Gå till innehåll

Behöver jag verkligen osmos??


Majki01

Rekommenderade inlägg

Jag bifogar en bild med vattenvärde tagna ur vattnet jag har i kranen. Äe dessa verkligen i behov av osmos? Om ja.. varför?

Jag kör med osmos nu men det e bökigt så det blir tråkigt.

[ATTACH]114121[/ATTACH]

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Det Måste man inte göra (jag vet...de e som att svära i kyrkan) beror ju så klart på vattnet man har i kranen.

Själv har jag kört kranvatten i 2 år utan några större problem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt tråkigt o krångligt speciellt när det inte behövs och för det mesta en sanning från usa o tyskland som har skräpvatten i kranarna..men så finns det om!..det där OM måste var o en bedöma själv beroende på vart man bor..OM för mig säger jag att jag krånglat färdigt med osmos..det kom det sågs och inte märkte jag någon skillnad ...inte så kul att krångla när resultat är ingenting av någonting alls!..Men det kommer alltid att finnas någon som tycker motsatsen pga något dom läst eller upplevt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förlåt för att jag kapar tråden men min fråga bygger vidare på om man INTE har osmos hur gör ni med vattenpåfyllningen? kör ni med osmolator? hur stor är då er tank nytt vatten? hur länge håller sig kran vatten med en temp på 25 grader? osmosvatten kan hålla sig väldigt länge om man hindrar material från att komma in i vattnet

( jag kan tillägga att jag inte kör med osmos samt att jag fyller på vatten manuellt hela tiden vilket är jobbigt så har beställt en osmolator)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Göteborgsvatten som är ganska perfekt - låg alkanitet och lågt nitrat och kalciuminnehåll. Numera så tappar jag upp 7 st 20 liters vattenhinkar med kallt vatten (spolat ut i 5 min). Tillsätter en kapsyl Easy Life. Låter dem stå en dag för sedimentering och uppvärmning. Väger upp rätt mängd salt och slår på en hink - lämnar ca 2-3 liter som hälls ut till Ryaverken. Gör så och jag får då 6 st 20 liters hinkar. Ca 2-3 timmar med cirkpump för bra blandning och sedan ett byte.

Det stora har jag en osmolator till. Jag tappar upp ca 25 liter kallt vatten i en dunk - i med en kapsyl Easy Life och låt dunken stå tills den gamla är tom. Sätter suget ca 2 cm från botten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag blandar salt i värms upp till rumstemperatur i och med att det står ett dygn. Det i min osmolator blir så lite - ca 5 liter per dag - så det kan jag tappa direkt. Oftast tappar jag dock upp det i samband med att jag byter dunk (har två) och så får det stå och värmas till rumstemp.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...