Gå till innehåll

Levande sten. Hur mycket?


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Ha för mycket.. Det du får tänka på är att korallerna också tar plats.. Så att det ser lite "smått" ut från början skadar inte , efterhand fyller man på med koraller o ev småsten..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar. Ja en tanke med att köra "smått" med sten, är brist på utrymme. Vad är skillnaden annars? Mer sten=mångfald och stabilare system? Stabilare/snabbare uppstart? Går det starta med urlakad död sten enbart för att sedan ympa in levande sten? Avser då en långsam inkörningsperiod ca 6-10 månader. Antar att ständig påfyllning av levande sten påverkar cyklingen t.ex. Vill starta ett större akvarium runt 300-400 l och blev osäker på mängd ls.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har väl ungefär 15 kilo levande sten i mitt 144..ett par bumlingar på 3 kilo st som jag funderar på att ta bort pga koralltillväxt o grunt kar så att de får plats...grundtanken med riktlinjen verkar vara ersätta biologiskt filter..så enkelt är det inte tror jag..inbillar mig att det är mången sten som inte får optimal cirkulation/flöde i många kar och tvivlar på att de kan ersätta ett bra filtersystem...mannes tips tror jag på..att det skulle bli någon omstart varje gång om man tillsätter en liten sten med korall på tror jag inte på....att man kan blanda död o levande från start har jag själv gjort med i mitt tycke gott resultat, men flödet runt stenen är viktig oavsett samt belastningen på systemet i form av fisk,själv har jag alltid haft pyttebelastning i form av fisk pga avsaknaden av ett bra filtersystem...men jag kanske underskattar stenen rejält? jag har också gjort delvattenbyten kontunuerligt..fast jag bara haft 2 clowner i fiskväg den mesta tiden i systemet,korallerna växer men ett tråkigt kar pga fisk som man saknar

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppstart fungerade också bra med avseende på akvariets cykling. Med bra menar jag liten tillväxt av besvärliga alger, dock har jag haft 2 mindre krig mot cyanobakterier. Med bra menar jag också övrig biologi samt kemi. Däremot tog det några veckor innan kalkalger och andra organismer började kolonisera den döda stenenen. Kvaliten på min lilla mängd sten var säkert bra dessutom.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker att det beror på belastningen. Har man tex bara 2 clowner i ett 500 liters akvarium behövs kanske inte 50 kg sten... Dvs. högre belastning (fisk) kräver mer yta (sten) för bakterierna att kolonisera sig på. Men jag kan ha fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker att det beror på belastningen. Har man tex bara 2 clowner i ett 500 liters akvarium behövs kanske inte 50 kg sten... Dvs. högre belastning (fisk) kräver mer yta (sten) för bakterierna att kolonisera sig på. Men jag kan ha fel?

Fel? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni skulle man klara sig med 30 kg sten i ett 400 L akvarium.

Enligt tidigare talare verkar det ok. Jag har egna erfarenheter av resonemanget ju mer ju bättre vilket inte blir bra. (Mer än 30kg på 312 l) Dålig strömning svårt att komma åt med rengöring dålig plats för koraller etc. Så personligen skulle jag inte ha mer än så snarare mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...