Gå till innehåll

Syrabad för torr sten? Tips?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tror du menar den 24% i matbutiken (ren Ärtika) och kostar väl runt 70kr/l

Ärtikssyra brukar vara 60% och kostar ca 300 för en 5 l dunk

Ok intressant. Vad skiljer dem åt? Känns ju billigare med ättiksyra då men går det att använda båda med samma resultat?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl inte 24% alkohol det innehåller, snarare 24% ättiksyra.

Med 24% alkohol hade säkert någon kommit på hur man får en billig fylla :partyparty

Så kanske det är. Jag förutsatte att det var alkohol när jag ser procenttecknet... Tvivlar på att om det vore alkohol att någon skulle vilja sup ner sig på ättika

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver ett sätt som går snabbt och som är säkert.

Snabbt är sällan säkert i den hobbyn. ;)

jag brukar lägga stenen under bron i min trädgårdsdamm i sex månader. Där är mörkt och bra flöde. Efter det några veckor i en spann med vatten från vattenbyte tillsammans med en inkörd sten, streamerpump och lite grus. Har aldrig märkt några problem efter det.

mvh Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kurerar på balkongen. Ulf i utomhusdammen. Vissa i vattentanken i toaletten. Så det behöver inte vara 25 grader.

Va bra! Men vattentanken på toan? Du kanske skojade där för man ska väl ändå ha salt och cirkulation till stenen när den kurerar eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä jag skojjar inte :) Jag kurerar i sötvatten. För att bli av med näring. Man kan nog med fördel även ha stenen i saltvatten inomhus en månad med lite gammal sten för att kolonisera med levande innan man stoppar det i akvariet. Men för att bli av med näringsämnena i stenen går sötvatten bra.

(i toatanken är det någon på forumet som ph-neutraliserar sina hemmagjorda fraggstenar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...