Gå till innehåll

Förslag på stark pump?!


Fildur

Rekommenderade inlägg

Blir mer eller mindre tokig på min Deltec kalkreaktor, eller kanske inte på den utan på matarpumpen, jag kör med en liten aquajet tror jag på 1000l/h och den orkar verkligen inte att driva på ett jämnt tillförlitligt sätt.

Tog isär reaktorn idag för att fylla på mer media, nu droppar det knappt alls...

Så jag undrar, har någon ett förslag på en liten, smidig pump att mata ut vattnet med? Som är grymt stark och inte ger upp sitt arbete vid det motstånd som tydligen blir i en reaktor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm det låter som en mycket god ide faktiskt, men vilken doserpump klarar det? Den jag har har intervall mellan 2-48h. Detta förslag måste studeras vidare, tack!!

(Om någon vet en doserpump som går att köra kontinuerligt på rak arm, snälla ge namnet! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som sitter med fingret på köp-knappen på en iks vario blue...

Ljud vill jag gärna undvika om det går, vilken typ av ljud är det, lågt malande eller högre ojämt ljud? Nån annan som upplever iks som "otyst"?

Aqua Medic ligger ju bra i pris, men man kan inte ställa flödet på den? Fixar den jobbet så kan man kanske leva med att flödet är fast? 3l/h är kanske ganska lagom för min gamla deltec reaktor ändå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3000 pumpen är inte bra för kalkreaktor. Du måste ha en pump som kan gå kontinuerligt och med variabelt flöde

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Den är gjord för att gå 24/7 !

Variabelt flöde är det man inte vill ha , denna bara ställa in gasen sedan får du samma ph i reaktorn eftersom den ger exakt 3l timmen/sedan kör jag gasen på timer . Denna går hela tiden , När jag körde iks ,så gick dom 20sek paus sek osv men l/h vart ju exakt ! Körde den gula som inte var ställbar och 1 blå som var ställbar (eller om det var tvärtom :)

Kört denna ca:5 månader 24/7 inte sett några problem !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte alla kalkreaktorer som är nödvändiga att köra med 3 liters flöde. Om man sätter i en ph-mätare i reaktorn så ser man att pumpen inte behöver ge så mycket flöde. Risken finns bara att man kör ut gasen ur reaktorn och så sänks pH:t i akvariet. Fördelen med en justerbara pump så kan man ställa den precis på det flödet för att hålla ett konstant lågt pH i raktorn. Så är mina erfarenheter.

Jag ser att de har ändrat beskrivningen för Sp3000 och att den klarar konstantdrift, det gick inte för typ 2-3 år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...