosfat/aktivt kol. Som det är nu har jag bara kol och fosfat i strumpa och det är inte riktigt ultimat, får ingen cirkulation i den. Vill ha så lite synlig teknik som möjligt i karet och tänkte mig en lite starkare retur på 3-4000 liter och dela av den i två returflöden. ett som går ut precis vid den interna sumpen, och en som jag drar i bakkant och mynnar ut vid den högra sidorutan. Jag har lite olika varianter på hur jag hade tänkt mig att bygga den. Tips och ideer mottages tacksamt.

vidare undrar jag hur jag bygger min interna sump bäst? BTN-modul? revkeramik? slitsar hela vägen, eller bara halva? Hur beatämmer man vattenhöjden i en sump?

Hjälp mig är ni snälla.

(gjort bilden i det fantastiska paint som är allt jag ahr att tillgå på jobbet) De tre fula rektanglarna är skummare, filter, samt returpump.

post-1011-14468933053532_thumb.jpg

/Torsten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du osmolator?

Har du inte det och fyller på vatten manuellt hade jag varit lite rebellisk med sumpen: Jag hade pumpat vatten till sumpen och så rinner det ner i visningsdelen.

Då får du konstant vattennivå i sumpen, avdunstningen kommer märkas ganska kraftigt på nivån i sumpen annars och skummaren kommer arbeta väldigt ojämnt. Nackdelen med den här lösningen är att ditt visningskar inte får någon ytavrinning men i övrigt blir karet mycket mer lättskött och du kan ha utrustning i sumpen som är beroende av en konstant vattenivå. Detta förstör dock dina hörhoppningar om att ha en stark retur. Men det går nog lösa på annat vis...

Angående form på sumpen så är triangel sump helt kass av min erfarenhet. Jag hade en lösning som din översta bild i mitt första kar. Det fungerar bedrövligt för den faktiskt användbara ytan i sumpen blir nästan obefintlig mot hur det ser ut. De två triangulära hörnen går inte använda till något praktiskt. Dessutom blir det en otroligt frustration att fiska upp fiskar ur den pga formen och läget :-) Fiskar i sumpen lär du dock slippa om du följer mitt förslag ovanför. Då behöver du heller inte tänka på kam eller liknande bekymmer.

Fyrkantig sump är grejen, enda besväret är att de är svårare att dölja. Jag hade gått på din näst översta bild. Den nedersta blir mest tråkig för den får vänstra delen av karet att se stympad ut, man kan inte göra något och den förstör illusionen av att kika in i havet då man ser att det tydligt är ett akvarium där. Låt sumpen gå mer längs bakrutan istället så smälter den in bättre.

BTN slimline är lite tråkigt men fin bakgrund att ha för att dölja sumpen. Jag hade haft sådan och sedan byggt på med levande sten framför för att få den att smälta ihop med inredningen i karet. Jag personligen är inte jätteförtjust i revkeramik... Men pga det har jag heller inte så bra koll på den så jag kan inte säga så mycket mer om den saken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fantastiskt svar. Tusen tack!

Har osmolator, men den kan man väl ha i visningsdelen i så fall? Den har bara en rätt liten sensor (tunze nano) Men vill verkligen ha bort fula stora pumpen som sitter i akvariet nu, därför känns en stark returpump bättre. alternativ 2 är det som jag hade som förstaval själv, så får nog köra på den modellen.

En fråga, varför pumpa till sumpen? I det fallet behöver jag ju en pump utanför sumpen, vilket jag vill komma bort från. Väck med tekniken. (Fast jag gillar rebelliska tankar utanför boxen) Handlade det bara om jag inte hade osmolator?

Ändrat av Manks
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bygger en sump med ytavrinning så måste du ha osmolatorn till sumpen då det är enda stället där vatten nivån varierar. Om du skickar dimensionerna på kar, pump och skummare mm. på PM i FB så kan jag rita lite på det i sketchup och skicka till dig sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga, varför pumpa till sumpen? I det fallet behöver jag ju en pump utanför sumpen, vilket jag vill komma bort från. Väck med tekniken. (Fast jag gillar rebelliska tankar utanför boxen) Handlade det bara om jag inte hade osmolator?

Du kan ju sätta en pump med insuget i visningsdelen så kan pumpen fortfarande ligga i sumpdelen.

/// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Torsten

jag har ej varit länge i denna hobby men jag ger ändå min åsikt :)

jag har en setup på min juwel samma som din bild nr 4 ,

pros

fungerar som en refugium

lätt att komma åt delar ( nu har ja rör, Kol påse,pump, Chaeto alger, Svamp som täcker ytan)

Cons

den lilla delen utanför plexi är en liten död yta , cirkulationen är inte det bästa

resten låter jag kommentarer till expertena :)

Du är välkommen och komma förbi när det passar dig.

MVH

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Viktor: jag skyller på den sena timmen. Självklart kan man göra så.

Tartaros: tusen tack för erbjudandet. Ska göra ett försök själv nu när jag är hemma.

Pasaputte: Det vill jag gärna göra. Jag ska ju köpa en anemon av dig också... (om du fortfarande har den kvar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är välkommen när det passar dig

bara PM mig eller ring , jag tror du har min mobil nummer.

Vad det gäller anemone . det är redan bokat en till dig, jag vill inte ta betalt.

jag älskar att mata anemoner varje vecka får dem två räckor var ( nu har jag 5 st ) fick jag veta att det mer jag mattar det mer dem växer och blir många :)

du får bara hjälpa att ta bort en från stenen :)

MVH

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får komma hit och plocka lite knappar som betalning, men nu ska vi prata om akvariet :)

Om man har en pump på 4.000 liter (ex en http://www.fish-street.com/jebao_dc_water_return_pump?category_id=63) dc3000 Räcker det med en sån och sätta ett y-kors och dra lite pvc? Ska man kanske inte ha en dc-pump? Vad finns det för andra vettiga pumpar?

Jag kan ingenting om pumpar annat än nanostreamers, och såna vill jag ju ha bort ur karet...

Lutar åt att det blir någon form av variant två, måste bara mäta och räkna lite på måtten. Enda problemet är att skummaren måste sitta längst in i hörnet. Akvariet är i tjockt trä på alla andra ställen utom där. Men med en cirkulation på ~4000l/h genom sumpfacket borde det väl inte vara någon fara. Skummaren borde väl ändå komma i kontakt med allt vatten som finns där?

Med en sådan cirkulation, låter det mycket. Porlar det? För min del räcker det med en halv centimeters nivåskillnad mellan vattenytan och sumpfacket, eller finns det nackdelar med för liten nivåskillnad?

Mycket frågor blir det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Manks

Ett stall tips om du får en lucka åk och kolla på Herkules Zoo i deras 3 nya akvarie på internsump

de gjort i dessa man får en levande bild av hur det kan bli.De kör med en New jet 1200 liter i dessa

sumpar och det är bra fart på ytavrinningen kolla lycka till.

MVH-Conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mera ideer

Jag såg att du använt Akrylskiva från

Biltema antar jag ? Kan det vara en ide att

limma ihop en sump på kösbordet av detta

material göra uttag för avrinningskam och

annat som kan behövas sänka ner den i akvariet

stoppa i prylarna och testa om det blir och funkar

som tänkt och i så fall ta upp torka och limma på

BTN Slimline sedan sänka den igen med något

tungt och en klick lim under botten/väggar så den inte

flyter upp detta bixtrade till i huvet på en gammal

gubbe.

Föslag på mindre utrustning i tänkt

intern sump.

Skummare: Aqua Medic mini flotör

Välldigt effektiv tar liten plats i din tänkta

internsump

Luftpump till skummaren: Eheim Air Pump 200

så tyst man kan få för priset och

den kan kanske få plats i teknikfacket?

Se länk på hur skummaren ser ut i min burk:

https://saltvattensguiden.se/topic/43654-conny-s-sumplösa-112-liters-ett-nytt-försök/#comment-535727

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...