Gå till innehåll

Siporax


Fildur

Rekommenderade inlägg

Vet någon om det är viktigt att man har ett flöde genom siporax överhuvudtaget?

Jag funderar på att avdela ett avsnitt i mitt framtida fraggkar på 60*15 (botten) *x höjd och fylla med siporax för extra bakteriefilter som extra stabilisering till huvudkaret.

Måste jag konstruera behållaren på ett sådant sätt att det blir flöde igenom eller räcker det man helt enkelt bara gör som en låda?

När jag läser om produkten står det att lågt eller högt flöde kvittar... Men betyder det att i stort sett noll flöde också fungerar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med flera mindre påsar som ligger på sumpens botten.

Jag skulle kunna tänka mig att göra rent, men är orolig att "röra runt", dock måste jag säga att det verkar relativt effektivt faktiskt. Har lågt nitrat och använder inga pellets eller liknande för tillfället.

Så något fungerar :) Men är det alltså bara att ta ut och göra rent ? Man behöver inte vara orolig att bakteriekulturen störs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hirez, jag kör i 1L påsar på botten jag med. Ibland vid vattenbyten tar jag ut påsarna och doppar dem i det gamla vattnet, skakar lite. Det har ingen inverkan på bakterierna. Men nu är det nog ett halvår sen sist jag gjorde det. Det växer så mycket kryptiskt liv på påsarna jag inte kan ha livet av :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Ska bli spännande att se effekten av siporax när man snart testat allt som går, 6 liter beställt som kommer i veckan. Blir även en regäl dos med startbakterier som kan behövas fyllas på efter snart 4 månader utan underhåll eller vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli spännande att se effekten av siporax när man snart testat allt som går, 6 liter beställt som kommer i veckan. Blir även en regäl dos med startbakterier som kan behövas fyllas på efter snart 4 månader utan underhåll eller vattenbyten.

Skriv gärna dina erfarenheter när du testat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ändrade om lite i min scape och tog bort 2-3kg sten. Ersatte detta med 2 liter siporax. Det är endast någon månad sen men det verkar fylla sin funktion som denitrifierare riktigt bra! Vet inte om det går att räkna om stenmängd till siporaxmängd i denitrifikationskapacitet men jag får IAF en känsla att min kapacitet ökade markant!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ändrade om lite i min scape och tog bort 2-3kg sten. Ersatte detta med 2 liter siporax. Det är endast någon månad sen men det verkar fylla sin funktion som denitrifierare riktigt bra! Vet inte om det går att räkna om stenmängd till siporaxmängd i denitrifikationskapacitet men jag får IAF en känsla att min kapacitet ökade markant!

Egentligen vet du ju inte om Siporaxen gjort någon skillnad överhuvud taget. Det kanske gått lika bra om du inte stoppat ner någon siporax....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju bero på några saker att denitrifikationen inte funkar.

Att miljön inte blir syrefri. En annan kan ju vara att mediet blir 100% blockat av kolhydratdrivna bakterier.

Får man inget utbyte alls så kanske siporaxen blir verkningslös

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste att denitrifikationen är lika snabb som ls dvs "långsam". Kört biobollar o sandfilter i ganska många åt. o biobollar finns ju ganska många olika. Dom jag använder så är dom ruggigt snabba på att bryta ner. Därför jag är lite fundersam man hör ganska mycket olika. o dom keramiska "makaronen" jag kikar på är hårda och mycket dåligt festyta till bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nop ormet ej missförstått det hela. biobollar flyter mer syre åt bakterierna. eller wet/dry en effektivare. jag inbillar mig att siporax bara har ett aktivt yttre för heterotorfabakterier? biobollar har syrevi alla skrymslen o vrår. movingsandbed som jag kört mycke längre är nog det mäst effektiva man kan använda sig av? jag säger inte rätt o fel utan har bara undringar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...