Gå till innehåll

Skötsel Scolymia


freddi36

Rekommenderade inlägg

Funderar på att skaffa en scolymia men vill först få lite fakta och skötselråd om dessa juveler. Vissa skriver att dom är svåra över tid och att dom kräver matning. Vet att det finns vissa som har scolymia här så tänkte fråga. Undrar också om någon haft en scoly ett bra tag/ett par år och hur man skött dessa, matning/placering osv :)

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 3 st som är mer än ett år gamla nu, och dom är lika fina nu som när jag köpte dom. Men dom kanske dör imorgon ;)

Scolymian är väldigt enkel men tyvärr rätt så dyr.

Den kräver inget direkt ljuse, men har mina i rätt så rejält ljuse på botten, dom får mat en gång i veckan, när jag matar resten av korallerna.

Jag har högt nitrat, fosfat låg sist på 0.03 men är nog 2 månader sen jag kollade, har sps och dom är fina och alla mina lps är riktigt fina och bra i färgen, så bara att handla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tänkt ha den på botten, 60cm ner under led. Trachyphyllia, favia och fungia trivs där iallafall. Jag har låga näringsvärden, möjligen lite för låg nitrat vilket jag tänkt korrigera genom att dra ner på kolkällan. Antar att om man har en scoly i låga näringsvärden kanske det är bäst att mata den lite mer?

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...