Gå till innehåll

Oodinium...


Rekommenderade inlägg

Två av mina fiskar drabbades av Oodinium, en fjärilsfisk och en blennid. Det var hemskt. Jag lyckades få upp bägge till karantänkaret, sänkte salthalten (1,020), höjde temp (27) och sötvattendoppade varje dag, men tyvärr gick de inte att rädda.

När ska man hoppas att faran är över för övriga innevånare? Har inte sett några tendenser på dem och nu har det gått nästan en vecka. Jag har inte gjort några ändringar i huvudkarets vattenvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kan det annars vara? Två döda fiskar, båda täckta av små vita pricka, nästan mjöliga. Huden flaggade och de kliade sig...

Såg igår en liten prick på ena fenan på en clown. Tog upp den, gned med en tops på fenan och doppade i sötvatten. Det ser inte ut att ha förvärrats idag, men ska göra om proceduren. Vad kan det vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg något intressant nyss, när jag sötvattendoppade en clown som kanske var drabbad, hade tendens till några små prickar. Efter en stund i sötvattnet blev det vita prickar över hela kroppen. Först såg det ut som må luftbubblor, men det såg nästan ut som ett tyng slem. Lät den vara kvar ganska länge i söt, nästan 10 min. Försökte torka av kroppen med en tops och tror faktiskt att jag fick bort det mesta. Har den tillfälligt i karantän men den ser fin ut, pigg och glad..!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min clown mår fortfarande bra. Äter och simmar som vanligt, men har små prickar. Gjorde om samma procedur som igår med sötvattensdopp. Efter en stund blev den alldeles vitknottrig, torkade av med tops så den blev "ren". Vad kan det vara? Andra åtgärder? Alla andra fiskar ser ut att må bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger upp ett par bilder på clownen. Efter 6 dagar är den fortfarande vid liv, simmar och äter, men jag tycker att angreppet har ökat. Ett rejält sötvattendopp per dag, vitlöksmarinerad mat, men inga mediciner. Är detta oodinium? eller vad är det? Kan jag göra något mer?

Tror fortfarande att övriga fiskar klarat sig från smitta. Ser ev. något på tryckaren, en mörkblå Odonus, men han är ofta lite skrapig efter sitt bökande i någon grotta, så jag vet inte..

post-7378-1446893315975_thumb.jpg

post-7378-14468933159927_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...