Gå till innehåll

Vit akryl på botten


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Kräver en hel del underhåll om man vill hålla den fri från kalkalger. Svårt att ha fiskar (och andra djur) som vill gräva eller sova i sanden. Bakterierna får man ha någon annanstans. Fördelarna är att man slipper sand som far omkring, sand som blir fylld med bajs, sand som fastnar i algskrapan & repar rutan, sand som blir ful av alger, gegga, cyano etc. Trochusarna har lätt att vända sig :)

"Barebottom/Substratlöst" kräver stark cirkulation för att fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kräver en hel del underhåll om man vill hålla den fri från kalkalger. Svårt att ha fiskar (och andra djur) som vill gräva eller sova i sanden. Bakterierna får man ha någon annanstans. Fördelarna är att man slipper sand som far omkring, sand som blir fylld med bajs, sand som fastnar i algskrapan & repar rutan, sand som blir ful av alger, gegga, cyano etc. Trochusarna har lätt att vända sig :)

"Barebottom/Substratlöst" kräver stark cirkulation för att fungera.

Räcker två 6095 till 240l tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 6095 till 225L (100x50x45) och det räcker....typ. Det samlas tyvärr gärna snigelbajs under den ena pumpen så jag brukar häverta ner det i en 200 micron strumpa i sumpen. Jag kör inte mina på max. Tror nog dock att det alltid finns någon dead spot där skit samlas, men samlas det där man kommer åt det så är det inga större problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ett akrylakvarium eller ett glasakvarium med en lös skiva på botten? I det sistnämnda fallet tror jag man skall fundera på vad som händer med det stillastående vattnet som kommer att finnas under skivan...

Ormet,du har väl akrylskiva i glastank? Har du märkt bekymmer under skivan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, har man bara rätt kritters så löser det sig ;) DSB-skämt åsido är jag lyckligt ovetande om stillastående vatten under akrylskivan.

Jag hade min löst först, men den var lite för stor och låg på silikonfogarna. Stenarnas tyngd gjorde att den böjde sig så det samlades detritus i fogarna & under. Det var inte så snyggt. Så när jag startade om karet efter flytt så limmade jag fast den med silikon och la en sträng i fogen så inget kommer under.

Har sett ett par som kör tjockare HDPE-skivor skurna så det är en 3-5mm tillgodo runt om. De ligger dikt an men jag tycker inte glappet är så snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ett akrylakvarium eller ett glasakvarium med en lös skiva på botten? I det sistnämnda fallet tror jag man skall fundera på vad som händer med det stillastående vattnet som kommer att finnas under skivan...

Kör med akryl i mitt malawikar. Men skivan ligger ju mot glaset. Blir väl knappt inget vatten under den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...