Gå till innehåll

Pistolräka vs putsarräka?


jensnordfalt

Rekommenderade inlägg

Natten till idag blev jag av med två putsarräkor. Hittade den ena liggandes på rygg intill den håla där min pistolräka bor. Kan det vara pistolräkan som är orsaken? Har nu på kvällen hittat även den andra räkan. Har en hispig räka som släpat iväg med dem till sitt nästa för att avnjuta dem förmodar jag. Ogillar skarpt då jag blir av med mina fina djur. Men som sagt, är det någon som har erfarenhet av en liten pistolräka som dödar putsarräkor?

post-7283-14468933057964_thumb.jpg

På bilden syns den döda (men som jag trodde avsvimmade) putsarräkan till vänster. En sandvändare som blivit av med en arm syns också och till höger syns den lilla, lilla pistolräkan på typ 3 mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, verkar kanske kunna vara den lilla pistolräkan som är ansvarig trots allt. Putsarräkan låg ju precis utanför hans håla och var inte skadad på något synligt sätt. Såg ut precis som i videon, hade liksom bara lagt sig på rygg och dött tycktes det. Putsarräkan har dessutom knäppt en massa de sista dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet har varit att putsarräkor kan ibland vara aldelles för nyfikna.

Och försöker dom stjäla mat från en pistolräka, vilket hände i mitt kar för några år sedan, så kan det lätt bli game over.

Verkar ha väldigt liten tolerans för inkräktare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en oansenligt grå art med blå klor som man kan få om man beställer osorterade pistolräkor. De är veritabla rovdjur som jagar det mesta. De gick att hålla som par. En höger med en vänsterhänt! Men två likadana så var det fight. De dödade inte varann men mindre fiskar levde farligt. Det finns en film på You Tube där en tar en putsarräka i samma storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte min pistolräka för kanske ett halvår sedan tillsammans med en drakula-gobi. Hittills har de varit ett försynt par där det mest är gobin som syns vid matning. Har inte hört räkan knäppa på länge men för några dagar sedan började han göra sig påmind och igår saknade jag alltså två putsarräkor. Åtminstone den ena (den på bilden ovan) låg ett tag utanför den lilla pistlräkans håla. Pistolräkan var ut flera gånger och försökte komma åt den döda putsarräkan men han var för försiktig (och kanske för liten?) för att lyckas. Nu ligger båda putsarräkorna hos den betydligt större och modigare hispiga räkan som tar hand om det mesta han kommer åt i död och levande väg.

Håller det för sannolikt att det är min lilla pistolräka som dödat putsarna trots att pistolräkan bara är en femtedel så stor som de.

Hoppas inte att detta är något som kommer fortgå. Min räksamling tillhör favoriterna. De mer dolda räksorterna (eldröd, pepparmint och kamel) syns ju inte lika ofta, så om han tagit någon av dem vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...