Gå till innehåll

En klickbar karta över butiker och andra POI. http://www.saltvattenskartan.se


Manks

Rekommenderade inlägg

Efter att ha sett frågan om "var finns närmsta salthandlare i X stad" "jag ska till Y stad, finns det någon saltaffär där?" fick jag en idé om en klickbar karta med info om saltvattenshandlare och andra intressanta platser för oss salta människor.

Med hjälp av andra akvarister har jag satt ihop sidan http://www.saltvattenskartan.se

Den är långt ifrån färdig och det behövs er hjälp för att fylla på den så gott det går. Målet är att hålla den så uppdaterad och aktuell som möjligt, men det kan ha smugit sig in några fel och kan även komma att göra så i framtiden. I sådana fall uppskattar jag om info detta mailas till torstenhultqvist26@gmail.com.

Likaså önskar jag att butiker jag ska lägga till, publika akvarium, snorklingsleder, akvarister eller annan information också mailas till den adressen. (torstenhultqvist26@gmail.com).

Hoppas ni tycker det här är en lika bra och kul ide som jag tycker.

Glad påsk!

Hälsningar

/Torsten m.fl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

freguz: Jag har inte en susning om hur man gör sådant, det här är bara en något skalad variant av google maps. Får kika lite på det och se om det är görbart. Kan ju inte påstå att jag är ett ess på varken mobiloptimering eller mjukvara...

Maglofster: Länken ligger ju redan här på saltvattensguiden, så den är ju redan länkad ;) Det är en publik sida så ni som driver saltvattensguiden har fria händer.

Petnym: Jag är ledsen, jag är så gammalmodig och bakom flötet så om en sak funkar på datorn är det bra nog. Men med tanke på de två kommentarerna här från dig och freguz inser jag att man kanske får ta och anpassa den något för andra plattformar också, om det är görbart. Tack för feedback

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter grymt bra!

Har bara gått in med mobilen och då var sidan blank, kanske gåratt mobilanpassa den?

Ser ut som en begränsning i google maps Engine, Fungerar utmärkt i min Windows telefon och på min androidsurfplatta så felet ser ut att vara IOS begränsningar.

Ser att det finns en app för google maps engine men då jag avskyr apple så har jag ingen möjlighet att testa :). Frågan är vad Msen har installerat på sin IOS device som får detta att fungera...

MSEN: kan det vara så att du har en IOS device som med firmware <6.0 och därmed har kvar google maps stödet som fanns inbyggt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lexwin: Finns aldeles för mycket idioter där ute för att jag ska göra den publik ;) tänk på även andra än akvarister kan börja mecka med den.

Däremot har reuben edit-rättigheter och jag kan tänka mig att dela ut den möjligheten till någon/några mer efter klokt övervägande.

Maglofster: du får jättegärna flytta den här tråden till någon annan rubrik också om du vill... viste inte var den passade så det fick bli "övrigt snack"

Blackizzzz: du får maila namnet till den angivna adressen. Omöjligt fle mig att hålla reda på allt som ska redigeras annars då info finns postade på fler forum än bara här :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara nämna det om ni missat det. Längst ner i rulllistan så finns det ett lager som heter "Akvarister i sverige". Som standard är det inte förbockat, men bockar man för det så kan de som vill få vara med på kartan också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu funkar det i mobilen.

Provade att surfa in direkt till google maps sidan (alltså inte till iframe).

Då hamnade jag på nån google login sida för att bekräfta mitt konto...

Sen gick jag in via riktiga länken och iframe funkade fint.

Så ni som inte får upp kartan, prova att gå mot själva kartan på: https://mapsengine.google.com/map/embed?mid=zrgJmCFnVMK8.kay55AK40D-8

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade på att lägga till ett lager till med akvarister som har saker som är färskvaror och som man kan tänkas behöva för olika projekt och idéer. Saker som inte är så dyra men kan vara knepigt att få tag på. För att göra detta behöver jag nog förmodligen börja betala för pro-versionen av google maps och tänkte därför höra om det finns något intresse och om det är värt det? Då blir det ju ni som blir prickarna på kartan. (finns ju redan ett lager för saktvattensakvarister, men man skulle kunna ha ett specifikt för dessa saker)

Det jag exempelvis tänker på, men finns säkert fler saker, är Copepods, Rotifers, phytoplankton, Chetamorpha, olika varianter av Caulerpa och liknande saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då det inte kommit in någon akvarist som velat lägga till sig på kartan ännu hoppar jag över idén med att ha de som har sånt hemma för stunden. Om fler akvarister lägger till sig kan jag ju alltid lägga in informationen om det där.

Men sparar den i mitt arkiv för tokbra ideer som folk bara inte fattat ännu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...