Gå till innehåll

Invasion av Caulerpa Racemosa


Manks

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

Jag har problem med caulerpa racemosa. Den växer fanimig över allting. Finns det något bättre sätt att bli av med den än manuell rensing. Någon fisk/lägre djur som äter det?

problemet med manuell rensning är ju att man missar någon ynka bit så har man tre ny ställen den växer från...

tyckte det var fint med lite grönalger när jag startade akvariet men nu ångrar jag mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag fick mekaniskt ta bort min caulerpa taxifolia. Tyckte den var fin i början....minsta fragment blev nya kolonier. Men som du är inne på, fin exportör av näringsämnen. Jag skrev om macroalger i ett inlägg, där finns kanske någon hjälp gällande tillväxtämnen och begränsning av dessa. Finns en del nyckelord att kolla upp t.ex. järn, nitrat, fosfat m.m.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet inte jag vilka koraller Manks har men risken för korallernas hälsa är nog liten bedömer jag. Jag är ute efter att begränsa/minska men även tillgodose/öka tillgången på ämnen som kalcium, magnesium, järn, fosfat, nitrat, jod, alkalinitet m.m. Akvariets vattenkvalitet som helhet spelar roll för vilken macroalg jag ämnar hålla.

Generellt innehåller macroalger fibrer, enzymer, essentiella fettsyror, kostfibrer, mineraler, kolhydrater och aminosyror. Makroalger innehåller dessutom A-, C-, E- och B-vitaminer – inklusive B12 (finns inte i landväxter).

Problemet som uppstår när stora mängder macroalger dör, är att små fragment överlever och att ämnen återcirkuleras, vilket blir en överlevnadsstrategi.

Då är det möjligt anser jag att hitta strategier för bekämpning av besvärliga macroalger genom att:

Se över vattenkemin som helhet (prevention). Tillförs akvariet ämnen genom näringsläckage t.ex. järn?

Mekanisk och biologisk bearbetning.

Vattenbyte ifall stor biomassa dör och ämnen frisätts i vattenkolumnen.

Har egen erfarenhet av tillväxt på caulerpa taxifolia, tog över akvariet mer eller mindre. Hittade inga djur som betade dem. Försökte mekaniskt bearbeta dem, men minsta fragment blev snabbt en ny koloni. När jag började sänka fosfat samt nitrat halten förökade sig macroalgen sexuellt, sedan "smälte" kolonierna och dog, men små fragment överlevde och så började tillväxten om. Blev av med problemet genom vattenbyte och kolfiltrering (vattnet blev grönfärgat efter varje massdöd). Fortsatte ett bra tag med mekanisk bearbetning och partiella vattenbyten (10% per vecka).

Vad som egentligen påverkade tillväxten/fortlevnaden vet jag ej. Tror dock att fosfaten samt nitraten spelade en roll. Brist på konkurrens inverkade säkert. Hur fungerade näringsexporten? Vilka ämnen/mängd tillförde jag via matning/läckage?

Idag håller jag halimeda kalkalger vilka trivs bra i näringsfattigare vatten (hos mig). Uppstår obalans gällande alkalinitet, magnesium, kalcium, salthalt bleknar de snabbt hos mig. Ligger lågt gällande halten av fosfat och nitrat.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har noll fosfat och knappt nån nitrat. Hela refugiumet är täckt med caulerpa taxifolia. även om blad dör så har jag inte fått in det i huvudkaret än så länge haft det i 3-4mån.

Tror att även om du mäter noll, så finns det fosfat tillgängligt. Vilka tester använder du? Kul med tillväxt och att spridning ej sker :)

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla.

Jag har problem med caulerpa racemosa. Den växer fanimig över allting. Finns det något bättre sätt att bli av med den än manuell rensing. Någon fisk/lägre djur som äter det?

problemet med manuell rensning är ju att man missar någon ynka bit så har man tre ny ställen den växer från...

tyckte det var fint med lite grönalger när jag startade akvariet men nu ångrar jag mig...

jag läste något på reef att Siganus unimaculatus har ätet racemosa dock inte utrotat den men hållet den under kontroll. ( är inte helt säker på att det var den kaninfisken man har för mig det).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manks. Ja det är en möjlighet gällande järnet. Skulle vara intressant att veta om så är fallet i ditt akvarium. Om du vidtar någon åtgärd och kan få ett resultat är jag intresserad av en uppföljning :) Lycka till!

Med vänlig hälsning, ante

får byta till alubaserad och se vad som händer. Blir ju en subjektiv och godtycklig bedömning, men ändå något

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...