Gå till innehåll

Mamadubbas 1050L uppgradering


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Var idag och beställde mitt nya kar på håkanstorp. Blev måtten 250x70x60cm (1050 liter) med framrutan i optiwhite och kamlös coast to coast overflow i bakkanten. Håller på och snickrar bänk för tillfället och meckar med sumplösningen som har en egen tråd här: https://saltvattensguiden.se/topic/43142-automatisering-av-sump-med-apex-controller/#comment-530868. Hoppas på leverans i början på maj men den här gången tänkte jag låta allt ta sin tid så överflytt från mitt nuvarande kar blir nog inte förrän till hösten.

Uppdaterar här efterhand tänkte jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skoj, hur är avrinningen löst? Som en balkong inne i karet eller sticker det ut en låda ibak? Otroligt bred avrinning om den är på 2,5 meter. Det kan du köra ett våldsamt flöde över. Men det kommer behöva pumpas ganska många liter vatten innan vattnet ens börjar rinna över kanten pga ytspänningen. Blir kul att se din sumplösning då du potentiellt kan suga en del vatten vid avstängning av returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir en balkong på insidan, var mycket funderingar fram och tillbaka men det blev smidigast så. Jag har marginal för 40l i sumpen och balkongen blir ca 20l, rören mellan kar och sump kommer att vara ca 7 meter a 40mm men allt kommer inte att tömmas vid avbrott för de går horisontellt det mest av vägen med en uppåtsväng i slutet. Skulle det inte räcka så kan jag sänka bubbelfällan upp till 10cm så jag får 60l marginal extra. Hoppas det ska räcka men vi får väl se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 meter rör låter våldsamt :-) Har du inga skisser eller så på hur du tänkt dig?

Den pumpen är nog inte alls tokig om du ska sätta fart på avrinningen. Om du tänkt köra den på fullt blås hade jag haft 40 mm rör iaf ner till sumpen. För att inte tappa för mycket flöde på den sträckan borde du ha 32 eller 40 mm upp med. Enda luriga är hur du ordnar utblåsen på ett bra sätt om flödet lyckas behållas någorlunda. Du kommer få en våldsam sump dock. Hur är den planerad? Vi vill ha mer information som du märker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de e ju kul att ni är intresserade. :)

Kan försöka skissa lite, kommer väldigt dåligt överans med sketchup tyvärr. Men kort beskrivet så kommer jag att ha sumpen i tvättstugan, mellan tvättstugan och rummet akvariet ska stå i finns ett kök och jag kommer att dra pvc under köksskåpen och genom väggen in till akvariet. Köket är ungefär 5m och karet står precis på andra sidan väggen så jag räknar ungefär 7m rör.

Har uppdaterat sumptråden precis, där är lite mer info om hur det är tänkt: https://saltvattensguiden.se/topic/43142-automatisering-av-sump-med-apex-controller/#comment-530868

Jag tror jag kommer att köra DC12000 pumpen på lägsta, men ska prova in det, i värsta fall får jag köpa en dc6000 till istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, där fick du in en del information, då förstår jag din uppskattning bättre.

32 mm rör till och 32 tillbaka. Det låter bra. Din 12000 pump är nog för stark för att rören till sumpen ska palla med. Jag har en New Jet 6000 pump här hemma och 32 mm rör ner och min hävert har kranen nästan helt öppnad. Men då är mina rör helt raka rätt ner med, då dina kommer ha en böj tror jag en stor del av kapaciteten går förlorad. Men du har ju en stor fördel iom att dina pumpar kan styras så då kan du ju vrida lite på rattarna tills det går :-) En fördel är att pumparna lär gå tystare om de körs på lägre effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag funderade på att köra 3x40mm ner istället för 2x32mm + 1x40mm fast jag bestämde mig för det senare alternativet. Jag kör en dc6000 idag och har också raka 32mm ner men jag har bara halvöppet på häverten. Läste runt lite och enligt de källor (tex http://www.beananimal.com/projects/silent-and-fail-safe-aquarium-overflow-system.aspx) jag hittade så ska en 1" avrinning som kör full hävert kunna hantera 2000 gph med god marginal. Nu blir det ju 1.25" och jag tror inte pumpen kommer att generera mer än max 8000lph med den rörlängden och tryckhöjden så det borde klara sig. Worst case gör jag om 40mm röret till hävert.

Jag har inte tänkt på att kröken skulle påverka häverten. Är det inte bara höjdskillnaden och rörlängden som avgör trycket? Det kommer att vara drygt en meters skillnad i höjd mellan avrinningen och utrinningen i sumpen. Det borde väl bli ungefär samma flöde oavsett om röret är rakt eller svänger? Eller tänker jag fel nu?

Ändrat av mamadubba
lagt till källa
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att en krök och horisontellt flöde påverkar häverten ganska mycket om man jämför med ett rakt rör. Inte så att det gör den oanvändbar men ett rakt rör ner är så optimalt det bara kan bli. Flöde bromsas fort, bara dina limskarvar kommer att bromsa flödet en del :-) Perfekt rördragning är alltid en sökning efter perfektion. Men det är inget jag kan räkna på så allt jag spottar ur mig här är ju rena spekulationer. Det får du ju justera dig fram till i slutändan men jag tror din lösning kommer bli bra oavsett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lagge och Mikoto

Jo lite förlust blir det ju säkert, men det jag menar är att skillnaden i flöde mellan figur 1 nedan och figur 2 borde vara försumbar då fallet är lika stort (samma avstånd mellan avrinningspunkt och utlopp)? Enda skillnaden där är väl två 90 graders böjar extra?

post-7095-14468933111341_thumb.jpg

Som sagt jag får testa men om jag tänker fel och ni vet det redan nu så säg till för eventuellt kan jag dra rören bakom köksskåpen istället och få det mer som figur 1 (mer jobb men det kanske det är värt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på att köra sån här slang: http://koiimport.dk/product/flexfit-pvc-slange-40-3mm-25m-rulle-1201/ mellan kar och sump, blir lite smidigare än att limma rör och det blir mindre tvära böjar på vägen. Har mailat med leverantören som säger att den ska klara 4 bars tryck, vara limbar, slät inuti och inte släppa några tråkigheter. Synpunkter på den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramen till bänken klar, hoppas nu den klarar 1500kg. Snackade med en snickarkompis igår kväll som tyckte det var goda marginaler och att det krävdes ganska många ton för att mosa en vertikal regel och det ligger ju något i det.

post-7095-14468933111506_thumb.jpg

Såhär ser det ut i facken, vartannan regelram har strävor så inte bänken rasar utåt och varannan har tre vertikala 45x95 reglar för att ta vikten uppifrån.

post-7095-14468933111738_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev ett litet impulsköp av skummare också. Har egentligen inte kollat alls på reef octopus men fick för bra pris för att kunna tacka nej i samband med att jag beställde karet. Det är en elite 200 med en ny dc pump som ska klara kar upp till 1500 liter, svårt att veta hur bra den är utan nån last men den känns gedigen och jag hör i princip inte att den är igång om jag inte kör maxfart på pumpen.

post-7095-14468933112175_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramen till bänken klar, hoppas nu den klarar 1500kg. Snackade med en snickarkompis igår kväll som tyckte det var goda marginaler och att det krävdes ganska många ton för att mosa en vertikal regel och det ligger ju något i det. [ATTACH=CONFIG]113396[/ATTACH] Såhär ser det ut i facken, vartannan regelram har strävor så inte bänken rasar utåt och varannan har tre vertikala 45x95 reglar för att ta vikten uppifrån. [ATTACH=CONFIG]113397[/ATTACH]
Snesträva på baksidan också så är det klart. Mosa en vertikal krävs mycket kraft men lite snett och det faller direkt. Sedan har du knäckfallen också men då krävs det långa stöttor utan stöd. //Jonas
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snesträva på baksidan också så är det klart. Mosa en vertikal krävs mycket kraft men lite snett och det faller direkt. Sedan har du knäckfallen också men då krävs det långa stöttor utan stöd. //Jonas

Det kommer att ligga en 40mm mdf skiva ovanpå som kommer att gå ända ut till väggen som reglarna skruvas i underfrån så den borde inte kunna röra sig så mycket i sidled utan att ta med sig väggen. Men tack för tipset, hottar dit nåra strävor, snabbt gjort så slipper man fundera på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det är någon betydlig skillnad mellan dina två skisser där. Huvudgrejen är att vattnet kommer gå ner och åt sidan i ledningen. Att det sedan gör en liten extra sväng på slutet är nog inte något som gör någon större skillnad. Den där flexibla PVCn som du har där är nog perfekt. Den blir jättebra då svängarna blir mjukare och du får färre skarvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var pvc-dragningen till sumpen iaf 95% klar. Konstigt, men hur många gånger jag än räknar och hur mycket extra jag lägger till på ordern så står jag alltid där till slut och saknar två vinklar.

Hörnet med reaktorerna blev lite rörigt att få ihop men det är iaf snyggare än en massa slangar till höger och vänster.

post-7095-14468933132362_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...