Gå till innehåll

när ska man oroasig för små djuren


kvalle

Rekommenderade inlägg

tjena..

undra lite..

när ska man börja oroa sig för små räkor som kutar omkring på nätterna? så dom inte blir några fiskätande moster.

samma sak gällande ormsjöstjärnor när blir dom förstora så man ska oroa sig?

även med dessa (usch) borstmaskar

känns ganska omöjligt jaga ut dessa, men skulle vilja veta när man ska börja oroa sig och försöka minska antalet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska nog sluta oroa dig för de tror jag :-)

Det är extremt ovanligt med stora ormstjärnor som liftar med stenarna vad jag har märkt, ännu mer ovanligt är att hitta någon här på forumet som fått sina fiskar uppätna av ormstjärnor. Samma gäller för de stackars små räkorna. Borstmaskarna är också vänliga små djur, de har bara utseendet emot sig. Den här microfaunan är fantastisk på att rena bland stenarna och äta överbliven mat samt bidra gratis till att ditt system fungerar bättre.

Oroa dig istället om dina otäcka koraller och fiskar som indirekt äter upp dina pengar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja tack för svar. ok får väll försöka sluta oroa mig. bara att jag blivit av med några fiskar som bara försvunnit.3st shromis viridis 1st valencienna strigata (ursäkta stavning)som sätt friska ut.under ca 1månads tid, har inte kunnat leta i sten så dom kanske låg där under nånstans döda

. men när man ser räkor som e ca 0,5mm långa som kutar runt små sniglar blir man ju lite orolig..och varför fiskar inte ätit upp dem redan.

jag har typ armar överallt kan jag leva med men när man ser armar från ormsjöstjärnor som e längre än 5cm blir man lite orolig. även feta maskar skicka just nu en i porslinsexpressen ca 10lång när den drog ihop sig i sötvattnet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker att inte ha för många bortsmaskar men har dem kvar då de rensar bra i karet på sådant som inte äta upp. Hade jag haft de små rackarna som joggar omkring så hade jag varit glad. Hade många men är nu borta verkar det som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De ormstjärnor jag sett som faktiskt kan ta fiskar har haft en diameter på 25-30 cm och ben tjocka som fingrar. När det är sådana armar kan du börja oroa dig isf, men ormstjärnor är som regel harmlösa nästan oavsett storlek. De är filtrerardjur som oftast är ganska utsatta för attacker från fiskar. Därför är de så skygga och gömmer sig på dagarna.

De små kräftdjuren som troligtvis är amphipods av något slag kommer aldrig ha en chans att ta ner en fisk eller ens äta den när den är död. Att de lever är nog mest för att dina fiskar inte vill ha de eller för att de har en väldigt god population som återhämtar sig tillräckligt väl trots att fiskarna ger sig på de.

Borstmaskarna är på tok för slöa och små för att kunna ha ihjäl en frisk fisk. De har så små munnar, skulle en sådan lyckas faktiskt bita tag i en fisk skulle fisken fara iväg som en pil och skaka av sig den. Det finns maskar som är farliga för fiskar men de har vi extremt sällan i akvarierna. De brukar heller inte föröka sig så som våra vanliga borstmaskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv en stor fet borstmask i karet på runda slängar två decimeter, som sambon skriker högt varje gång den visar sej, försökt fånga den men dom e snabba krabater,

inte så jättemysiga varelser o titta på ;) undrar om någon vet nått bra trix o fånga?? MVH Ronnie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vilken mask!!! Fångade en med pincett ca 10 cm, tyckte den var stor. Har läst mig till att de är nyttodjur (ovan nämnda) och att de bidrar till ett hälsosamt akvarium. Jag vill dock inte ha för många maskar, de verkar brännas och taggarna var svåra att få bort. Har numera alltid handskar på mig när jag lyfter stenar t.ex. Har massor med ormstjärnor, märlkräftor t.ex. Hittar djuren överallt, från filterstrumpa till skummaren.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stora borstisar är ju jättehäftiga. :)

Ja den va lite snuskig.

Visserligen inte borstmask, men ni som inte snappat upp Vargklo's fångst för ett antal år sedan kan söka efter tråden "monstermask", den är rätt gammal, 2006 eller något sådant.

Den är inte att leka med.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man undrar lite på hur tillväxtfaktorn är på en sådan sak, kanske bäst o rensa ur innan den blir för stor o ful:-) o börjar tugga på koraller eller dylikt, men dom verkar ju vara ganska skygga, men har märkt att jag har några styck lite halvstora i karet, kanske någon som har tips på maskfälla?? Såg nått inlägg på nån som fångat upp nån som var dryga halvmeter, :-)

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...