Gå till innehåll

Tips på små stimfiskar!


Wigge

Rekommenderade inlägg

Har som sagt startat upp ett nytt 110L kar som blev riktigt bra enligt mig själv... vilket är en jä*vla fördel =P

och jag kommer fortsätta att köra små fiskar för att skapa en känsla av djup och större storlek på karet, därför skulle jag vilja ha tips på små stimfiskar.

ps. chromis och anthias har jag:)

Med vänliga hälsningar wigge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är torsk på apogon leptacanthus. Så himla snygga. Skall köra ett stim på 7-9 st när jag uppgraderat karet under våren. Det ända verkar vara att de skeppar lite dåligt så bra att köpa av ställen med bra karantän och inte "rätt ur påsen".

hittade denna på nätet:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apogon parvalus om du vill ha små stimfiskar

60_full_tank1000.jpg

Aioliops megastigma om du vill ha löjligt små stimfiskar... och då menar jag löjligt små!

post-110.jpg

löjligt små behöver de ju inte vara, men är det de blå du menar på första bilden?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är bara blå i det där ljuset:

http://se.reeflex.net/tiere/1552_Apogon_parvulus.htm

Jag köpte 3 för 2 veckor sen. 1 klarade karantän men dog 2 timmar efter den släpptes ner i akvariet. Mycket mycket känsliga. Kommer inte försöka igen. Kanske att någon annan har bättre information till dig. De är kanonfina och stimmar på riktigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bättre bild på Apogon parvulus

Jag köpte 10st men en försvann direkt. Sen var det inga större problem. De åt det mesta och höll sig ifrån bråk. Sen hade jag lite strul med karet och slarvade med matning under semester och då försvann de under ett par månaders tid.

apogon-parvalus.jpg

De som är löjligt löjligt små är Aioliops megastigma. De har aldrig ens överlevt natten hos mig. De kräver nog ett specialakvarium.

A.-megastigma1-300x225.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wigge, ursäkta att jag lånar din tråd lite.

Dykaren: kan du berätta lite mer om karet du höll dem i? Flöde? Kamrater? Jag har en ganska störig gul kirurg som de kanske inte gillar. Jag har ju även rejält med flöde. Den enda som hamnade i mitt kar tröck mest i en lugn hörna och dog under tiden jag var ute på ett ärende så jag såg inte exakt vad som hände.

Ett stim Aioliops megastigma går på triton nu i ett litet 50L kar. Superfina! Men de blir nog bangaii-mat så de vågar jag inte testa. Tror på specialkar till dem som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykaren: kan du berätta lite mer om karet du höll dem i? Flöde? Kamrater? Jag har en ganska störig gul kirurg som de kanske inte gillar. Jag har ju även rejält med flöde. Den enda som hamnade i mitt kar tröck mest i en lugn hörna och dog under tiden jag var ute på ett ärende så jag såg inte exakt vad som hände.

Du kan nog se en del om karet i min tråd

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42907-500-l-Akryl-med-quot-externa-quot-Streamers-och-överrinning

Rätt mycket flöde, lite för mycket sten, mestadels rätt så lugna fiskar men lite bråkiga clowner och kirurger... vid det tillfället hade jag även Pterapgon Kauderni och Leptacanthus men ingen brydde sig direkt om att bråka med Parvulus... för små och harmlösa kändes det som. De bråkade minimalt med varandra också även om det var en del lekbeteende. De åt torrfoder och frysfoder utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[quote=ormet;592059

Ett stim Aioliops megastigma går på triton nu i ett litet 50L kar. Superfina! Men de blir nog bangaii-mat så de vågar jag inte testa. Tror på specialkar till dem som sagt.

Såg dem med, minimala men fina! Blev sugen men avrådd att köpa då min acanthops förmodligen inte skulle låta dem vara i fred. Så de kräver nog en extremt lugn omgivning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...