Gå till innehåll

Tips vad är detta ? vitbröst kirurgen


Rekommenderade inlägg

Kör min akvarium på 1000 liter med ca.12 fiskar.

Köpte igår två fiskar en Achiles och vitbröst kirurg.

Idag visade sig har några grejer på kroppen bara på vitbröst kirurgen den har varit ca. två veckor i karanten i butiken .

Hade ingeting när jag hämtade den bara han såg lite mager just nu vill inte äta .

Det kan vara på grund av stressen , eller sjukdom ?

Vad är detta ?

post-5479-14468933228635_thumb.jpg

post-5479-14468933228822_thumb.jpg

post-5479-14468933228994_thumb.jpg

post-5479-1446893322918_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser väldigt vitflammig ut eller? Väldigt känsliga fiskar det där och drar lätt på sig prick. Även om de är rena i butiken så kan du ha parasiterna i ditt akvarie. Jag skulle inte lägga i dom i ett kar så vida det inte körs med barebottom pga att parasiterna lätt förökar

sig i sanden. Jag har Leucosternon och nigricans och har ingen sand , jag har häller aldrig någon prick.

Kör pumparna på max och kör uvc 24/7 och se till och mata ordentligt , gärna med immunstärkande adderat i maten. Att sänka salthalten till 1,020 kan göra att parasiten försvagas med och fisken får då lättare att stå emot angreppet. En kort tid är ingen fara för korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har 8 sorters kirurger nu?

Aldrig haft prick på dom andra innan?

Dom kan se friska ut men bär på parasiten. Du skulle bett den gå kvar i butiken

och se att den åt ordentligt innan du tog hem den.

Fixa ny pump till UV-filtret och mata mycket och med vitlöks och vitamin lösningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två alfa fiskar som lär vara aggressiva mot varandra tills en är ute ur leken. Frågan är hur pass bra skick överlevaren är i efter att den andra är borta.. Så skulle jag beskriva det.. Friskt vågat att köpa två "syskon" på det sättet.. Slåss dom fortfarande efter någon dag.. Plocka ut en av dom.. Kommer aldrig att gå om dom inte får iordning på rangordningen i karet så att en av dom böjer sig för den andra..

Hade du läst på något om fiskarna innan köp ??

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser lite bättre ut idag de grejerna under huden syns inte mycket som igår , körde mina MP60 lite hårdare (steg 8 av 12) den simmade där framför pumpen hela tiden.

Det finns bara en fisk som är då och då på den en store xanthurum annars allt verkar bra.

Går o simma ofta med Naso elegans både är i samma storlek.

Nu vi få se om han kommer försöka -börja äta.

Har allt mat som finns båda fryst o tort provar med allt.

Kommer blanda fryst med pressad vitlök.

Pump till min UV 25w har inte men kan man börja starta Sander 200 ? , hur mycket ska man köra är ok börja på kl:09 (2-3 timmar/dag)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En pump med flöde runt 1000-1500 liter i timman tycker jag känns lagom för att vattnet skall belysas en liten stund.

Hittade en Tunze pump o kopplade med UV kör nu ca.1000 liter per timme (3,7 sec / liter ) borde räcka eller måste vara exakt 1500 liter/ timme ?

Testade ozon också ca.1,5 timmar kommer köra mera imorgon när barnen är ute.

Du hade rätt Andreas de kom tillbaka på kroppen , om den börjar inte äta blir svårt att klara sig ,allt mat pressas i vitlök.

Vad är för mat man ska prova oftare ?

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om möjligt - plocka upp den och stoppa den i en hink med NORMAL salthalt. Ha i den lilla pumpen. Byt vatten varje dag (byt hink och gör ren den gamla med varmt vatten). Låt ozonet gå på i det stora (och UVC) (om det luktar ozon dra ner på det). Du bör ta upp den annars kan den smitta alla andra fiskar i karet - ozonet och UVC skall vara på för att ta eventuellt nykläckta parasiter. Jag kan inte se om fisken har prick (för dåliga ögon) men upp med den ändå pga smittorisken. Ett problem är att den inte äter - men du skall inte mata i hinken. Du får hoppas den inte är för svag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om möjligt - plocka upp den och stoppa den i en hink med NORMAL salthalt. Ha i den lilla pumpen. Byt vatten varje dag (byt hink och gör ren den gamla med varmt vatten). Låt ozonet gå på i det stora (och UVC) (om det luktar ozon dra ner på det). Du bör ta upp den annars kan den smitta alla andra fiskar i karet - ozonet och UVC skall vara på för att ta eventuellt nykläckta parasiter. Jag kan inte se om fisken har prick (för dåliga ögon) men upp med den ändå pga smittorisken. Ett problem är att den inte äter - men du skall inte mata i hinken. Du får hoppas den inte är för svag.

MVH Lasse

Biter ozon på parasiter? Uvc dödar dem men jag trodde att Ozon bidrog till att fisken hade lättare att orka med angreppet.

Mvh Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en Tunze pump o kopplade med UV kör nu ca.1000 liter per timme (3,7 sec / liter ) borde räcka eller måste vara exakt 1500 liter/ timme ?

Testade ozon också ca.1,5 timmar kommer köra mera imorgon när barnen är ute.

Du hade rätt Andreas de kom tillbaka på kroppen , om den börjar inte äta blir svårt att klara sig ,allt mat pressas i vitlök.

Vad är för mat man ska prova oftare ?

Nori-alger kan du testa. De äter alger i naturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bättre idag ser ingeting på kroppen och han är ganska mycket fram.Har börjat smaka lite från levande sten och lite blandat mat.

Viktigt att han är intresserad att äta.

Kör UV hela tiden och sander 200 ozon på (ca.50ml) från kl:09.00-15.00.

Vi få se hur reagerar mina koraller en av euphyllia är halv öppet bara nu.

Har en 19 liter hink med rent vatten om den blir mycket sämre måste fånga och flytta den.

Tack !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ozonen tar parasiterna direkt i akvariet i och med att det är/bildas en aktiv radikal. Behövs dock en del. Nicola har skrivit PM till mig men jag svarar här eftersom det är allmängiltigt.

Hinkmetoden fungerar för parasiter som har ett stadie i bottenmaterialet. Vitsen är att under första dygnet så faller - saltvattensprickens fall - de parasiter som satte sig ca 7 dagar innan. I och med att man byter vatten och hink så kommer de inte att kunna återinfektera. Under nästa dag så lämnar ytterligare parasiter - byte av hink och vatten får bort dem också. och så vidare. Det dagliga bytet av hink och vatten hindrar återinfektering och efter ca 7 dagar har alla parasiter lämnat kroppen och fisken är "frisk". Det finns alltid risk för att parasiter är kvar i huvudakvariet - därför kör ozon eller oxidator (väteperoxid) i karet under hinkvistelsen. Bäst är att inte mata under tiden men om man måste mata - gör det ca 1 timme innan vatten/hinkbyte. Täck över hinken så fisken går mörkt (sätter ner metabolismen). Salthalt - den som är i huvudkaret

I ditt fall nu Nicola om fisken börjat att friskna till och du inte ser parasiter på kroppen så kan - om du har nerver - du avvakta. Vita prick brukar vara värst på morgonen har jag för mig

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser achillesen ut då?

Achilles är ok !

Vitbröst är ok har börjat äta och andra fiskar har blivit snällare ingen slåss.

UV är kopplat på livet kör 1500 liter/timme. (2,5 sec) kommer inte säljas längre.

Ozonen kommer köras 6 timmar varje dag ca. 20-25mg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ozonen tar parasiterna direkt i akvariet i och med att det är/bildas en aktiv radikal. Behövs dock en del. Nicola har skrivit PM till mig men jag svarar här eftersom det är allmängiltigt.

Hinkmetoden fungerar för parasiter som har ett stadie i bottenmaterialet. Vitsen är att under första dygnet så faller - saltvattensprickens fall - de parasiter som satte sig ca 7 dagar innan. I och med att man byter vatten och hink så kommer de inte att kunna återinfektera. Under nästa dag så lämnar ytterligare parasiter - byte av hink och vatten får bort dem också. och så vidare. Det dagliga bytet av hink och vatten hindrar återinfektering och efter ca 7 dagar har alla parasiter lämnat kroppen och fisken är "frisk". Det finns alltid risk för att parasiter är kvar i huvudakvariet - därför kör ozon eller oxidator (väteperoxid) i karet under hinkvistelsen. Bäst är att inte mata under tiden men om man måste mata - gör det ca 1 timme innan vatten/hinkbyte. Täck över hinken så fisken går mörkt (sätter ner metabolismen). Salthalt - den som är i huvudkaret

I ditt fall nu Nicola om fisken börjat att friskna till och du inte ser parasiter på kroppen så kan - om du har nerver - du avvakta. Vita prick brukar vara värst på morgonen har jag för mig

MVH Lasse

Ser mycket bättre ut och viktigast börja äta och simma frame hela tiden.

Jag kunde flytta den i hinken men tänk om den vill inte äta han hade redan 3 dagar utan mat.

Tack !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll nu utkik på pricken och speciellt om det börjar att spridas - då måste angripna fiskar ut så fort som möjligt. Kör du ozon i skummaren? Det brukar i så fall gå att lägga lite aktivt kol i en nätpåse/nylonstrumpa över lufthålen på locket till skummarkoppen - på så sätt kommer inget ozon ut i lägenheten. Om det inte luktar - kör längre en tid. Vad har du för redox?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...